Sain tietää että minut annettiin ottolapseksi syntymäni jälkeen
En oikein tiedä miten suhtautua ja ajatella asiaa.
Tilasin siis äitini kuoleman jälkeen syntymäkertomukseni, josta selvisi, että minut oli annettu pois lastenkotiin. Tilasin enemmän papereita itsestäni ja selvisi, että olen ollut elämäni ensimmäiset 11 vuorokautta lastenkodissa kunnes minut haettiinkin kotiin, isä ei halunnut luopua minusta.
Molemmat vanhempani ovat kuolleet, koskaan en ole kuullutkaan asiasta. Lapsuuteni oli kehno, sosiaaliviraston raportit myös vahvistaa asiat. Olen esim. ensimmäiset rokotukset saanut vasta kaksi vuotiaana, liiemmin en neuvolaakaan ole nähnyt. Äiti oli aina poissa, olimme paljon oman onnemme nojassa sisarusten kanssa.
Äiti kuoli siis vähän aikaa sitten, emme koskaan olleet oikein läheisiä mutta silti olen ollut tosi surullinen. Nyt olen aivan hoomoilasena että miten oikein suhtautua tämän uuden tiedon valossa yhtään mihinkään. Kiitos kun sain purkaa.
Kommentit (6)
Tai siis ainakin isäsi kaipasi ja rakasti?
Ja mikä ihme on tämä syntymäkertomus? Periaatteessa sinulla ei ole oikeutta saada äitisi terveystietoja edes hänen kuolemansa jälkeen, joten aika isoja kysymysmerkkjeä tässä nyt on.
Olen miettinyt vauvana koettua hylkäämiskokemusta. Siis en minä varmastikaan ole tajunnut mistään yhtään mitään, mutta olenkohan saanut olla sylissä ja minua hoidettu hyvin tuona aikana - varmasti, eiköhän lastenkodissa vastasyntynyt saa hoivaa. Mutta, olen lapsena ollut hirveän arka ja ujo, hyvä että ihmisille uskalsin puhua. Voikohan tämä olla vaikutusta? Taikka sitten äitini kylmyys minua kohtaan jättänyt jäljen? Raporteissa mainitaan äidin olevan "patolooginen" ja kylmä lapsilleen.
Jos aivan rehellinen olen, on mielessäni ollut myös ajatus miksei minua jätetty sinne lastenkotiin, olisi lapsuuteni voinut ollakin hyvä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä ihme on tämä syntymäkertomus? Periaatteessa sinulla ei ole oikeutta saada äitisi terveystietoja edes hänen kuolemansa jälkeen, joten aika isoja kysymysmerkkjeä tässä nyt on.
No tuossa se joka tapauksessa pöydällä on, sain sen sairaalan arkistosta, sairaalasta jossa synnyin virkatodistuksella ja vapaamuotoisella hakemuksella, ei mitään ongelmaa. Juu, olen samaa mieltä kanssasi, on paljon kysymysmerkkejä tässä kyllä. Ap
Ei voi kun spekuloida. Ehkä äidilläsi oli synnytyksenjälkeinen masennus. Sellaista ei ennen hoidettu. Tai äitisi itse ei ole saanut hyviä eväitä kotoa. Syyt tuskin koskaan selviää. Onko sinulla äitisi aikalaisia tuttuina. Joiden kanssa voisi jutella asiasta? Itsellene valastui monta asiaa kun puhuin tätini kanssa mummoni lapsuudesta. Siitä alkoi pieni selviämisen ketju oman äitini asioista. Rakennat nyt vain oman elämäsi mahdollisimman hyvin.
Kova pommihan tuo on ja varmasti vaikea sulatella. Olisiko syynä ollut esimerkiksi perheen huono rahatilanne? Mutta ilmeisesti olit kuitenkin rakastettu ja kaivattu.