Raskauspahoinvointi, milloin tiputukseen?
Rv 10 mennään ja raskauspahoinvointia kestänyt nyt noin 5 vkoa. Eilen tosiaan paheni olo.. Eilen oksensin varmaan yli 10 kertaa eikä mikään pysynyt sisällä.. Ei edes vesi. Tämä päivä vaikuttaa samanlaiselta.. Jo 3 kertaa oksentanut eikä tunnu pysyvän mikään sisällä. Puntari näyttää -3kg. Olo ihan hirveä.. Eilen kyllä jaksoin kävästä verikokeissa ja kaupassa, kyllä siis voimia on kävelyyn yms. Ja pissa kulkee ihan normaalisti. Eli en kuihtunut ole siltä osin. Eikä mikään ruoka oikein tahdo maistua. Jaksan tehdä kaikki pakolliset asiat, mutta sitten esim. Kauppakassien purku ja suihkussa käynti, niin ovat aika vaativia..
Millaisia kokemuksia teillä on? Mietin vaan että onko vielä järkevää lähteä päivystykseen?
Olisi vaan niin ihanaa päästä tekemään ja liikkumaan eikä vaan joka päivä maata vain sängyssä :(
Kommentit (3)
Jos on ihan heikko ja voimaton olo, niin kannattaa hakeutua päivystykseen. Saat lääkettä pahoinvointiin ja tarvittaessa iv-nesteytystä.
Ei tuo vielä pahalta kuulosta :D. Mulla alkoi aikoinaan pahoinvointi rv5 ja kesti jonnekin rv15 tuntumaan. Laihduin siinä ajassa jotain 7kg. Viikot 6-10 pahimmat ja siinä todellakaan missään kaupassa käyty. pari kertaa päivässä raahauduin vessaan pissalle ja joskus kyykkysuihkuun. Mitään en pystynyt tekemään, en edes lehtiä lukemaan/tv:ta katsomaan, kun olo oli niin karsea. Kertaakaan en tiputuksessa kuitenkaan ollut, kun vesi pysyi jotenkin sisällä. Tsemppiä!
Mulla alkoi pahoinvointi joskus rv 5 myös ja jatkui pahana n.rv15 asti jonka jälkeen oksensin vain satunnaisesti mutta monia kertoja viikossa kuitenkin.
Oli sama tilanne, edes pieni vesitilkka ei pysynyt sisällä vaan ihan kaikki tuli heti ulos. Tiputuksessakin tuli oltua monia kertoja viikossa ja välillä sinne jouduin jopa ambulanssilla kun olin niin huonossa kunnossa. Minua neuvottiin ainakin herkästi hakeutumaan päivystykseen aina kun oksentaminen meni liian pahaksi ja vointi huonoksi.
Kun tuota pahaa pahoinvointia ja oksentelua oli kestänyt jonkun aikaa niin minulle määrättiin myös pahoinvointi lääkkeitä jotka kyllä sitten olivat aika pelastus.
Kyllä sanoisin että sinne tiputukseen kannattaa hakeutua suht herkästi, varsinkin jos menee monta päivää ettei mikään pysy sisällä. Tai sitten voit vaihtoehtoisesti soitella neuvolaan kertoa sinne tilanteen ja hekin voivat määrätä esim niitä pahoinvointilääkkeitä, tai laittaa suoraan lähetteen tiputukseen kuten minulle tehtiin muutaman kerran.