Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisten vanhemmat, hoi!

Vierailija
03.01.2016 |

Esikoinen ekalla ja minulla epävarmuutta sopivien rajojen kanssa. Siksi kyselen miten teillä muilla, millaisia sääntöjä ja rajoja.

Esim. Peseekö lapsi itse hampaansa? Minkä verran saa halutessaan päivässä katsoa telkkaria/dvd:tä tsi pelata kännyllä/ipadilla? Onko lapsella omaa puhelinta? Saako käyttää vapaasti? Onko siinä nettiyhteys ja saako käyttää sitä vapaasti? Onko puhelimessa pelejä?

Saako lapsi ulkoilla kotinne lähistöllä vapaasti? Moneltako alkavat iltakuviot? Vaaditteko lasta harjoittelemaan esim. lukemista päivittäin mikäli ei vielä osaa kunnolla vai ihan koulusta tulevien läksyjen mukaisesti?

Kiva jos edes joihinkin vastaisitte ja muitakin vapauksia/rajojavoi kertoa vapaasti :)

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisella vanha puhelin jossa ei nettiyhteyttä. Saa soitella sillä vapaasti. Tabletilla saa olla aamuisin rajattomasti, jos aamulla molemmat vanhemmat on aamuvuorossa, eli siinä tulee pitkä aika olla yksin, ja lasta alkaa helposti pelottamaan tyhjässä kodissa. Tabletin kanssa aika kuluu hyvin. Hampaat pesee itse.

Kellon tuntee jotenkuten, mutta ajantaju ja ajan kulumisen ennakointi ei suju vielä yhtään, joten me soitellaan ja huolehditaan aina lapsi ajallaan joka paikkaan.  Lapsi saa kulkea vapaasti noin  kahden kilometrin säteellä kodista, kunhan kännykkä on mukana ja on menossa jonnekin, eikä siis päädy ostarille hengailemaan sekalaisessa porukassa, se on oikeastaan ainoa kielletty juttu että minnekään ei jäädä turhanpäiten pyörimään pahantekoon.

En vaadi mitään ylimääräistä läksyjen teon jälkeen, matematiikkaa ja äidinkieltä tulee kuitenkin arkipäivässä siinä että lapsi käy kaupassa, pelaa meidän kanssa pelejä jne. Minusta pääpaino vapaa-ajassa on siinä että saa kavereita ja viettää näiden kanssa aikaa, koska lapsi ei tuntenut ketään ennen koulun alkua. Meille on kaikki kaverit aina tervetulleita ja meiltä löytyy aina jotain mukavaa puuhaa.

Vierailija
22/22 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaat harjaa itse, mutta vanhemmat tarkistaa kerran päivässä. On oma puhelin, mutta karvalakkimalli. Sillä voi soittaa ja tekstata. Älypuhelinta ei meille tule vielä vuosiin! Netissä ei ole vielä ikinä käynyt. Jonkin verran pelaa tabltilla pelejä, ehkä tunnin viikossa. Telkkaria katsellaan pari tuntia/päivä. Ulkoilee oman yhtiön pihalla, kylille saa lähteä luvan kanssa. Siis lähinnä käy kaupassa ostamassa karkkia tai lehtiä. On osannut lukea jo pari vuotta. Kannustan lukemaan ja kehittämään lukutaitoa. Katsotaan yhdessä kirjastosta sopivan tasoisia kirjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla