Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joilla on ollut anemia tai matala hemoglobiini

Vierailija
06.01.2016 |

millaisia oireita teillä on ollut? Millaista huimaus on jos on alhainen hb?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamaannuttava väsymys.

Vierailija
2/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä saattoi iskeä humina korviin ja nopea huimaava tunne. Huimaus ei ollut jatkuvaa, väsymys ja yleinen voimattomuus oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymystä, hengästymistä, väsymystä joka ei helpottanut pitkillä yöunilla. 

Vierailija
4/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Lisäksi liikunnassa kroppa väsyy tosi nopeaa ja palautuminen hidasta. (Minulla siis alhaiset rautavarastot, verikokeen skaala käyttämässäni labrassa on 10-130 ja minun arvoni on 26. Oli aiemmin 20, reippaalla lisäraudan syömisellä kohosi 26:een. Lääkärini mukaan arvoni pitäisi olla siellä 100:n tuntumassa... Että näin).

Vierailija
5/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, 20.

Vierailija
6/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kuin yllä, ja kaksi tosi spesifiä:

Unettomuus

Outojen, tai erilaisten syötävien yhtäkkinen himotus. Suolattomat pähkinät minulla. Kroppa yritti kertoa mulle jotain, mutta en tajunnut.

Vierailija
7/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyn mittaan alkoi hiuksia lähtemään.

Huimausta,menkkojen aikaan pyörtyilyä,hajamielisyyttä,sydämen väpättelyä,hengästyneisyyttä ja jalkakramppeja.

Googletin oireeni (passasivat anemiaan.)

ja varasin lääkärille ajan.

Veri- ja virtsakokeet otettiin.

Kaikki muuten kunnossa mutta hemog. oli 94.

Sain rautakuurin. Kuukauden päästä aloituksesta sitten uusiin verikokeisiin.

Vierailija
8/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään.

Vierailija
9/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla  näkyi  toisinaan valopalloja silmissä, hengästytti,päätä särki usein. Rautakuuri ei tehonnut , sain toisen nestemäisenä, imeytyi paremmin ja sopi vatsalle paremmin ,nyt arvot melkein liian korkeat , lääkäri soittelee jatkosta.

Vierailija
10/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään oireita, hemoglobiini oli 85...

Vierailija
11/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin 1,5 vuotta ja alimmillaan oli hb 84. Lähinnä väsymystä ja voimattomuutta voisi oireiksi sanoa. Rautaa söin koko ajan.

Vierailija
12/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jatkuvasti tosi alhainen hemoglobiini. Se nousee 140:n kahden kuukauden rautatablettitehokuurilla ja tippuu sitten pikku hiljaa taas muutamassa kuukaudessa 85:een. Oireet minulla vaihtelevat. Välillä oireena on pelkkä väsymys. Välillä pieni kuumeilu, tunnen, että minulla on kuumetta (normaali lämpöni on 36,6, ja se nousee johonkin 37,4:ään). Sitä kestää vartin verran ja sitten olo on taas normaali ja taas parin tunnin kuluttua lämpö nousee. Joskus myös iho kuivaa anemian aikana paljon enemmän kuin normaalisti. Joskus hiuksia lähtee huomattavasti enemmän kuin normaalisti.

Vierailija
13/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys. Nukahtelua iltapäivällä sohvalle. Hb oli alimmillaan ot, jolloin sain lisäverta (synnytyksen jälkeen). Olo koheni kertaheitolla.

Vierailija
14/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsymys. Nukahtelua iltapäivällä sohvalle. Hb oli alimmillaan ot, jolloin sain lisäverta (synnytyksen jälkeen). Olo koheni kertaheitolla.

ot=85

Vierailija
15/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään oireita, hemoglobiini 76 sain lisäverta. 

Vierailija
16/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Lisäksi liikunnassa kroppa väsyy tosi nopeaa ja palautuminen hidasta. (Minulla siis alhaiset rautavarastot, verikokeen skaala käyttämässäni labrassa on 10-130 ja minun arvoni on 26. Oli aiemmin 20, reippaalla lisäraudan syömisellä kohosi 26:een. Lääkärini mukaan arvoni pitäisi olla siellä 100:n tuntumassa... Että näin).

Tarkoitatko ferritiiniä? Syötkö lihaa? Kysyn siis vain uteliaisuudesta ja mahdollisten vinkkien toivossa, en vittuilleksani. :)

Mulla on ferritiini (varastorauta, jos oikein muistan) 3, ja hemoglobiini jotain 80 luokkaa. Lääkäri sanoi että ferritiini olisi tärkeämpi mittari, koska varastorauta loppuu kehosta aina ensin.

Rauta kannattaa ottaa aina tyhjään mahaan c-vitamiinin kanssa, ei kalsiumia eikä kahvia tai teetä yhtä aikaa, mielellään kaksi tuntia välillä. Hyvä idea voisi olla herätä yöllä ottamaan rauta, jos muuten on imeytymisongelmia.

Olen harkinnut lihan syömisen aloitusta kun lisäraudan syömisellä ei tule tuloksia, olen ollut kasvissyöjä kolme vuotta. Syön kyllä paljon tummanvihreitä vihanneksia yms rautaa sisältäviä ruoka-aineita. mutta näköjään ne ei riitä pitämään verta hyvänä.

Mulla anemia oireilee jatkuvana väsymyksenä, alakulona, hiusten lähtemisenä, ihon kuivumisena, voimattomuutena yms.

Vierailija
17/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te sanotte lääkäreille, että saatte noita varastorautoja mittautettua? Mä olen ollut 15 vuotta kasvissyöjä, eikä multa ole ikinä mitattu tuota varastorautaa. Hemoglobiini mitattiin viimeksi kaksi vuotta sitten ja oli mukamas oikein hyvä. Poltin tuolloin vielä tupakkaa ja sehän saattaa hämätä tuota testiä.

Vierailija
18/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiini oli 50. Huimausta ei ollut, mutta hiuksia lähti paljon, kynnet liuskoittuivat ja iho oli tosi kalpea. Muutaman juoksuaskeleen jälkeen alkoi ahdistaa pahasti eikä saanut happea. Minä hölmö luulin että on päässyt kunto huonontumaan :D

Vierailija
19/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausajan anemia tuonut outoja pica-himoja. Maa, kellarit, kuralammikot tuoksuvat ihanilta. Nää menee ihan käsikädessä hemoglobiinin nousun ha laskun kanssa.

Vierailija
20/33 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te sanotte lääkäreille, että saatte noita varastorautoja mittautettua? Mä olen ollut 15 vuotta kasvissyöjä, eikä multa ole ikinä mitattu tuota varastorautaa. Hemoglobiini mitattiin viimeksi kaksi vuotta sitten ja oli mukamas oikein hyvä. Poltin tuolloin vielä tupakkaa ja sehän saattaa hämätä tuota testiä.

En muista mitä nettisivua tms tutkimalla itse löysin tuon ferritiinin ja taisin ihan itse sitten pyytää, että se tutkitaan. Hb:n sain lopulta mittautettua pikatestillä terveyskeskuksessa aina halutessani ja aina kun vaan lääkäriltä labralähetettä pyysin, sain sen. Syy oli se, että lopulta löytyi sairaus, jota ei heti hoidettu, mutta oli pakko tarkkailla hb:tä, koska se vaihteli rajusti ja tosiaan oli rauta koko ajan käytössä.

-11

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi