Miksi 8v joutuu sairaalakouluun?
Kommentit (21)
No lapsi on potilas.Sinä se ap itse olen typerys.
Siellä AP on taas empatian ruumillistuma...
Vierailija kirjoitti:
Googleta. No et varmaan osaa. Somaattinen tai neurologinen sairaus, eli ei joko ei jaksa tavallista koulua, esim. syöpä tai sitten on jotain neurologista ongelmaa. Ei sinne "jouduta".
Mielestäni joudutaan. Kuka nyt haluaisi olla henkisesti tai fyysisesti sairas.
Mutta en ajattele, että hullujen paikka. Vaan tukea tarvitsevat saavat parhaan mahdollisen avun.
Tyyppi hakkaa luokkakavereitaan :( ap
Ei vaan päästään.Kukaan ei halua olla sairas,mutta silti niin voi käydä.Suurin osa vaan ei saa parasta mahdollista tukea.Erityisopetukseen on aina vaikea Päästä.
Olen itse tuota sairaalakoulua ihmetellyt, siellä on ainakin ollut terminaalivaiheessa olleita lapsia. Jos tiedossa on että lapsi ei kesää näe niin minusta tuntuu äärimäisen julmalta takertua johonkin oppivelvollisuuspykäliin. No onhan maailma julma mutta pitääkö siitä tehdä pykäliä noudattamalla vieläkin julmempi.
Siellä on paljon lapsia joilla jokin sairaus ja sairauden takia ei voi olla kotona. Enkä tarkoita mitään neuropsykiatrista häiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tuota sairaalakoulua ihmetellyt, siellä on ainakin ollut terminaalivaiheessa olleita lapsia. Jos tiedossa on että lapsi ei kesää näe niin minusta tuntuu äärimäisen julmalta takertua johonkin oppivelvollisuuspykäliin. No onhan maailma julma mutta pitääkö siitä tehdä pykäliä noudattamalla vieläkin julmempi.
Niin asiaa, kun vanhemmat on se mitä se lapsi tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Monelle näistä lapsista koulu on side "normaaliin" elämään sairauden ja rankkojen hoitojen aikana. Kun on selvinnyt, että tilanne on toivoton, niin koulunkäynti keskittyy lapselle turvallisuuden tunteen ja mielyttävien kokemusten antamiseen. Eli opiskellaan niitä aineita/asioita mistä lapsi nauttii ja mitä hän haluaa oppia/kokea.
Lapsi on harvemmin ns.hullu, yleensä oireilee psyykkisesti epäterveeseen tilanteeseen ja hoidon tarkoitus on, ettei tästä myöhemmin kehity mielisairasta.
No sillä on sellanen sairaus, että se ei pysty opiskelemaan muualla. Sairauksia voi olla vaikka minkälaisia. Syövästä skitsofreniaan. Hyvä, että pääsee, jos on tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle näistä lapsista koulu on side "normaaliin" elämään sairauden ja rankkojen hoitojen aikana. Kun on selvinnyt, että tilanne on toivoton, niin koulunkäynti keskittyy lapselle turvallisuuden tunteen ja mielyttävien kokemusten antamiseen. Eli opiskellaan niitä aineita/asioita mistä lapsi nauttii ja mitä hän haluaa oppia/kokea.
Minkälainen on lasten saattohoito, jossa käydään koulua. Ehkä vanhemmat eivät pysty myöntämään tosiasioita itselleen saati lapselle. Sen sijaan että ottaisivat ilon irti viimeisistä kuukausista, vanhemmat hämäävät ja pitävät lasta sairaalakoulussa ettei vaan jää liikaa jälkeen muista. Itse en ainakaan 8 vuotiaana tiennyt mitään pahempaa kuin koulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen on lasten saattohoito, jossa käydään koulua. Ehkä vanhemmat eivät pysty myöntämään tosiasioita itselleen saati lapselle. Sen sijaan että ottaisivat ilon irti viimeisistä kuukausista, vanhemmat hämäävät ja pitävät lasta sairaalakoulussa ettei vaan jää liikaa jälkeen muista. Itse en ainakaan 8 vuotiaana tiennyt mitään pahempaa kuin koulu.
Jos lapsi/nuori on sairas niin usein hän haluaisi vain normaalia elämää. Koulu-ikäiselle normaali elämä tarkoittaa sitä koulunkäyntiä. Ei siinä vanhemmat tai hoitohenkilökunta ajattele että lapsi jää muista jälkeen vaan lapselle koitetaan järjestää mahdollisimman normaali elämä saattohoidosta huolimatta.
17 vielä.
En tiedä miksi aikaisemman vastaajan mielestä 8-vuotiaana koulu on ollut kamalaa. Oppimisvaikeus? Koulukiusaajat tai opettaja joka kiusasi? Pelottava koulumatka? Vähättelevä asenne kotona kouua kohtaan? Kotona semmoisia asioita jotka painoivat? Vääränlaiset vaatteet muiden oppilaiden mielestä?
Sairaalakoulussa oppilaan koko ympäristö pyritään tekemään semmoiseksi että oppilas pystyy ottamaan opittuja asioita vastaan. Tarvittaessa hänellä on avustaja ja opettaja. Hänen ei tarvitse jännittää tai pelätä mahdollisia oppimisvaikeuksiaan. Kukaan ei vähättele tai kiusaa häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa vaiheessa koulunkäynti tarkoittaa sitä, että esim. osastohoitojaksojen aikana opettaja käy lapsen luona askartelemassa (jos käsityö ja kuvis on suosikkkiaineita) tai juttelemassa Englanniksi ja katsomassa kaverina Englannin kielisiä piirrttyjä (jos Englanti kiinnostaa) tai selailevat yhdessä eläinkirjaa, jos eläimet ovat lapsen intohimo. Näiden "koulutuntien" aikana vanhempi saa levätä hetkisen (sairaalassa lapsen rinnalla olo on todella rankkaa). Tai, jos lapsella on kavereita sairaalakoulussa, niin hän voi mennä luokan touhuihin mukaan jaksamisensa mukaan suosikkiaineidensa tunneille.
Nimenomaan, se koulu tuo jotain sisältöä elämään, eikä se taida olla enää saattohoitovaiheessa mitään rankkaa pänttäämistä. Suurin osa lapsista tykkää kyllä oppia. Harvassa ne ovat, jotka eivät tykkää. Esimerkiksi maantieto ja biologia ovat usein ala-asteikäisen lemppareita ja sitä tulee ihan sillä, että opetellaan omaksi iloksi tunnistamaan eläimiä, jälkiä tai lintuja tai katsotaan kartasta maita. Tämä on siis ollut oma kuvitelmani saattohoitovaiheisen sairaalakoulusta. Oma lapseni rakastaa lintuja ja on opetellut Suomen linnut ihan kaikki ilman että kukaan on käskenyt. Suurin osa lapset tykkäävät oppia asioita, oli tilanne elämässämikä tahansa.
Tämä tuo jotain virikettä. Muutama vastaaja ilmeisesti ajattelee, että vanhempien pitää olla 100 % lapsen vieressä, lapsen maata aloillaan ja siinä sitten voivotellaan, että voi voi kun sinä kuolet, vai?
Googleta. No et varmaan osaa. Somaattinen tai neurologinen sairaus, eli ei joko ei jaksa tavallista koulua, esim. syöpä tai sitten on jotain neurologista ongelmaa. Ei sinne "jouduta".