Muistatteko kylmän talven 1999? Lapissa -54,4°C !
Sallan Naruskassa mitattiin 28.2.1999 Suomen alhaisin lämpötila -54,4 °C. Autojen renkaat jäätyivät kulmikkaiksi ja mm. huoltoasemien tankkausletkut murtuivat.
Muistaako/oliko joku silloin Lapissa? Kertokaapas meille etelän vilukissoille miten siellä selvittiin? Mitä ajattelette etelä-suomalaisista, joille jo -30°C on kauhistus?
Kommentit (24)
Hyvin selvittiin. Toppahousut ja takki, kävelin n. kilometrin matkan töihin. Autot eivät selvinneet niin hyvin, muistan juttua Ivalosta jossa renkaat vääntyivät neliskanttisiksi pakkasella :)
Pientä pelkoa oli ilmassa että jos pakkanen vielä jatkuu, loppuu lämpö ja tietysti se että mihin sitten ihmiset lämpimään, ja erityisesti vanhukset.
Minusta se oli hienoa. Lämpömittari taisi päättyä meillä miinus neljäänkymppiin, elohopea katosi jonnekin alas.
Sallassa en ole noilla pakkasilla ollut, mutta Lapissa asuin jokusen vuoden. Silloin sattui sellaisia 40 asteen pakkasia. Niiden kanssa pärjäsi vielä, kun ei tarvinnut autoa käyttää. Yhtenä tällaisena pakkasiltana hyppäsin yöjunaan ja aamulla jäin junasta Tampereella. Seisoin pysäkillä Tammerkosken rannassa ja meinasin jäätyä. Pakkasta oli vain 8-10 astetta, mukava viima ja avoin koski. Se pikkupakkanen noilla mausteilla tuntui paljon kylmemmältä kuin pohjoisen kunnon pakkanen.
Totta. Olen palellut enemmän Oulussa, Tampereella ja Helsingissä kuin Lapissa koskaan :D
Kouluun kävelin joka päivä pakkasesta riippumatta myös vuonna 1999. Eikä paleltanu ko oli hyvät vaatteet!
-51,5 astetta on virallinen pakkasennätys tuolta päivämäärältä ja se on kylläkin Kittilän Pokasta.
Vierailija kirjoitti:
-51,5 astetta on virallinen pakkasennätys tuolta päivämäärältä ja se on kylläkin Kittilän Pokasta.
Heh, tuollahan oli lämmintä! Sallan Naruskan mittausasemalla mitattiin 28.2.1999 Suomen alhaisin lämpötila -54,4 °C. Muistaakseni yliopiston mittausasema ja siksi tulosta ei oteta tilastoon.
Eikä tilastoihin oteta muitakaan mittauksia, jotka voivat olla kylmempiä. Lämpötila voi muuttua monta astetta hyvinkin lyhyellä matkalla pääasiassa korkeuserojen vuoksi, minkä autojen lämpömittarit todistavat.
Meillä mittari näytti pelkkiä viivoja -56 asteen jälkeen. Alkoihan siihen jo tottua, kun kolmatta päivää oli niissä lukemissa, ja sen jälkeen -30 tuntui suorastaan suvelta - lappilaiset kyllä tietävät, mitä se tarkoittaa.
Olin lukion ekalla, sisko oli esikoulussa. Aiti paketoi siskon kaiken maailman viltteihin pulkan pohjalle ja mina juoksin siskon paivakotiin ja itseni kouluun. Ei ollut matkaa kuin 500 metria, mutta aika viileaa kylla oli. Piilarit kuivui ja oli vaikea saada pois.
Nukutettiinko vauvoja silti ulkona?
Olin kaunis nuori poika silloin. Juuri 18v täyttänyt suloinen pyöreäposkinen silkohapsi. Minulla oli tuuheat silmäripset joilla sain paljon huomiota tyttöjen joukossa.
Vaan silloin olin lapissa ammuntaleirillä suorittamassa asepalvelusta posket punaisena.
Olen varma että se pakkanen aiheutti minulle hyvin laaja-alaisen psykoosin. Sen lisäksi etten saanut nukkua kunnolla kun kaverit kuorsasivat niin kovaa.
Muistan muistan. Kaverin kanssa jekkuiltiin niin, että kustiin toisiamme päin, mutta kusipa ehtikin jäätyä ilmassa ja housuille satoi vain pieniä jääpalloja, jotka rapisivat maahan. :)
Tykäri kirjoitti:
Olin kaunis nuori poika silloin. Juuri 18v täyttänyt suloinen pyöreäposkinen silkohapsi. Minulla oli tuuheat silmäripset joilla sain paljon huomiota tyttöjen joukossa.
Vaan silloin olin lapissa ammuntaleirillä suorittamassa asepalvelusta posket punaisena.
Olen varma että se pakkanen aiheutti minulle hyvin laaja-alaisen psykoosin. Sen lisäksi etten saanut nukkua kunnolla kun kaverit kuorsasivat niin kovaa.
Muistan kuinka rynnäkkökivääri jäätyi siten että ase laukesi vasta pari sekuntia liipaisusta. Se hämmensi minut täysin sillä en odottanut laukeamista. Osa palelsi sormensa liipaisimeen ja joillain tuli poskiin valkoisia kuplia jotka puhkesivat lämpöisessä tuvassa. Niistä valui märkää. Eräs jannu jonka nimeä en nyt muista punkkasi vasemmalla puolella omastani ja valitteli kun ei pysty masturboimaan paleltuneella somella. Sormea kuulemma kirveltää. Minä olin hieman häiriintynyt koska en ollut tottunut sellaiseen keskusteluun. Alapään asiat pidetään omana tietona. He olivat ronskia väkeä ja minä olin nuori kaunis poika silloin. Juuri 18v teäyttänyt suloinen pyöreäposkinen silkohapsi valmiina turmeltumaan isojen poikien maailmassa.
Maistoin ensikertaa tupakkia tuossa pakkasessa joka oli muistaakseni -39c. Se yskitti minua ja kaverit nauroivat. He sanoivat että nyt minä olen vasta mies kun maistoin tupakkaa. Hymähdin siihen ja tunsin itseni kookkaaksi. Suuret ripseni oli täysin huurteessa. Näytin ihan petteripunakuonolta. Lomalla maistoin ensikertaa Jack Danielssin kossua ja hassista.
Heräsin sitten putkasta ja sain kuulla että olin käyttäytynyt sopimattomasti. Sain silti poistua putkasta.
Vasta myöhemmin keväällä sain ihan oikeaa maksullista naista. Olin keränyt Hildaa varten kaikki päivärahani. Koska olin niin nopea niin sain olla vielä tunnin Hildan luona. Kevät ei tuonut lämpöä yhtään ja koko alkukesä oli hyvin viileä. Vasta heinäkuussa alkoi lämmittämään.
Sain arvostusta ja merkkejä kaulukseeni. Minusta tuli Värnikki ansioituneesta toiminnastani. Kasvoin silloin poikasesta mieheksi. Tahtoisin tähän väliin selvittää vielä että minusta sivarit eivät ole koskaan kasvaneet todellisiksi miehiksi vaikka miehekkäiltä he saattavat näyttää. Sisin on tärkein.
Muistaakseni mammutit olisivat pärjänneet tuollaisissa pakkasissa ihan vallan mainiosti. Korjatkaa mikäli olen väärässä.
Kummallinen juttu sattui silloin, kusi jäätyi kaarelle. Vielä kummempi oli se, että -52 asteessa se teki reiän hankeen. En ole kyllä mainittuna aikana ollut Naruskalla, joten auton kulkuominaisuuksia ei tesmattu. Siihenaikaan poromiehet ajeli semmosilla takaa ohjattavilla hiacella, koppi täynnä ukkoja jakun piti kääntää esim mutkassa niin ne siirsivät porukalla auton takapäätä. Ratti ei kääntyny mihinkään.
Ei sillon ollu toimivia lämpömittareita, autossa sisällä näytti -30 ja kun sen vai ulos niin se särkyi.
Karaistumista kirjoitti:
Nukutettiinko vauvoja silti ulkona?
Voi kyllä kyllä. Senjälkeen ne ei enää vanhentuneet ollenkaan, mikähän lienee syvis juttu.
Minulla ei ole mitään erityisempää muistikuvaa juuri vuoden -99 talvesta, ilmeisesti se Lounais-Suomessa ei ollut erityisen kylmä? Vuosien -85 ja -87 tammikuut sen sijaan olivat legendaarisen hyisiä näin alhaallakin.
Vuodesta 1999 minulle on jäänyt mieleen vain erityisen kuuma ja kuiva kesä. Lapsuudenkotini pihan nurmikko kuivettui ruskeaksi ja koppuraiseksi, vaikka äitini yritti sitä puutarhaletkulla miten kastella. Oli ainoa kerta moneen kymmeneen vuoteen, kun näin kävi. Millenium-yönä oli kyllä pakkasta aika tavalla ja täysin tyyni ja seisova ilma. Turun kaupungin millenium-ilotulituksesta oli iloa vain ensimmäiset minuutit ja sen jälkeen taivaalla näkyi vain isot pilvet kaiken peittävää tummanharmaata savua.
Olin ala-asteella tuolloin. Lapin eteläosissa asustelin ja meillä ei ihan noin kova pakkanen ollut, mutta aamulla sai silti jännätä kulkeeko koulubussi. Varmaa tietoa bussin kulkemisesta ei ollut, joten mentiin normaaliin aikaan odottelemaan bussia tienreunaan.
No, meidän koulubussi ihme kyllä kulki (vaikkakin vähän myöhässä) päästiin kouluun, mutta toiselta suunnalta kuntaa tulevat oppilaat eivät olleet yhtä onnekkaita. Siispä koulussa puuttui lähes puolet oppilaista ja taisi jokunen opettajakin puuttua.
Kylmää oli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, tuollahan oli lämmintä! Sallan Naruskan mittausasemalla mitattiin 28.2.1999 Suomen alhaisin lämpötila -54,4 °C. Muistaakseni yliopiston mittausasema ja siksi tulosta ei oteta tilastoon.
Omin silmin olen nähnyt mittarissa -52, 0 lukeman, se oli 87 vuonna Värriön tutkimusaseman mittari. Susipulliaisen tien varressa nuortitunturin lähellä.
Naruskalla on kyllä samassa paikassa nykyään virallinen mittauspaikka, olisko ollu epävirallinen vielä silloin.
Olin tuolloin yläasteella, ja meidät pakotettiin hiihtämään(!!) -30 asteessa. Puettiin salaa ulkohousut suoraan pitkisten ja farkkujen päälle, vaikka ei olisi saanut. No, suksi luisti juuri niin hyvin kuin voi olettaa, eli ei.
Terveisiä vaan muillekin L:n kunnassa H:n koulussa LT:n liikuntatunneilla kärsineille. Onneksi se akka sai potkut, vaikkakin liian myöhään minun kannaltani.
http://yle.fi/uutiset/15_vuotta_sitten_pakkasta_oli_lapissa_yli_50_aste…
http://yle.fi/uutiset/15_vuotta_sitten_pakkasta_oli_lapissa_yli_50_astetta_-_muistele/7041278
Tuolta on hauska lukea! :)