Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annatko lapselle esim. risottoa tms. alkoholia sisältävää ruokaa?

Vierailija
02.01.2016 |

Eli annatko pienille alle kouluikäisille lapsille ruokia, jonka valmistuksessa on käytetty alkoholia? Ruoat ovat kypsennettyjä eli alkoholia sinänsä ei valmiissa ruoassa ole. Esim. risotot, padat, kastikkeet jne.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua lukea tosta risotto erimoelisyydestä. Suomalaiset pitävät aina italialaista ruokia hienoina ja hyvinä vaikka pizzan, pastat ja risotot ovat aika yksinkertaisia ja vaatimattomia ainesosiltaan. Mieluummin syön vaikka suomalaista lohta :D

Vierailija
62/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin lapsukaiset. Risoton voi valmistaa vallan hyvin ilman viiniäkin, jos sitä ei satu olemaan tai ei pidä viinin tuomasta mausta. Itse pidän valkoviinin mausta risotossa tai simpukoiden kanssa sekä punaviinistä kastikkeissa - mutta muuten jäävät alkoon, en tykkää niistä juomina lainkaan :) 

Ja vastaus ap:n kysymykseen: kyllä tarjoan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuinka ihmiset täällä ovatkaan väärässä. Alkoholi ei poistu keittämällä. Tästä oli juuri uusi tutkimus. Mitä muuten johonkin risottoon pitää ladata brenkkua sekaan, ei ainakaan maun vuoksi.

Viiniä laitetaan juuri maun vuoksi. Ja kysymys ei ole nyt jostain keitetystä riisistä johon on sekoitettu pakastekasvikset ja liha.

Nämä viiniä laitetaan "juuri maun vuoksi" kommentit antavat ymmärtää,että jos joku ei ymmärrä laittaa risottoon viiniä, joko tekee huonoa ruokaa tai hänellä on huono maku ruuan suhteen. Ymmärtäkää nyt, että aika suuri osa ihmisistä ei pidä viinin tai alkoholin mausta. Ei se meinaa sitä,että on hyvä kokko kun laittaa viiniä ruokaan tai on fiinimpi makuaisti  kun tykkää alkoholin mausta tai fiksumpi ihminen kun läträä viinin kanssa ruuanlaitossa.Hyvää risottoa ja ruokaa voi tehdä ilman alkoholiakin. Nää on niitä makuasioita joista ei voi kiistellä. Toisen hyvä on toisen inhokki.

Viini risotossa ei ole siinä niinkään sen takia, että se on viiniä, vaan se on ruoan risotolle tarpeellinen happo. Sen sijaan voi käyttää sitrusta, tai etikkaakin, mutta viinillä sen hapon saa parhaiten ja helpoimmin. Etikalla se on vaikeampaa. Mutta jos ei välitä haposta risotossa, niin sehän voi sitten jättää pois.

Vierailija
64/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen itse esim. risotot enkä kyllä käytä alkoholia sen teossa?

No sitä ruokaa et kyllä risotoksi voi kutsua. Ehkä tarkoitat jotain mössöä, johon keität riisit ja laitat sekaan hemapa-pussin?

Risotto nimellä se keittokirjassa kuitenkin on, joten ihan hyvin voin kutsua ja kutsunkin ;)

Ihan keittokirjaa sitte tarvit sen tekemiseen?

Oon käynyt muutaman vuoden tuota kokkipuolen kouluakin(tosin valovuosia sitten), mutta en ole koskaan kuullut,että normaali risottoonkin pitäisi alkoholia sotkea. Tuskin missään normaali ruokalassakaan(esim. koulut, työmaaruokalat) niin tehdään. Risotto on normaalia arkiruokaa, eikä se alkoholia kaipaa. Huono kokki on jos ei risottoa ilman alkoholia saa tehtyä. Ap: kysymykseen vastaisin,että tietenkin voi antaa. Alkoholihan haihtuu pois  keitettäessä. 

Risotto ei ainakaan meillä ole normaalia arkiruokaa, vaan erikoisherkku.

Tapoja on tietenkin monia ja ne kaikki ihan oikeita. Itse pidän risottoa nimenomaan arkiruokana ja helppona sellaisena.

Vaikka se on arkiruoka niin vaatii sekoittamista läheskokoajan ja nesteen hidasta lisäystä. Ja muiden ainenden valmstelu, kuten parsat tai sienet vie aikansa.

Niinpä. Jos pitää risottoa helppona arkiruokana, ei kyseinen ruoka ole risottoa, vaan perus riisipaistos tai keitetty riisi lisukkeilla. Perustyömaaruokaloissa ei saa risottoa vaikka sitä sillä nimellä kutsuvatkin. Ei kanakastikkeestakaan saa coq au viniä vain kutsumalla sitä sillä nimellä.

Vierailija
65/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja risoton voi valmistaa ilman alkoholia. Esim mun kotimaassa ravintoloissa risotot on aina valmistettu ilman alkoholia italialaisissa ravintoloissa ja vielä italialaisen kokin tekemänä!

Vierailija
66/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja risoton voi valmistaa ilman alkoholia. Esim mun kotimaassa ravintoloissa risotot on aina valmistettu ilman alkoholia italialaisissa ravintoloissa ja vielä italialaisen kokin tekemänä!

No niinhän muslimimaissa pitää tehdä. Mä olen syönyt maidotonta lasagnea, italialaisen tekemää, mutta juutalaisille :-)

Vierailija
67/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitä ruokaa et kyllä risotoksi voi kutsua. Ehkä tarkoitat jotain mössöä, johon keität riisit ja laitat sekaan hemapa-pussin?

Risotto nimellä se keittokirjassa kuitenkin on, joten ihan hyvin voin kutsua ja kutsunkin ;)

Huhhuh. No teillä wt-kuningattarilla varmaan paskapökäleitäkin kutsutaan tuoresuklaaksi...

Kommentista päätellet olet itse se wt ;)  Hieno ja muut huomioon ottava ihminen ei kirjoittele tuollaisia. Menee nuo wt-jutut jo liian pitkälle.

Vierailija
68/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon käynyt muutaman vuoden tuota kokkipuolen kouluakin(tosin valovuosia sitten), mutta en ole koskaan kuullut,että normaali risottoonkin pitäisi alkoholia sotkea. Tuskin missään normaali ruokalassakaan(esim. koulut, työmaaruokalat) niin tehdään. Risotto on normaalia arkiruokaa, eikä se alkoholia kaipaa. Huono kokki on jos ei risottoa ilman alkoholia saa tehtyä. Ap: kysymykseen vastaisin,että tietenkin voi antaa. Alkoholihan haihtuu pois  keitettäessä. 

Tapoja on tietenkin monia ja ne kaikki ihan oikeita. Itse pidän risottoa nimenomaan arkiruokana ja helppona sellaisena.

Vaikka se on arkiruoka niin vaatii sekoittamista läheskokoajan ja nesteen hidasta lisäystä. Ja muiden ainenden valmstelu, kuten parsat tai sienet vie aikansa.

Niinpä. Jos pitää risottoa helppona arkiruokana, ei kyseinen ruoka ole risottoa, vaan perus riisipaistos tai keitetty riisi lisukkeilla. Perustyömaaruokaloissa ei saa risottoa vaikka sitä sillä nimellä kutsuvatkin. Ei kanakastikkeestakaan saa coq au viniä vain kutsumalla sitä sillä nimellä.

Olen samaa mieltä tuosta että ruokaloiden keitetty riisivihannessekoitus ei ole risottoa, mutta ei se oikeakaan risotto vaikeaa ole. Vaatii tosiaan sitä sekoittamista ja nesteen lisäämistä vähitellen, mutta eihän se nyt ole työlästä tai vaikeaa. Miten helppoa sen ruuan pitäisi olla ollakseen helppoa?

Vierailija
69/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuinka ihmiset täällä ovatkaan väärässä. Alkoholi ei poistu keittämällä. Tästä oli juuri uusi tutkimus. Mitä muuten johonkin risottoon pitää ladata brenkkua sekaan, ei ainakaan maun vuoksi.

Mitenköhän ne lapset Italiassa ovat selvinneet elämään, kun siellä on iät ja ajat tehty ja syöty risottoa, ja siihen tulee viiniä. Oikea italialainen risotto on ihan eri asia kuin nämä suomalaiset kuivat riisimössöt. Ja kunnolla tehty risotto on todella hyvää. Onhan se kamalaa, jos ala-asteikäinen saa annoksen ruokaa, jonka valmistuksessa on käytetty viiniä. Etenkin, kun ehtiihän ne lapset sitten yläasteella opetella sen normaalin suomalaisen alkoholikulttuurin eli persekännit viikonloppuisin. Eihän Suomessa ruokaan mitään viinejä sotketa.

Ikävää jos sinun ja yläasteikäisten lastesi viikonloppuun kuuluu perkännit. Ne eivät todellakaan ole kuin harvojen tuoikäisten huvi.  Ei perkännit kuulu normaalin suomalaisen lapsen viikonlopun viettoon. Ainakaan täällä meillä päin. En sitten tiedä miten siellä teillä.

Vierailija
70/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tehdään mitä tahansa ruokaa, paitsi valmisruokaa, sen tekeminen kestää jonkin hetken. Kyllä se perunoiden ja vihannesten kuoriminenkin kestää ja jos ajatellaan uunissa haudutettavia ruokia niiden pöytään saaminen vasta kestääkin. Siihen verraten se risotto valmistuu hetkessä.

Vierailija
71/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä tuosta että ruokaloiden keitetty riisivihannessekoitus ei ole risottoa, mutta ei se oikeakaan risotto vaikeaa ole. Vaatii tosiaan sitä sekoittamista ja nesteen lisäämistä vähitellen, mutta eihän se nyt ole työlästä tai vaikeaa. Miten helppoa sen ruuan pitäisi olla ollakseen helppoa?

Ruoka on ihn helppo, mutta vaatii vahtimista, ja risotto eivoi odottaa ayöjiään. Liian kypsä tai raaka riisi on kamalaa. Ja risotto pitää syödä heti, ei se voi odottaa, että lapsi sa matikanläksyt tehtyä, äiti lumet luotua yms

Vierailija
72/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt ihan ok risottoa kuivasta alkoholittomasta siideristä, kun ei viiniä ollut. Parmesaani ja voi sen risoton viine kädessä tekevät, sekä oikeantyyppinen riisi ja vatkaus.

Vierailija
73/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käytän, jos kypsennän ruoan. Pitää muistaa haihduttaa alkoholi pois.

Vierailija
74/76 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun litrassa / kilossa on muutama lusikallinen tai vaikka puoli desilitraa alkoholijuomaa, onko sillä oikeasti mitään merkitystä? Ruuissa käytettävät viinit ja liköörit ovat yleensä aika mietoja, alle 20% joten niistä ei ole paljonkaan alkoholia yhdessä ruoka-annoksessa.

Alkoholilla kostutettuja kakkuja lapset tuskin syövät, mutta alkoholia ei yhdessä kakkupalassa ei ole juuri minkään vertaa, jos koko kakkuun on käytetty pari ruokalusikallista jotain likööriä ja siitä lapsi syö noin 1/50 osan.

Vierailija
75/76 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki annan. Ja risottoon laitetaan meillä aina viiniä. Jouluna lapset söivät myös jälkkäriksi viinissä kypsennettyjä luumuja kermavaahdon kera. 

Vierailija
76/76 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä omia lapsia, olen vasta raskaana, mutta kyllä olen suunnitellut antavani siinä missä hedelmiä tai alkoholipohjaisia lääkkeitä tarpeen niin vaatiessa. En olisi edes erityisen nirso sellaisten kuumentamattomien tuotteidenkaan kanssa joihin on alkoholituotetta käytetty lähinnä mausteeksi. Veljen lapset syövät luonani mitä ikinä satun tekemäänkään, ja tosiaan jo liköörikonvehti aiheuttaa vain yökkäilyä noissa muksuissa :D