Koska kertoa 4,5-vuotiaalle äidin raskaudesta?
Terkkari neuvoi, että mahdollisimman myöhään ettei odotuksesta tule liian pitkä. Läheisille osalle jo kerrottu, osalle parin vko kuluttua kun 12 ja risat täynnä. Kertoisinko samalla esikoiselle, kun entä jos joku lipsauttaa lapselle. Olisi aika tylyä ettei itse olisi kerrottu...
Kommentit (8)
tuli puhuttua asiasta lasten kuullen jonkun kanssa
en ole huomannut että odotuksen pituus olisi haitannut mitään, eivät he alkuun jaksaneet asiasta niin kiinnostua, vasta sitten kun maha alkoi näkyä kunnolla
Ihan hyvin on poitsu jaksanut odotella, tietää että vauva syntyy "sitten syksyllä"
viimeistään siinä vaiheessa kun kavereille ja kaukasemmille sukulaisille. Meillä esikoinen oli 3 vuotias kun aloin odottaa toista ja kerrottiin siinä viikon 12 paikkeilla. Eikä ollut liian pitkä aika odottaa. Ei se lapsi sitä asiaa kokoajan ajattele. Ja käsittää kyllä jo ajasta jotain kun kerrot että vauva syntyy talvella kun joulukin jo ollut tms.
Järjestettiin pienet juhlat uutisen kunniaksi
Itseasiassa tuleva isoveli sai itse kertoa äidilleni uutisen.
Meillä puhutaan melkein kaikki asiat (paitsi tietysti seksi- yms. jutut) lasten kuullen, ja olisihan lapsi alkanut ihmetellä ja kysellä joka tapauksessa, jos me miehen kanssa oltais puhuttu vauvajuttuja, eikä hänelle olisi kerrottu mitään. Oli se odotus hänelle pitkä, mutta eiköhän se tee ihan hyvää joutua välillä jotain odottamaankin. :)
Itse olin kyllä tyytyväinen siihen että omalle 5-vuotiaalle, enkä vanhemmalle lapselle ollut kertonut raskaudestani, vaikka olin käynyt jo ekassa ultrassakin. Viikolla 14 sain keskenmenon, ei tarvinnut sitten lapsille selitellä miksi ei saanutkaan pikkusiskoa tai veljeä ja mitä tapahtui.
Esikoiselle kerroin raskaudestani siinä vaiheessa kun se rupesi selvästi näkymään. Oisko ollut jossain viidennellä kuulla?
Onnea ap:eelle!
ja kyllä minä aika alusta asti juttelin vauvasta. Poika höpötti pikkuveljestä milloin kellekin, oli varma, että tulee poika!
Riski että joku sukulainen kyselee lapselta asiasta lienee aika suuri joka tapauksessa.
Mä en myöskään ymmärrä mitä pahaa siinä on että odotus olisi lapselle pitkä - onhan joulunkin odotus pitkä, ja lapset sen kestävät ihan hyvin.