Miten ihmiset heti kuolemanpaniikissa, kun pankilla tietoliikennehäiriöitä? Lapseperhe matkustaa toiseen kaupunkiin rahaa hakemaan.
Epätietoiset asiakkaat jonottavat rahaa Helsingin konttorissa. Haukan perhe (vanhemmat ja kaksi lasta) oli lähtenyt Keravalta asti Helsinkiin käteistä hakemaan. 'Emme saa mistään muualta rahaa. Täytyy olla käteistä, jos ei voi millään maksaa.' Hei haloo! Yksi päivä!!???
HS tänään
Kommentit (15)
No kyllä minuakin vähän hirvitti kun tönantaja kertoi ettei voinut maksaa mitään eikä nostaa rahaa pankista ja tällä viikolla pitäisi olla tilipäivä.
Tosin mitä sitä palkalla tekisikään, jos sitä ei saisi pankista ulos.
Aika ristiriitainen tämä av. Yhtenä päivänä ollaan sitä mieltä, että kellä muka nykyään on käteistä ja kun tulee näitä pankkiongelmia, ihmetellään, miten kellään ei ole käteistä. Vielähän sitä nykyään on paikkoja, joihin kortti ei käy, vaikka harvassa ne enää ovat. Kyllä mullakin on tapana välillä syödä jääkaappi aika tyhjäksi, ennenkuin käyn kaupassa. Mutta varmaan päivän pärjäisin silti. Nyt on käteistä lompakossa ehkä joku 7 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Epätietoiset asiakkaat jonottavat rahaa Helsingin konttorissa. Haukan perhe (vanhemmat ja kaksi lasta) oli lähtenyt Keravalta asti Helsinkiin käteistä hakemaan. 'Emme saa mistään muualta rahaa. Täytyy olla käteistä, jos ei voi millään maksaa.' Hei haloo! Yksi päivä!!???
HS tänään
Mistä sitä etukäteen tietää kauonko se häiriö kestää ja voi olla että huomenna ei saa rahaa enää siitä yhdestäkään konttorista.
Joskus 10 vuotta sitten oli häiriöitä Sampopankissa, niin että ihmiset oli käytännössä ilman rahaa ja maksuväleineitä pahimmissa tapauksissa useita viikkoja. Muista miten työkaverit olivat paineessa kun kortti eivät toimineet ja nettipankki toimi vain hetkittäin ja silloin kun se toimi, niin sen mukaan tili oli tuhansia euroja miinuksella, joten sieltäkään ei voinut siirtää rahaa toiseen pankkiin tai maksaa laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Aika ristiriitainen tämä av. Yhtenä päivänä ollaan sitä mieltä, että kellä muka nykyään on käteistä ja kun tulee näitä pankkiongelmia, ihmetellään, miten kellään ei ole käteistä. Vielähän sitä nykyään on paikkoja, joihin kortti ei käy, vaikka harvassa ne enää ovat. Kyllä mullakin on tapana välillä syödä jääkaappi aika tyhjäksi, ennenkuin käyn kaupassa. Mutta varmaan päivän pärjäisin silti. Nyt on käteistä lompakossa ehkä joku 7 euroa.
Olen ollut sitä mieltä että seteleistä ja kolikoista pitäisi luopua ja olen edelleen. Ei ihmiset välttämättä vaihda mielipiteitään, nyt on vaan eri ihmiset äänessä kuin viimeksi.
Eihän se nyt suuressa mittakaavassa ole mikään ongema enemmistölle, josa pankkiliikenne olisi muutaman päivän seis, mutta joillakin ihmisillä voi olla tilanteita että heille se aiheuttaa suuria vaikeuksia.
Yrityksillehän tuo voi olla todella suuri ongelma jos pitäis ostaa tavaraa, maksaa palkkoja tai maksaa joku sopimuksen erä mistä työt on kiinni.
Päivän, pari pärjäisin, jos olisin kotona, missä jemmassa käteiskassa. Mutta jos olisin kaukana kotoa ja pitäisi tankata tai ostaa matkalippu, niin pulassa olisin, päivässäkin. On siis unohtunut se äidin neuvo, että pitää olla lompakossa aina piiloseteli, mikä pitää unohtaa ja muistaa vasta hätätilanteessa :-)
Vierailija kirjoitti:
Päivän, pari pärjäisin, jos olisin kotona, missä jemmassa käteiskassa. Mutta jos olisin kaukana kotoa ja pitäisi tankata tai ostaa matkalippu, niin pulassa olisin, päivässäkin. On siis unohtunut se äidin neuvo, että pitää olla lompakossa aina piiloseteli, mikä pitää unohtaa ja muistaa vasta hätätilanteessa :-)
Itsellä ei ole koskaan kovin montaa kymppiä lompakossa. Yhden kerran kun tankkaisi auton niin ne rahat olis sitten siinä.
Kai sitä pitäisi ilmoittaa töihin että ei pääse ja makoilisi kotona ja odottaisi että kortti alkaa toimia. Sen verran on läskiä mahassa, että nälkään en ihan heti kuolisi.
Kävin ennen kahvilla joka päivä töiden jälkeen. Ostin latten ja täytetyn leivän. Se oli suurin piirtein kymppi.
Sittemmin siirryin kotiruokaan ja laitan 10€ arkisin kirjekuoreen.
Nyt minulla on jo yli 1.500€ käteistä kotona. Pitää kai käydä tallettamassa pankkiin. Ihan itsekseen säästäminen kyllä jatkuu. Ja pitäähän se vararahastokin aina olla.
Jep, ihan sama ilmiö kun uutisissa sanotaan, että esim. leipä saattaa loppua kaupasta 2 päiväksi.
Kaikki ryntäävät ostamaan kaikki viimeisetkin leivät kaupasta. Kaikki leivät hamstrataan, ettei vaan nyt kuole kahden päivän aikana leipänälkään. Leivästä tulee elintärkeä tuote, apua, emme pärjää ilman leipää. Siitä pitää puhua työpaikan kahvitauolla, miten miehen kanssa haettiin Ruotsista asti leipää ja tyhjennettiin kahden eri kaupan leipähyllyt. Ihmiset, jotka muuten eivät leipää söisikään, ostavat monta leipää kun eihän sitä koskaan tiedä, jos just sen parin päivän aikana alkaakin tehdä mieli leipää. Tai joku sukulainen tarvitsee leipää! Varmuudeksi ostetaan kaikki hiivatkin!
Just oli tuossa taannoin sähkökatkojen aikaan ohjeistus, mitä pitää olla jemmassa kotona. Hyvin säilyvää ruokaa, patterita ja kynttilöitä jne. Uutena listaan oli tullut, tadaa! KÄTEINEN RAHA! Pelittää hyvin myös pankkien tietoliikennekatkojen aikaan tuo kolikko- ja seteliosasto..
Mulla on 2 eri pankin kortit ja jonkin verran käteistä kotona. Enkä ole pitänyt itseäni mitenkään omituisena, ainoastaan poikkeustilanteisiin varautuneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sitä mieltä että seteleistä ja kolikoista pitäisi luopua ja olen edelleen. Ei ihmiset välttämättä vaihda mielipiteitään, nyt on vaan eri ihmiset äänessä kuin viimeksi.
Eihän se nyt suuressa mittakaavassa ole mikään ongema enemmistölle, josa pankkiliikenne olisi muutaman päivän seis, mutta joillakin ihmisillä voi olla tilanteita että heille se aiheuttaa suuria vaikeuksia.
Yrityksillehän tuo voi olla todella suuri ongelma jos pitäis ostaa tavaraa, maksaa palkkoja tai maksaa joku sopimuksen erä mistä työt on kiinni.
Kyllä aika monelle perheelle on ongelma, jos ei voi ostaa ruokaa, koska pankkikortti ei toimi eikä pankista saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kävin ennen kahvilla joka päivä töiden jälkeen. Ostin latten ja täytetyn leivän. Se oli suurin piirtein kymppi.
Sittemmin siirryin kotiruokaan ja laitan 10€ arkisin kirjekuoreen.
Nyt minulla on jo yli 1.500€ käteistä kotona. Pitää kai käydä tallettamassa pankkiin. Ihan itsekseen säästäminen kyllä jatkuu. Ja pitäähän se vararahastokin aina olla.
Oisko pikkusen helpompi siirtää suoraan toiselta tililtä toiselle? Miten sulla edes on niin paljon kympin seteleitä, käyt kerran kuussa nostamassa kympin seteleitä pankista? Minusta teet elämästäsi turhan vaikeaa, kun parilla klikkauksella onnistuisi nettipankissa.
No jos tuollainen ei ole etukäteen tiedossa niin kyllä voi pieni paniikki iskeä. Mietippä jos vaikka kotona ei ole ruokaa ja tänään juuri piti käydä kaupassa mutta kortti ei toimikkaan. Tai vauvalta on vaipat loppu eikä saa lisää. Ei tiedetä miten kauan tilanne kestää. Kyllä mulla ainakin voisi iskeä paniikinpoikanen
T:onnellinen op:lainen :)
Vierailija kirjoitti:
No jos tuollainen ei ole etukäteen tiedossa niin kyllä voi pieni paniikki iskeä. Mietippä jos vaikka kotona ei ole ruokaa ja tänään juuri piti käydä kaupassa mutta kortti ei toimikkaan. Tai vauvalta on vaipat loppu eikä saa lisää. Ei tiedetä miten kauan tilanne kestää. Kyllä mulla ainakin voisi iskeä paniikinpoikanen
T:onnellinen op:lainen :)
Mulla ei ole edes vauvoja tms, mutta melkein iski myös paniikki kun piti ostaa bussilippu eikä ollut käteistä. Onneksi miehellä oli (kahden viikon seutulippu 51,60, eli ei edes pikkurahoista kyse).
Ei ois ollut työnantaja tyytyväinen seuraavana päivänä kun en pääse töihin pankkihäiriön takia. Ja tosiaan kun ei näistä tiedä miten kauan kestävät.
No, alan pitämään käteistä jemmassa. Ja rosvot kiittää:).
Tuo on samaa sukua sille ilmiölle, että jos ruokakauppa on päivänkin kiinni, pitää sieltä hakea ruokaa about armeijan tarpeisiin ettei vaan kerkeä kuolemaan nälkään sen päivän aikana. Koska nälkäkuolemahan siinä aina koittaa kun kauppa on hetkenkään kiinni.
Onhan se veemäistä jossei kortti toimi kiitos pankin, mutta ainakaan minun elämää sellainen ei ole tähän mennessä kaatanut (vaikka kotona ei käteistä olekaan varalla).