Mikä on sadun "Keisarin uudet vaatteet" opetus?
Kommentit (29)
Se ettei kannata menestyksen nousta päähän ja alkaa rehvastella/käyttäytyä niin kuin olisi muiden yläpuolella.
Se, kuinka saa lauman olemaan kanssaan samaa mieltä, jos on riittävän vaikutusvaltainen tyyppi, vaikka mielipide olisi täysin älytön. Sekä se, että lasten suusta totuus kuullaan.
Musta se, että vaikka kuinka toitotetaan jotain asiaa (kuten, että keisarilla on hienot gledjut), se ei tarkoita sitä, että asia muuttuisi todeksi. Mutta helposti kukaan ei uskalla sanoa mitään, koska kaikki muut tuntuvat olevan vakaasti jotain mieltä eikä halua tulla kivitetyksi väärän mielipiteen takia.
Kukaan ei uskalla myöntää, ettei tajua jotain muiden hienoksi kehumaa asiaa, vaan myötäilevät laumasieluisesti yleistä mielipidettä. Lopulta paljastuu, että ko. hieno juttu on koko ajan ollut yhtä tyhjän kanssa, ja asian kannattajat tuntevat itsensä oikeutetusti typeriksi.
se kertoo myös häpeästä: kukaan ei kehtaa sanoa, ettei keisarilla ole vaatteita, koska pelkäävät olevansa tyhmempiä kuin muut eivätkä siksi vain näe sitä, mitä kaikki muut näkee.
Opetetaan lapsille kunnon suomalaista kateutta!
Vierailija kirjoitti:
Eli kertoo Suomen politiikasta.
Siitäpä:
- Pakkoruotsi on hyväksi
- Venäjä on ystävä
- Suomalaiset ovat henkisesti pikkulapsia joita pitää holhota
- Länsiliittoutuminen ei ole ajankohtaista
- ...
Ihmiset hehkuttavat typerintäkin juttua, jos näkevät muiden tekevän samoin. Esim. Facebookissa kaikkien on "pakko" tykätä rikkaiden ja kuuluisien jutuista, ihan sama mitä yhdentevää shaibaa siellä on. Tai tietty kaveriporukka tykkää jostain niin itsekin täytyy tykätä samasta. Koska jos joku uskaltaa olla eri mieltä, hänet jätetään ulkopuolella.
Sipilän uudet (v)aatteet. Trumppa, the resident-evil. KAIKKIEN pitää osallistua joukkoraiskaus, eiku SÄÄSTÖTALKOISIIN.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee mieleen Unelma...
Niin minullekin. Mutta jos joku, sen sadun pikkutytön mukaisesti sanoisi, että eihän keisarilla ole vaatteita ollenkaan, hänet tuomittaisiin heti rasismista ja vihapuheesta. Toi Andersenin satu pitäisi siis päivittää nykypäivään.
Se että monikulttuurisuus ei ole rikkaus.
Opetus on se, että kaikkea ei pidä uskoa. Niin kuin ihmiset ja etenkin keisari teki.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset hehkuttavat typerintäkin juttua, jos näkevät muiden tekevän samoin. Esim. Facebookissa kaikkien on "pakko" tykätä rikkaiden ja kuuluisien jutuista, ihan sama mitä yhdentevää shaibaa siellä on. Tai tietty kaveriporukka tykkää jostain niin itsekin täytyy tykätä samasta. Koska jos joku uskaltaa olla eri mieltä, hänet jätetään ulkopuolella.
Tai vaihtoehtoisesti voi olla oma itsensä, kasvattaa selkärangan ja itsetuntoa ja ansaita siten muiden arvostus ka kunnioitus.
Mä en ole ikinä seurannut laumaa ja mulla on paljon ystäviä ja kavereita ja olen tosi pidetty.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee mieleen Unelma...
Sinulle tulee mieleen "Unelma", jollekin toiselle "Rajat kiinni".
Tämä on siitä kiinnostava satu, että sitä voi katsoa aina oman koetun totuutensa läpi ja pitää näin toisen totuuden kokijoita niinä hännystelijöinä, jotka eivät näe että keisarilla ei ole vaatteita. Itse voi olla se lapsi, joka tietää oikean totuuden laumakäyttäytymisen ulkopuolella.
Valitettavaa on, että tosielämässä harvoin mikään koettu totuus, oli se kumpaa ääripäätä tahansa, harvoin on totta. Totuus on useimmiten jossain näiden välissä.
Voisikin sanoa, että sadun tosielämän versiossa keisari on puolipukeissa.
Ei taas tätä maahanmuuttojuttua. Joka asia menee tähän. Se oli varmaan ap:n tarkoituskin, vaikka oikeasti hän olisi voinut aloittaa keskustelun vaikka Windowsin päivityksistä, ja tähän mentäisiin silti.
Propsit kuitenkin puoli-pukeisesta keisarista kirjoittaneelle, kerrankin jollain tasolla oivaltavasta mutta asiallisesta kirjoituksesta.
Satu kannattaa lukea, se ei ole kovinkaan pitkä tai rasittava. Satu on niin kuuluisa, että löytyy varmaan ihan netistäkin. Voisi myös sanoa, että se kuuluu yleissivistykseen, ainakin länsimaissa.
Joukkohysteria.