alipainoisena raskaaksi
Painindeksini on 16.9 ja koen olevani hieman liian laiha. Omaan kuitenkin c- kupin rinnat ja pyöreän pepun, että rasvaa kehossa kuitenkin on. Myös kuukautiseni ovat aina olleet säännölliset.
En ole anorektikko, eikä minulla ole ikinä ollut mitään syömishäiriötä. Myös kaikki verikokeet (kiitosta vaan niistäkin kaikille terkkareilleni -.-) ovat olleet ihan kunnossa eikä mitään huomioita ole ollut. En myöskään ole lihonut tai laihtunut viimeiseen kuuteen vuoteen ( kun kasvu lakkasi) ja koen syöväni terveellisesti ja monipuolisesti. Olen myös perusterve ja sairastelen flunssaa yms. N kerran vuodessa tai kahdessa.
Nyt olisi kuitenkin lapsi toivottu, mutta mietinnkin, voiko alipaino hankaloittaa raskautumista, vaikka näin muuten tuntuisikin, että olen kunnossa. Olen monesti yrittänyt lihottaa, tuloksett, mutta nyt pitäisi varmaan yrittää vielä kerran. Se vaan on niiiin vaikeaa. Yhdessä vaiheessa litkin joka päivä lusikallisen oliiviöljyä ja käytin vain rasvaisimpia tuotteita. Eipä auttanut ja tuli vaan jatkuva etova olo.
Kommentit (13)
Et ole vain hieman liian laiha. Olet merkittävästi alipainoinen. Anna painon nousta 10 kg, niin todennäköisemmin raskaus saa alkunsa.
On mahdollista jos kuukautiset tulevat säännöllisesti! Mullakin on aina olleet säännölliset menkat vaikka bmi oli joskus 16. Kun alettiin yrittää lasta bmi oli 18. Itse olin lihotuskuurilla, en vauvan vuoksi vaan kun halusin hieman painoa lisää.
Luepas muutama artikkeli ensin siitä mitä sikiölle seuraa kohdussa kun se ei saa tarpeeksi ravintoa ja kasvuun tarvittavia vitamiineja, hivenaineita yms. -th
Siskoni oli alipainoinen ennen raskautumistaan ja viimeisilläänkin hän oli normaalipainoinen. Kolme tervettä lasta on synnyttänyt ja kaikkia täysimettänyt. Imetys meinasi viedä viimeisetkin lihat luiden ympäriltä esikoisen kanssa, mutta muiden kohdalla osasi toimia toisin ja söi herkkuja ja muuta kaloripitoista, ettei riutunut niin huonoon kuntoon.
Voi tulla jos kuukautiset tulevat. Itse tulin raskaaksi n 16 painoindeksillä, ja raskauden aikana oli ensimmäistä kertaa NÄLKÄ! Hurjasti liikakiloja ei tullut, söin kuitenkin aina kun oli nälkä, mutta monipuolisesti. Raskauden ja imetyksen jälkeen koko aineenvaihdunta normalisoitui, ja painoindeksi nyt n 19 ja paljon parempi olla. Mieskin tykkää ;)
Ystävä tuli alipainosta huolimatta raskaaksi mutta 6 vuotta meni ennenkuin onnistui. Raskausaikana ei paljoa kiloja tullut mutta vauva oli 3,5kg. Imetys sujui mainiosti...maitoa tuli...vauva oli pullea ja äiti laihaakin laihempi.
Alipainoisena voi kyllä tulla raskaaksi, mutta se on myös yksi raskaaksi tulemista vaikeuttava tekijä. Ihmisiä on eri mallisia, toiset ovat luontaisesti kevyempiä ja toiset raskaampia, mutta... painosi on sen verran alhainen, että tulee väkisin mieleen, ettet varmasti syökään tarpeeksi. Raskausaikana on todella tärkeää syödä hyvin, monipuolisesti JA riittävästi. Jos kehosi ei saa tarpeeksi ravintoa, ei saa sikiökään, ja se aiheuttaa lapselle aineenvaihduntahäiriöitä, mm. 2-tyypin diabetesta. Se vaurioittaa myös äidin kehoa: raskaus on muutenkin rasittavaa aikaa keholle, saati sitten siinä tapauksessa, että elimistö ei saakaan riittävästi ravintoa. Ja raskauden jälkeen koittaa vauva-aika valvomisineen, imetyksineeen ja raskaudesta palautumisineen; kaikki nuo tarkoittavat sitä, että kehoa pitäisi ravita tarpeeksi (ja esim. imetysaikana on hyvä syödä sekä enemmän että enemmän rasvaa kuin normaalisti).
-
Joten. En ala nyt spekuloimaan terveydentilallasi, mutta antamiesi tietojen mukaan painosi on tosiaan aika alhainen. Sinun ehkä kannattaisi kirjata ylös syömäsi asiat ja näyttää niitä jollekulle, esim. ravintoterapeutille, ja voisitte yhdessä miettiä, syötkö tarpeeksi.
-
Oliiviöljyä ei niinkään kannata syödä lusikalla kuin ruuan joukossa!
Oletko ap käynyt ravintoterapeutilla tarkastamassa ruokavalion kuntoon, jotta saat tarpeeksi energiaa? Jos tulet raskaaksi, neuvolasta on mahdollisuus päästä halutessasi. Voit itsekin pitää ruokapäiväkirjaa ja esim. kalorilaskuri.fi-sivuilla käydä laskemassa oman peruskulutuksesi sekä päivittäin syömäsi kalorit.
No itse olin molempien raskauksien aikaan tosi laiha vain 46 kg 159cm ja lihoin raskauksien aikana noin 30 kg. Eka raskautta sai odotella vuoden mutta kyllä se siitä lähti. maitoa tuli runsaasti ja sulatti nuo raskauskilot. Jos olet aina ollut laiha niin sitten olet. Älä ressaa sitä turhaan. Jos lasta ei ala kuulumaan niin sitten lääkäriin.
By the way:miten ne Afrikassakin sikiää vaikka ravintoarvot varmasti alakanttiin? Ja jos on liian lihava niin ei saa lapsia ja jos keho on hapan ei saa lapsia yms...ja vaikka olisit huipputerve, ei lasta välttämättä kuulu. Asiat ei ole niin yksioikoisia. .
Miksei saisi? Ekö se, etten ole koskaan laihtunut kerro siitä, että syön juuri sen verran kuin kulutan? Ja hyvä terveydentila siitä, että saan kyllä ihan tarpeeksi kaikkia keholle tarpeellisia aineita?
Äitinikin on koko elämänsä ollut selvästi alipainoinen, mutta raskautuessaan painoi kuitenkin 4kg enemmän kuin minä, vaikka pituutta meillä on lähes saman verran. Äitini tosin tuli raskaaksi ihan vahongossa. Ja pitää kuitenkin huomata, että itsekin painoin syntyessäni reilut 4.5kg.
Mutta ruokaterapeutilla käynti olisi kyllä kohdallaan. Tilannetta toki vaikeuttaa se, että mieheni on laihiksella, mutta sitten pitää tehdä vaan kaikki ruuat erikseen...
Tuleeko kuukautiset säännöllisesti? Raskaus on mahdollinen, jos ovuloit.
Onhan sulta tutkittu kilpirauhasarvot? Oletan että on, mutta varmistan vaan.