Esimies kieltäytyi palkkaneuvottelusta.
Pyysin palkkaneuvottelua, mutta esimies kieltäytyi. Voiko hän tehdä niin?
Kommentit (31)
Ilmeisesti olisi turhaa keskustella, joten tietysti voi. Ei sulla ole mitään lakisääteistä oikeutta jutella palkankorotuksesta.
Jos sulla ei ole lakisääteisiä korotuksia saamatta ja esimies ei aio korottaa palkkaasi, niin turhahan se on. Jos sulla on mielestäsi liian pieni palkka, niin sitten tee huomautus asiasta. Se on kuitenkin suhteellista, sillä palkat on paljon villimpi käsite kuin tilastot antavat ymmärtää.
Tottakai. Ei sun palkkaa tarvi nostaa.
Jos on tes perusteiden vaade, sen teet luottamusmiehen kautta.
Paras keino hankkia palkankorotus on se että vaihtaa työpaikkaa. Uuden työn voi ottaa vastaan vain jos palkka on tyydyttävä. Vanahssa työpaikassa on yleensä kovin vaikea tehdä merkittäviä korotuksia palkkatasoonsa.
Ei tietenkään voi tehdä niin! Ei kun helvetti.... tekikö se just niin. Sinuna ottaisin loparit! Jätä se mulkku esimies. Varmaan se pyytää sua takaisin kun huomaa miten korvaamaton olit.
Eli mun pitää tyytyä alhaisempaan palkkaan kuin muut samaa työtä tekevät? Eikä mulla ole oikeutta edes esittää asian/perusteluni esimiehelleni.
Ap
Fiksu esimies kävisi keskustelun ja perustelisi, miksi korotusta ei nyt tule. Mutta ei hänellä mitään lakisääteistä velvollisuutta ole tällaista keskustelua käydä. Jos koet, että palkkasi ei ole oikeassa suhteessa osaamiseesi ja saavutuksiisi, etsi uusi duuni. Näin mä tein ja nostin palkkaani.
Vierailija kirjoitti:
Eli mun pitää tyytyä alhaisempaan palkkaan kuin muut samaa työtä tekevät? Eikä mulla ole oikeutta edes esittää asian/perusteluni esimiehelleni.
Ap
Jos teette tismalleen samaa työtä tismalleen samalla työkokemuksella, koulutuksella ja osaamisella, niin voit viedä asiaa eteenpäin luottamusmiehen kautta. Mutta jos muilla on työkokemusta 8 vuotta ja sinulla 6 vuotta, niin voi olla vähän hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos palkkasi on TES:n mukainen niin näin valitettavasti voi olla. Tai jos olet sopimuspalkalla, niin joku toinen voi saada enemmän ilman järkevää perustetta. Silloin on aika vaihtaa duunia.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Luottamusmies apuun.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi sä tarvitset erillisen neuvottelun esittääksesi perustelusi? Sen kun ladot perusteet esimiehelle seuraavan kerran nähdessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApLuottamusmies apuun.
Vai etkö kuulu liittoon?
Ei se vielä, että tekee samaa työtä, riitä. Miten on koulutus ja kokemus? Palkkaeroja on yrityksissä, kun osa on neuvotellut palkkansa rekrytointivaiheessa. Harvoin kaikilla on samaa palkkaa. Myös se, miten arvokas on työyhteisölle, vaikuttaa asiaan. Toiset tekevät samaa työtä tehokkaammin tai parempaa laatua kuin toiset.
Itse asiassa minulla laajempi ja pidempi kokemus kuin muilla. Esimies ei kuuntele perusteluja.
Täytyy varmaan hakea uutta duunia.
Ap
Voisitko ottaa asian esille kehityskeskustelussa? Yleensä on niin, että palkkaa on vaikeaa saada nostettua kun kerran on suostunut tehtävään huonolla palkalla. Helpoin tapa saada palkankorotus on tosiaan uusi työ.
Et ilmeisesti kuulu liittoon, kun yrität itse käydä palkkaneuvotteluja. Liittoon kuulumattomat eivät nauti luottamusmiehen ja piirin palkkasihteerin palveluksia. Tässä se taas kerran näkyy, miksi kannattaa kuulua liittoon, ei siis vain Loimaan kassaan.
Miksei voisi?