Aloitin laihiksen ja kuntoilun 1.1. ja nyt en jaksa enää liikkua! Miksiköhän?
Alku meni hyvin ja olen syönyt tarpeeksi vähän kaloreita laihtuakseni, mutta muistanut proteiinin ja rasvatkin. Viitenä päivänä jaksoin liikkua reippaasti 1 - 2 tunnin ajan päivässä, mutta tänään jalat tuntuu todella raskailta ja lyhytkin liikuntahetki on melkein ylivoimainen, joten on ollut pakko pitää kevyt päivä, melkein välipäivä, liikunnan suhteen. Miksi näin?
Kommentit (10)
Koska kroppa vaatii sen lepopäivän. huippu-urheiljatkin pitävät kerran viikossa lepopäivän, jolloin treeni on vain kevyttä, venyttelyä, joogaa tai mindfullnessia tai kevyttä hölkkäilyä. Ei tehotreeniä jaksakaan eikä pidä tehdä joka päivä. On ollut pakko pitää välipäivä, juuri niin, se välipäivä pitää pitää!
Ok, kiitos vastauksista. Olin ajatellut kevyempää välipäivää vasta viikonloppuna, mutta kroppa päätti näköjään toisin.
ap
Koska liikunta ja "oikea" ruokavalio ei ole juttusi. Tuon elämäntaparemontin ajattelu ja suoritus väsytti sinut heti alkuunsa. Kannattaa miettiä erilaisia ja vähemmän hc muutoksia elämään.
Koska olet joko aivan uskomattoman rapakuntoinen, tai yksinkertaisesti laiska. Ymmärtäisin tuon väsymisen, jos olisit treenannut lähes olemattomalla ravinnolla raivoisasti neljä tuntia päivässä, mutta tuo on ihan naurettavaa. Väsyit viidessä päivässä? Säälittävää, sori vaan. Koetat puolustella itsellesi miksi jäät sohvalle mupeltamaan sipsiä.
Minä olen kirjaillut liikuntojani nyt Sulamoon. Olen jo nyt liikkunut yli kuukauden minimisuosituksen, joten hyvällä omalla tunnolla pidän tänään lekottelupäivän. aion kyllä pitää kohta kunnon venyttelyn ja vähän rullailla ahteria sekä takareisiä tuolla pilatesrullalla.
Joo, liikuntaan tottumaton kroppasi ei ole ehtinyt palautua. Olen tehnyt saman virheen, vieläpä monta kertaa! Nyt sun ei auta muu kuin levätä, niin kauan että liikunta tuntuu taas hyvältä. Voi mennä päivä, tai voi mennä kaksikin.
Koska olet HEIKKO LÄSKI ja luovutat heti. Haha.
Kannattaa tosiaan mielummin panostaa ruuan laatuun ja määrään kuin liikuntaan - aloita vaikka niin, että liikut raskaammin (juoksu, kuntosali tms) 2x viikko ja kevyemmin (kävely, jooga, venyttely tms) 3x viikko. Kun kunto kasvaa, voit siirtyä painottamaan raskaampaa jos haluat, mutta mitenkään pakollista se ei ole. Suurin työ tehdään keittiön (ja mielen) puolella.
Itse söin 1500-1700 kcal _puhdasta_ ruokaa (määrä päivän liikunnasta riippuen) ja liikuin 5 kertaa viikossa.
t. 17kg laihempi kuin vuosi sitten
Yksi ihan täysin liikunnalta vapaa päivä viikossa täytyy pitää. Ite treenaan lihaskuntoa 4x viikossa ja aerobista 4x viikossa plus työmatkapyöräilyt päälle. Voin tehdä kaks tai kolmekin treeniä samana päivänä, mutta se yks ihan täysi vapaapäivä täytyy viikossa olla jotta palautuu.
Siksi koska et ole tottunut liikkumaan ja tuollainen yhtäkkinen reuhtominen on kropallesi liikaa. Klassinen esimerkki siitä, kuinka nämä "aloitan laihdutuskuurin, syön max 1500 kcal/päivä ja liikun joka päivä"-keissit on niin tuhoontuomittuja.