Lasten hoitona tämmönen järjestely?
Meillä kolme lasta (3,5v, 2v ja 8kk) ja suunnittelimme että jos menen ensivuonna töihin, yritän pyytää josko saisin tehdä pelkkää iltavuoroa ensi 3kk jolloin mieheni työnkuva muuttuu täysin (Huhtikuussa 2017) ja veisin lapset aina tarhaan 13-16.30 jolloin mies hakisi heidät kotiin? Miten tämä onnistuisi in real life? Eikö suurin osa puolipäiväsistä ole 9-13 tarhassa, ja meidän lapset tulisi näiden kolmen puokkarin tilalle illaksi
Kommentit (21)
Aika hankalaa, päiväkoti ei tykkää jos tuotte ne päiväunisaikaan. Kyllä ne kymmeneksii pitää viedä, että ryhmäytyvät ja saavat olla toiminnassa mukana. Ohjatut jutut on aamulla.
Meille pk:n johtaja sanoi, että päiväkoti on perheiden tarpeita varten eikä toisinpäin, kun esitimme vähän erikoisempia järjestelyjä. Vain se voi tuossa teillä olla ongelma, että lapsenne kai tulisivat kesken päivälevon.
No jos heidät veisi vaikka klo 11, ehtisin aamun olla heidän kanssaan vielä, kun en heitä iltasella enää näe, ja vkl ovat myös usein työvuoroja, mutta sitten vastaavasti arkivapaita olisi.. Lapsilta vaan menee täysi hoitomaksu jos ovat 11-16.30 päikyssä :/
Vierailija kirjoitti:
No jos heidät veisi vaikka klo 11, ehtisin aamun olla heidän kanssaan vielä, kun en heitä iltasella enää näe, ja vkl ovat myös usein työvuoroja, mutta sitten vastaavasti arkivapaita olisi.. Lapsilta vaan menee täysi hoitomaksu jos ovat 11-16.30 päikyssä :/
Eihän se hoitomaksu kovin paljoa ole.
Lapsille ei ole hyvä tulla "kesken päivän" ryhmään.Ne on monesti ihan pallo hukassa eivätkä pääse samalla lailla ryhmäytymään.
Miten sä itse ajattelisit että missä vaiheessa lapset nukkuvat päiväunet? Pk ssa kun tuohon aikaan noustaan. Se on se ja sama että tykkääkö pk siitä tai ei, hyvähän se on jos saavat olla mahd kauan kotona. Sitten vaan kotona on lounas, jos viet klo 11 niin pk ssa lounas ja unet. Sitten maksat siitä toki. Mutta lapset varmasti vielä tarvitsevat levot niin tuolla klo 13 rytmillä ei onnistu. Olettaisin että pienin ainakin tarvii. Jos ei niin eihän siinä sitten ongelmaa ole.. Toki pk ssa toivotaan että kaikki lapset lepää vielä nätisti siihen aikaan mutta ei kaikki kuitenkaan lepää joten sinne vaan. Meillä pk ssa lounas on klo 11 ja siitä levolle ja ne jotka eivät nuku nousevat 12.30. Joten tällä rytmillä oikein hyvä juttu!!!
Miten itse ajattelit että niiden päiväunet sitten menee? Ehtisivätkö nukkua kotona? Meillä ainakin olisi onnistunut että vien vaan iltapäiväksi, mutta itse totesin että että se on rytmin takia hankalaa kun kotona alkaa nukkumaan vasta 13-14, ja silloin olis pitänyt jo olla matkalla päikkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Aika hankalaa, päiväkoti ei tykkää jos tuotte ne päiväunisaikaan. Kyllä ne kymmeneksii pitää viedä, että ryhmäytyvät ja saavat olla toiminnassa mukana. Ohjatut jutut on aamulla.
Kymmeneltä jos viet, niin lapset menee kesken ohjatun toiminnan tai sen loputtua jo. Ja ei taida olla päiväkodin tykkäämisestä kiinni, jos lapsen vie klo.13-alkaen hoitoon. Toki sillon ei voi olettaa, että lapset pääsevät päivälevolle päiväkotiin.
Tuli tässä mieleen lasten kaveri jutut kun toisia lapsia aletaan hakemaan jo siinä yhden jälkeen ja tosiaan kaikki kiva yhteistoiminta ( aamu/päiväpiirit, mahd. retket, lauluhetket yms.) on aamuisin mites noiden kanssa? Myös mahdolliset lasten mini synttärit juhlitaan aamulla jo
Ilman muuta noin! Huonoja hoitajia, jos eivät osaa ryhmäyttää pieniä lapsia, jotka tulevat säännöllisesti tiettyyn aikaan päivähoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Tuli tässä mieleen lasten kaveri jutut kun toisia lapsia aletaan hakemaan jo siinä yhden jälkeen ja tosiaan kaikki kiva yhteistoiminta ( aamu/päiväpiirit, mahd. retket, lauluhetket yms.) on aamuisin mites noiden kanssa? Myös mahdolliset lasten mini synttärit juhlitaan aamulla jo
Sitten ne aamupiirit, retket ja lauluhetket toteutetaan äidin kanssa kotona aamupäivällä. ei lasta kannata sinne päiväkotiin 8-16 viedä, jos on mahdollisuus tehdä lyhyempää päivää.
Ite laittaisin ap:n tilanteessa lapset ennemmi johonkin kerhotoimintaan joka on iltapäivällä. Päiväkotiin on ihan oieasti aika tylsää lapselle tulla noin myöhään - heti tultaessa mentävä nukkumaan/leikittävä ihan hipihiljaa että muilla rauha nukkua, sitte välipala ja siitä ulos leikkimään - vaikkakin lähes kaikki leikkikaverit lähtee siinä kolmen pintaan kotiin jo :P
Lisäksi lastesi tottuminen tarhaan voi vatia aikaa. Jos viet lapset kesken muiden uniajan niin pilaat muiden unet kun tuot lapsesi itkemään eroitkut puolelta päivin, kun muut ovat itkeneet eroitkut jo aaulla ja j rauhottuneet kun ovat päässeet aamun järjestetyissä jutuissa mukaan toimintaan...
Noh mut jos viet ne edes silloin ennen ruokaa niin säästät muiden unirauhan. Veikkaan kyllä että tulet silti saamaan marmatusta hoitajilta, koska ne nyt helpolla osa marmattaa jo siitä jos lapse tuo säännöllisesti kymmeneksi "vasta"....
No on kyllä tosi hankala tuo 13.00 aika viedä lapset päiväkotiin.
Vaikka olenkin sitä mieltä, että päiväkoti on perheitä varten, mutta rytminsä niilläkin täytyy olla. Ja eikö teidänkin tenavien pitäisi tuohon aikaan olla päikkäreitä nukkumassa?
Jos teet jatkossakin vuorotyötä, voitko saada lapset vuoropäiväkotiin? Siellä varmaan joustavammat rytmit ja muitakin lapsia "erikoisina" aikoina tulossa/menossa/paikalla?
Minä olen vienyt lapset päiväkotiin klo 13.00 kaikista vastusteluista huolimatta. Tuohon aikaan siellä on eniten hoitajia, joten ei ole mikään ongelma, että kaksi lasta tulee paikalle silloin, kun muut nukkuvat. Omat lapset on nukkuneet jo kotona päiväunet, joten he syövät muiden kanssa välipalaa ja ulkoilevat, kunnes isä pääsee heitä hakemaan. Tavallaan kyseessä on "välipalallinen puistotätitoiminta", en edes odota, että lapsiani laulatetaan ja leikitetään.
Hoitajat ovat jaksaneet marmattaa sitä, että nyt joutuu yksi hoitaja olemaan lasteni kanssa kokonaista 30 minuuttia ennen kuin muut alkavat heräillä. Olen sanonut, että kai ne lapset, jotka ei nuku, voisi hipsiä leikkimään, jolloin yhdellä hoitajalla olisi enemmän lapsia kaitsettavana, mutta heillä ei kesken lepoajan kukaa lähde nukkarista. Nukkuminen ei ole pakollista, mutta poistua ei saa.
Päiväkodin johtaja yrittää viikottain saada minua hyväksymään sen, että lapset pitää tuoda viimeistään lounaalle, mutta olen pyytänyt häneltä kirjallista päätöstä siitä, että nykykäytäntö on lainvastainen. Päätöksestä voisin valittaa, mutta koska sitä ei ole annettu, jatkan tällä meidän perheelle sopivalla systeemillä.
Kiitos vastauksista :)
Eli jos veisin lapset lounaalle ja nukkumaan päiväkotiin, saisivat levon jälkeen ulkoilla muiden kanssa :) Aamulaulut, piirit yms. On kyll joo mennyt siinä vaiheessa, mutta onhan siinä aamulla aikaa mun niiden kanssa hääräillä, mutta kaverihommat tosiaan mietityttää :(
Säästäisi vain liki 300e kuussa tolla osahoidolla :( mutta eipä noi maksut ole yllärinätulleet, ja kyllä meillä hyvin on ne varaa maksaa, sisäinen laihialainen vaan huutaa aina jos maksaa jostain joka olisi mahdollista saada halvemmalla :D
Vierailija kirjoitti:
Jos teet jatkossakin vuorotyötä, voitko saada lapset vuoropäiväkotiin? Siellä varmaan joustavammat rytmit ja muitakin lapsia "erikoisina" aikoina tulossa/menossa/paikalla?
Loistava idea :)!! Mä en edes muistanut että tommosia on olemassa (imetys takee musta vähän dumfucking XD)
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistava idea :)!! Mä en edes muistanut että tommosia on olemassa (imetys takee musta vähän dumfucking XD)
T. Ap
Tuskin onnistuu, jos miehellä päivätyö.
mitä jos viet vaan mummolaan. Säästät vielä enemmän kun eihän niiden lasten tarvii saada kavereita kun niillä on THE ÄITI joka on niiden kanssa aamuisin
Olipa sekava loppu, huomaa että kirjoitan puhelimella, toivottavasti ymmärtänette mitä ajan takaa