Te, joilla on ollut anemia tai matala hemoglobiini
millaisia oireita teillä on ollut? Millaista huimaus on jos on alhainen hb?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsymystä, hengästymistä, väsymystä joka ei helpottanut pitkillä yöunilla.
Sama. Lisäksi liikunnassa kroppa väsyy tosi nopeaa ja palautuminen hidasta. (Minulla siis alhaiset rautavarastot, verikokeen skaala käyttämässäni labrassa on 10-130 ja minun arvoni on 26. Oli aiemmin 20, reippaalla lisäraudan syömisellä kohosi 26:een. Lääkärini mukaan arvoni pitäisi olla siellä 100:n tuntumassa... Että näin).
Tarkoitatko ferritiiniä? Syötkö lihaa? Kysyn siis vain uteliaisuudesta ja mahdollisten vinkkien toivossa, en vittuilleksani. :)
Juu, ferritiiniä tarkoitan. Ja en syö lihaa. Minulla diagnosoitiin kilpirauhasen vajaatoiminta noin 1.5 vuotta sitten ja se laittoi koko kehon sekaisin. Vieläkin on monet veriarvot ihan päin persettä, lääkärini mukaan myös tämä anemia voi olla seurausta tuosta kilpirauhasesta koska tämä rauta-asia ei ole niin suoraviivaista. Eli esim. sinkki ja kupari vaikuttaa rautaan ja sen imeytymiseen, ja minulla nuokin arvot on huonot. Korjaamalla niitä ne vaikuttavat myös rautaan ja sen imeytymiseen.
Oireita ei ollut, vaikka hemoglobiini oli 72. Oli keho tottunut tasoon. Kohotus kesti todella kauan, raskaus auttoi hb: n nostoon.
Hb ja ferritiini alle rajojen. Verisoluja vähän ja pieniä. Kaikki arvot poikkeavia. Huomattiin työhöntulotarkastuksessa. 1,5-v. Lisärautaa eri muodoissa ja arvot vieläkin päin hanuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsymystä, hengästymistä, väsymystä joka ei helpottanut pitkillä yöunilla.
Sama. Lisäksi liikunnassa kroppa väsyy tosi nopeaa ja palautuminen hidasta. (Minulla siis alhaiset rautavarastot, verikokeen skaala käyttämässäni labrassa on 10-130 ja minun arvoni on 26. Oli aiemmin 20, reippaalla lisäraudan syömisellä kohosi 26:een. Lääkärini mukaan arvoni pitäisi olla siellä 100:n tuntumassa... Että näin).
Tarkoitatko ferritiiniä? Syötkö lihaa? Kysyn siis vain uteliaisuudesta ja mahdollisten vinkkien toivossa, en vittuilleksani. :)
Juu, ferritiiniä tarkoitan. Ja en syö lihaa. Minulla diagnosoitiin kilpirauhasen vajaatoiminta noin 1.5 vuotta sitten ja se laittoi koko kehon sekaisin. Vieläkin on monet veriarvot ihan päin persettä, lääkärini mukaan myös tämä anemia voi olla seurausta tuosta kilpirauhasesta koska tämä rauta-asia ei ole niin suoraviivaista. Eli esim. sinkki ja kupari vaikuttaa rautaan ja sen imeytymiseen, ja minulla nuokin arvot on huonot. Korjaamalla niitä ne vaikuttavat myös rautaan ja sen imeytymiseen.
Kiitos vastauksesta! Saanko vielä udella, onko sun paino noussut? Multa huomattiin vuosi sitten kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta mun lääkäri taas sanoi, että anemia pitää hoitaa aina ensin pois alta koska se voi vaikuttaa muihinkin veriarvoihin alentavasti. Hassusti siis just toisin päin kun sulla! :o
Millaiset sun kilppariarvot muuten oli (ja ovat nyt), syötkö Thyroxinia ja onko se auttanut hyvin? Anteeksi kysymystulvasta! Tämä on jotenkin niin epävarmaa ja kamalaa kun mistään ei tunnu löytyvän kunnon vertaistukea ja lääkäritkin arpoo vastauksiaan niin takerrun heti mahdollisuuteen kysyä kokemuksia muilta. :)
t.16
Sydämen rytmihäiriöitä etenkin iltaisin. 1-2h kestävää lisälyöntisyyttä ja ties mitä. Niin kovaa huimausta, että kengännauhojen solmimiseen olisi voinut pyörtyä. Hengästymistä vain kaupassa kärryä työntäessä. Korkea pulssi kuntosalilla, eikä se pulssi rauhoitu kotonakaan alle 95:n. Isojen luiden ja nivelien särkyä, levottomat jalat.
Hoksasin itse että kyse on varmaan hemoglobiinista ja menin otattamaan näytteen terkkarilla. Hb (ilman raskautta siis) oli nyt 104. Synnytyksen yhteydessä on ollut 85 ja silloin sain 4pss verta.
Hoidoksi rautaa.
Otin itse vielä mukaan C-vitamiinilisän, Kräuterblutsaftin ja ruokavalion. Juon appelsiinimehua kaloreista piittaamattaj asyön parsakaalia, ihan kaikkea mikä edesauttaisi toipumista.
26 lisää vielä, että mustelmia on tyhjästä. Tukka on lähtenyt päästä ja kynnet murenevat, vaikka hoidan niitä lasiviilalla ja rasvaamalla öljyllä. Tukkaan ja kynsiin ei auta mikään. Mies on hiukan huolissaan. Kehoittelee menemään lääkäriin, koska olemiseni muistuttaa sukulaisia, joilla on ollut leukemia (eri tyyppjä; isälläni AML)
Pulssi kokoajan yli 100, pikkurasituksesta jo 150. Esim. vähäisestä imuroinnista nousi noin korkealle. Huimasi kokoajan ja välillä oli todella hirveä tukehtumisen tunne, ikäänkuin ei saanut happea vaikka veti keuhkot täyteen. Jalkoja ja käsiä pisteli ja ne puutuilivat. Anemian taustalla oli keliakia, kilpirauhasenvajaatoiminta ja runsaat menkat.
väsymystä, huimausta, päänsärkyä, ahdistusta. nuorenpana minulla oli aamupahoinvointia ja oksentelua anemian takia.
Ei mitään oireita paitsi kamalaa ärtymystä. En kärsinyt tippaakaan väsymyksestä vaan päinvastoin, kärsin nimittäin unettomuudesta! Hb oli 90,selvisi ihan sattumalta lääkärissä.
Kova väsymys hyvistä yöunista huolimatta ja hengästyminen helposti jo pelkässä kävelyssä. Myös päätä särki usein. Söin 3 kk rautatabletteja, hemoglobiini normalisoitui väsymys sekä hengästyminen katosivat ainakin 95 %, päänsäryt ehkä 70 % eli taustalla lienee jotain muutakin, tod.näk. niska-hartiaseudun jumitus.
Hb oli 65 ja en jaksanut edes pystyssä pysyä, nousta tuolilta yms. Järjetön väsymys ja uupumus koko ajan
Mä olen luullut, että mulla on alhainen hb, kun se on välillä 100, mutta näköjään monella on vielä alhaisempi. Mulla on tutkittu varastorauta-arvot, kun hB on laskenut 100 tuntumaan. En oo itse pyytänyt tarkempia tutkimuksia, vaan lääkäri on halunnut ottaa ne. Syytä alhaiseen hemoglobiiniin ei ole löytynyt. Oireena lähinnä väsymys ja lievä huimaus.