Miksi ihmiset vaativat muilta mm. sivistystä ja kielitaitoa?
Heti kun joku ei osaakaan englantia, niin tulee täystyrmäys ja ihminen on heti arvoton tai huono. Useimmilla ihmisillä on monia puutteita, joita eivät ole itse tietoisia. Suurin osa keskimääräistä älykkäimmistäkin kuvittelee äo:nsä lisäksi olevansa terävänäköisiä sosiaalisesti, vaikka olisivat aivan kuutamolla olevia empatiakyvyttömiä mr.spockeja. Sitten joku täysin keskinkertainen hyypiö sattuu osaamaan ruotsia ja kuvittelee olevansa poikkeuksellisen arvokas ihmisolento. Joku bodari katselee ympärilleen ja näkee pelkkiä surkeita narukäsiä ja kynäniskoja, vaikka omat aivot mahtuisivat snapsilasiin.
Meillä kaikilla (on poikkeuksia) on ominaisuuksia, jotka erottavat meidät muista ja joissain asioissa olemme poikkeuksellisen hyviä. Kenelläkään meistä ei ole varaa arvostella jonkun rallikuskin tai lätkäpelaajan kielitaitoja. Ehkä joku Leonardo Da Vinci voisi yleisnerona rauhassa naureskella kaikille, mutta muut olkoon hiljaa. Kielitaito on yliarvostetuin ominaisuus maailmassa. Riittää että osaa suomea (jos on suomalainen).
Kommentit (4)
Kielitaitoa arvostetaan koska kuka tahansa voi oppia minkä tahansa kielen. Kielitaito ei kerro sivistystasosta mitään.
Arvostan enemmän älyä kuin opittua ns. kirjaviisautta.
Minulle riittää toisessa, että ymmärtää asioista miten ne menee, mitä hyötyä/haittaa niistä voi olla ja miten ne voisi olla paremmin ilman että on kuullut niistä.
Toinen hieno piirre ihmisissä on jos osaavat kyseenalaistaa omat näkemyksensä.
Tunnen yhden tällaisen henkilön, jolta nämä ominaisuudet löytyvät - harmi että se on mies vaikka uskon, että vastaavia naisiakin löytyy.
Kielitaitoa arvostan vain siksi, että tiedän, että kieltä osaava on nähnyt vaivaa taitonsa eteen, josta todennäköisesti pitää vaikka turhaa täytettä aivoille se on.
Yksi kieli riittäisi koko planeetalle.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan enemmän älyä kuin opittua ns. kirjaviisautta.
Minulle riittää toisessa, että ymmärtää asioista miten ne menee, mitä hyötyä/haittaa niistä voi olla ja miten ne voisi olla paremmin ilman että on kuullut niistä.
Toinen hieno piirre ihmisissä on jos osaavat kyseenalaistaa omat näkemyksensä.
Tunnen yhden tällaisen henkilön, jolta nämä ominaisuudet löytyvät - harmi että se on mies vaikka uskon, että vastaavia naisiakin löytyy.
Kielitaitoa arvostan vain siksi, että tiedän, että kieltä osaava on nähnyt vaivaa taitonsa eteen, josta todennäköisesti pitää vaikka turhaa täytettä aivoille se on.
Yksi kieli riittäisi koko planeetalle.
Paras ominaisuus on tosiaan se että osaa katsoa asioita eri näkökulmista, siis muistakin kuin vain omasta. Se vaatii kyllä ripauksen älyä, mutta enemmä tietynlaista syvällisyyttä. No, ehkä se syvällisyyskin on jonkin sortin älyä. Pelkkä korkea ÄO ei saa korkeita pisteitä minulta. Olen aina ollut tunneälyn kannattaja. Sitä kun löytyy, kykenee tunnistamaan kaikki vivahteet omassa ajattelussa ja se tekee ihmisestä jo yksinään sivistyneen oloisen.
Samaa mieltä. Ihmisen on hyvä keskittää se energiansa niihin asioihin, joissa on hyvä ja jotka edistävät sitä omaa kehitystä tai ammattitaitoa. Edelleenkään suuri osa kansasta ei tarvitse kielitaitoa mihinkään.