Miten pärjäät kun kaikki tuet lopetetaan pian suomesta?
Ei ole toimeentulotukea, kotihoidontukea, ei työttömyyskorvauksia, asumistukia tms. Miten sitten pärjäät?
Kommentit (113)
Ryöstämällä rikkailta ja keskituloisilta, kidnappaamalla heidän lapsiaan, pahoinpitelemällä, kotimurtoja tekemällä... No ei vaan, minä käyn töissä enkä saa mitään tukia, paitsi lapsilisät kahdesta lapsesta... Mutta ihan tosissaan, tuollainen yhteiskunnasta tulee jos KAIKKI heikompiosaisten tukeminen lopetetaan. Mielestäni on aivan järkyttävää nähdä, miten moni nykyään on sitä mieltä että kaikki tuet pitäisi lakkauttaa. Eikä ajatella ollenkaan mitä siitä yhteiskunnalle seuraa. Turha luulo, että köyhät sitten vain ryömivät veneen alle kuolemaan, ehei. Elättävät itsensä sitten rikoksilla, eli välillisesti edelleen hyvätuloiset maksavat heidän elämisensä. Elämästä tulee hemmetin turvatonta kaikille. Ja kannattaa ottaa huomioon että maissa joissa olet itse vastuussa kaikesta, esim. Yhdysvalloissa, voit koska tahansa esim. vakavan sairauden myötä muuttua keskituloisesta asunnottomaksi yhdessä yössä.
Luulen, etten kauan pärjäisi, vaikka joillakin mittarilla mitattuna olen varakas ja velkaa 0€, sillä jos kaikki tuet lopetettaisiin omaisuuden ja pörssikurssit romahtaisi ja omaisuuteni arvo olisi pohjalukemissa. Oma turvallisuus myös huolettaisi.
Samoin lasteni opiskelu ja terveydenhoito, kun verotuloja ei enää kun ihmisillä ei enää olisi ostovoimaa edes ruokaan, muista hyödykkeistä puhumattakaan. Yritykset menisivät konkurssiin ja osakkaat menettäisi varallisuuttaan. Sijoitusasunnot ammottaisi tyhjyyttään tai ainakin vuokrataso laskisi, kun vuokralaisille ei.maksettaisi enää asumistukea.
Tukien ja yhteiskunnan etuuksien maksamattomuus tietäisi Suomelle ja kaikille suurta tuhoa, jolla olisi myös kansainvälisiä vaikutus, kun Suomeen tuleva tuonti tyrehtyisi jo muutamassa kuukaudessa ja ulkomainen pääoma yrityksistä vedettäisiin pois, jolloin Suomi oli konkurssi ja mahdollisesti sen pitäisi liittyä jonkun muun maan alaisuuteen esim. Venäjä tai Ruotsi.
Mielenkiintoinen kysymys. Minä pärjäisin ihan yhtä hyvin kuin tähänkin asti omalla palkallani. Opiskelevaa nuortaparia pitäisi tukea nykyistä enemmän, mutta maksan jo nyt heidän yhtiövastikkeensa ja palkkani riittäisi maksamaan myös heidän muut välttämättömät menonsa. Laskeskelin, että jos myös eläkkeet kuuluisivat poistettavien piiriin, pystyisin vielä lisäksi maksamaan vanhempieni yhtiövastikkeen, sähkölaskun, kotivakuutuksen, puhelinlaskun ja netin sekä huolehtimaan, että heillä on riittävästi ruokaa. Autosta vanhempani joutuisivat luopumaan. Sijoitusasunnossa asuvan vuokralaisen suhteen tilanne voi olla mutkikkaampi. On mahdollista, että hän ei pystyisi vuokraansa ilman tukia maksamaan, jolloin hänelle olisi haettava maksamattomien vuokrien perusteella häätö ja vuokrattava asunto jollekin työssäkäyvälle tai myytävä koko asunto.
Pärjään, vaikka elatustuki ja lapsilisä loppuvatkin.
Pienipalkkainen yh
Vierailija kirjoitti:
Pärjään, vaikka elatustuki ja lapsilisä loppuvatkin.
Pienipalkkainen yh
Elarit ei ole tuki.
Ihmettelen näitä pärjäämistarinoita, vai onko teillä käteistä rahaa sukanvarressa niin paljon, että pärjäätte...
Pankit menisivät konkurssiin, Niinkuin 90-luvulla ja asiakkaat menettäisi säästönsä, eikä valtio pystyisi maksamaan säästötakuita ja yritykset/työpaikat konkurssiin kun ostovoimaa ei ole, eikä yritystukija, samoin vakuuksien/omaisuuden arvot romahti. Eläkeyhtiöiden vakavaraisuus laskisi ja eläkkeet jäisi maksamatta.
Jo hallitussa lamassa omaisuusmassat siirtyvät köyhiltä ja keskituloisilta rikkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheemme menettäisi n.200e lapsilisää, n. 60e(netto) kotihoidontukea ja noin 650e(netto) miehen työttömyyskorvausta.
Minusta mikään noista ei ole kohtuuton tuki. En ymmärtäisi niiden, varsinkaan työttömyysturvan, poistoa.
Pärjäisimme (4 henkeä) siis hetken hyvin huonosti, (omat tuloni noin 1700-1800 netto) kunnes perin paljon ja saisin nuo summat korvatuiksi vuokratuloilla. Eli ei sen suurempaa hätää.Onko perintö tulossa pian? Kuolemansairas perittävä?
(äitijankkaaja?)On tulossa varmaan 3-5 vuoden sisällä, mikäli oikein hyvin omainen jakselee.
En ole ennen kuullut että voidaan tietää jonkun kuolevan 3-5 v kuluttua...
Voitko kertoa mistä tämä tiedetäänNo hänellä on sairaus, jossa keskimäärin sairauden kesto on 5v. Ei mitään "vakavaa", näitähän on ihmisillä (vanhoilla) paljon, ei siis mikään syöpä tms vaan vanhenemista jota on joudutettu alkoholilla ja josta on saatu oma sairautensakin diagnosoitua. Ihan hyvin hän aina sanoo voivansa, vaikka kaikki näkevät jo, ettei se niin ole. Mutta hyvä, että itse kokee niin :)
Mikä mahtaa olla tällainen sairaus? Että tiedät perintöä tulevan 3-5 v kuluttua
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä pärjäämistarinoita, vai onko teillä käteistä rahaa sukanvarressa niin paljon, että pärjäätte...
Pankit menisivät konkurssiin, Niinkuin 90-luvulla ja asiakkaat menettäisi säästönsä, eikä valtio pystyisi maksamaan säästötakuita ja yritykset/työpaikat konkurssiin kun ostovoimaa ei ole, eikä yritystukija, samoin vakuuksien/omaisuuden arvot romahti. Eläkeyhtiöiden vakavaraisuus laskisi ja eläkkeet jäisi maksamatta.
Jo hallitussa lamassa omaisuusmassat siirtyvät köyhiltä ja keskituloisilta rikkaille.
Ihmettelen minäkin niitä jotka ihan hyvin edelleen pärjäisivät PALKALLAAN. Niin minäkin teen, enkä saa mitään tukia, ja säästöjäkin on, mutta äkkiähän ne hupenisivat.
Kyllä mua ahdistaisi ihan hemmetisti se tieto, että jos työpaikka menisi tai sairastuisi, ei olisi mitään toimeentulon lähdettä itselleni ja lapsilleni. Just meilläkin oli yt:t ja vaikka oma työ säilyi, niin milloin hyvänsä se voi lähteä ilman että voin mitenkään vaikuttaa asiaan. Miten ihmiset voi edelleen kuvitella, että kaikki on hyvin eikä mitään "turvaverkkoja" tarvita kun on kerran vakituinen työpaikka?
Kertoiko tämän sinulle unessa Alexander Nasaretilainen?
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaan tapaan kuin nytkin, köyhyysrajan alapuolella kitkutellen.
T. Yrittäjä, jolla epäsäännölliset tulot ja ei oikeutta sosiaaliturvaan
Sama täällä. Vähän kyllä mietityttää, jos kaikilta loppuu työt ja rahat ja sitä kautta minulta loppuu asiakkaat, niin mitäs sitten. Välillä olen harkinnut, olisiko jossain toisessa maassa valoisammat näkymät (ja yrittäminenkin helpompaa).
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelin aloittajan tarkoittaneen lähinnä sitä, miten kullakin vaikuttaisi nykyiset tulot&menot vs tukien puuttumisen jälkeiset tulot&menot. Tottakai tuollaisessa tilanteessa olisi suurempiakin ongelmia kuin riittääkö rahat nykyisen kaltaiseen elintasoon tai edes ruokaan, koska töihin ei voisi mennä (kotisi ryöstettäisiin sillä aikaa, bussissa sinut ryöstettäisiin viimeistään), ulkona ei uskaltaisi enää liikkua jne. Tukien lakkauttaminen tarkoittaisi myös yhä lisääntyvää työttömyyttä, yritysten konkursseja, mellakoita jne.
Vierailija kirjoitti:
Ryöstämällä rikkailta ja keskituloisilta, kidnappaamalla heidän lapsiaan, pahoinpitelemällä, kotimurtoja tekemällä... No ei vaan, minä käyn töissä enkä saa mitään tukia, paitsi lapsilisät kahdesta lapsesta... Mutta ihan tosissaan, tuollainen yhteiskunnasta tulee jos KAIKKI heikompiosaisten tukeminen lopetetaan. Mielestäni on aivan järkyttävää nähdä, miten moni nykyään on sitä mieltä että kaikki tuet pitäisi lakkauttaa. Eikä ajatella ollenkaan mitä siitä yhteiskunnalle seuraa. Turha luulo, että köyhät sitten vain ryömivät veneen alle kuolemaan, ehei. Elättävät itsensä sitten rikoksilla, eli välillisesti edelleen hyvätuloiset maksavat heidän elämisensä. Elämästä tulee hemmetin turvatonta kaikille. Ja kannattaa ottaa huomioon että maissa joissa olet itse vastuussa kaikesta, esim. Yhdysvalloissa, voit koska tahansa esim. vakavan sairauden myötä muuttua keskituloisesta asunnottomaksi yhdessä yössä.
Ihailtavan rehellisesti kuvaat vasemmistosossulaisen sielunmaisemaa. Se vielä jäi epäselväksi, miten te perustelette sen sosialismin olevan jotenkin ihmisläheistä kun kyseessä on pelkkä lahjus raakalaisille etteivät ryöstä ja raiskaa aamusta iltaan?
Ihmisillä on kyllä ihmeellisiä käsityksiä taloudesta. Kyllä tukien poistaminen vaikuttaisi teihinkin, vaikka ette tukia nyt saisikaan. Ei se palkka taivaasta tule, vaan jos asiakkaillanne ei ole rahaa, ei ole pian teilläkään. Ja jos tämänhetkiset asiakkaanne eivät ole tukien varassa, asiakkaanne asiakkaat ja niin edelleen pian ovat.
Ihmiset luulevat, että tukia saavat jotenkin syövät ne rahat niin että ne katoavat kuin kaivoon. Eivät syö, he ostavat niillä ruokaa ja palveluita, pitävät yhteiskuntaa pystyssä. Niin suomalaiset kuin turvapaikanhakijatkin. Tukina annettu raha pysyy kierrossa, toisin kuin jonkun rikkaan sukanvarteen keräämä omaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on kyllä ihmeellisiä käsityksiä taloudesta. Kyllä tukien poistaminen vaikuttaisi teihinkin, vaikka ette tukia nyt saisikaan. Ei se palkka taivaasta tule, vaan jos asiakkaillanne ei ole rahaa, ei ole pian teilläkään. Ja jos tämänhetkiset asiakkaanne eivät ole tukien varassa, asiakkaanne asiakkaat ja niin edelleen pian ovat.
Ihmiset luulevat, että tukia saavat jotenkin syövät ne rahat niin että ne katoavat kuin kaivoon. Eivät syö, he ostavat niillä ruokaa ja palveluita, pitävät yhteiskuntaa pystyssä. Niin suomalaiset kuin turvapaikanhakijatkin. Tukina annettu raha pysyy kierrossa, toisin kuin jonkun rikkaan sukanvarteen keräämä omaisuus.
Ihmisillä on tosiaan kummallisia käsityksiä taloudesta. Miksei järjestelmämme tosiaan ole sellainen että marja antaa sinulle kympin, sinä 10 pekalle ja pekka 10 minulle joka annan sen marjalle, ja kaikki elää sillä? En voi ymmärtää, niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen minäkin niitä jotka ihan hyvin edelleen pärjäisivät PALKALLAAN. Niin minäkin teen, enkä saa mitään tukia, ja säästöjäkin on, mutta äkkiähän ne hupenisivat.
Kyllä mua ahdistaisi ihan hemmetisti se tieto, että jos työpaikka menisi tai sairastuisi, ei olisi mitään toimeentulon lähdettä itselleni ja lapsilleni. Just meilläkin oli yt:t ja vaikka oma työ säilyi, niin milloin hyvänsä se voi lähteä ilman että voin mitenkään vaikuttaa asiaan. Miten ihmiset voi edelleen kuvitella, että kaikki on hyvin eikä mitään "turvaverkkoja" tarvita kun on kerran vakituinen työpaikka?
En usko, että yhteiskunta toimisi enää normaalisti lainkaan. Kuten edellä todettu, asuntoja ei vuokrattaisi eikä menisi kaupaksi, kun asumistuki loppuisi. Ostovoima katoaisi isolta osalta ihmisiä kokonaan, vaikuttaisi näin myös kauppoihin ja kaikkeen muuhunkin, koska asiakkaita häviäisi. Koko Suomi muuttuisi turvattomaksi, poliisivaltioksi. En halua sellaista maata ja sellaiseen en syntynyt aikoinaan enkä halua jättää lapselleni sellaista maata.
Mua on sanottu tyhmäksi, kun en helmikuussa työttömäksi jäädessäni ilmoittautunut työkkäriin ja hankkinut tukia. Hain silti aktiivisesti töitä, olin haastatteluissa ym. En vain halunnut nostaa tukia tai olla siellä listoilla.
Elin joulukuuhun asti niukasti säästöilläni, raha ei loppunut kesken koska tein tiukan budjetin jonka mukaan päätin eläväni niin kauan kun olen työtön. Olin laskeskellut että mulla olisi varaa ollut olla vielä yli puoli vuotta työtön, mutta sain joulukuussa töitä.
Tämmöisiä säästöjä joilla elää ei ole todellakaan kaikilla, ja siksi tukia ei pidä lopettaa. Minulla ei periaattet antanut periksi hakea tukia vaikka olisin ollut oikeutettu. En vain tuntenut ansaitsevani tukia. Tiedän että monista tein tyhmästi, mutta en työttömänä ollessani olisi kestänyt ajatusta siitä että loisin toisten lompakolla tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että yhteiskunta toimisi enää normaalisti lainkaan. Kuten edellä todettu, asuntoja ei vuokrattaisi eikä menisi kaupaksi, kun asumistuki loppuisi. Ostovoima katoaisi isolta osalta ihmisiä kokonaan, vaikuttaisi näin myös kauppoihin ja kaikkeen muuhunkin, koska asiakkaita häviäisi. Koko Suomi muuttuisi turvattomaksi, poliisivaltioksi. En halua sellaista maata ja sellaiseen en syntynyt aikoinaan enkä halua jättää lapselleni sellaista maata.
Ostoima loppuu kokonaan? Ostovoima on siis valtion aikaansaama asia, syntyykö se sieltä kuuluisasta taikaseinästä?
Miten muuten olikaan N-liiton kansalaisten ostovoiman laita?
Kannattaisikohan hankkia palstatilaa nyt, kun vielä on varoja? Voisi viljellä kunnolla täyttävää ruokaa, kuten pottua ja kaalia. Ja istuttaa pihalle hedelmäpuita ja marjapensaita ja opetella kuivaamaan ruokaa. Kyllähän tuolla Venäjälläkin joutuvat eläkeläiset pärjäämään, se on sellaista soveltamista. Kun keinot loppuu, niin konstit jää.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasunnossa asuvan vuokralaisen suhteen tilanne voi olla mutkikkaampi. On mahdollista, että hän ei pystyisi vuokraansa ilman tukia maksamaan, jolloin hänelle olisi haettava maksamattomien vuokrien perusteella häätö
Kiva asenne sinulla. Et sitten pysty näkemään vaihtoehtoa, että vuokralaisesi lähtee pois ennen kuin hänet on häädettävä? Jos olet noin varma, että tyyppi, jolle olet asuntosi vuokrannut, aikoo jossain vaiheessa jättää laskut maksamatta, niin sinun kannattaisi hankkia uusi vuokralainen.
Ai tämmöisen ilmestyksen olet nähnyt.