Annatko lapselle esim. risottoa tms. alkoholia sisältävää ruokaa?
Eli annatko pienille alle kouluikäisille lapsille ruokia, jonka valmistuksessa on käytetty alkoholia? Ruoat ovat kypsennettyjä eli alkoholia sinänsä ei valmiissa ruoassa ole. Esim. risotot, padat, kastikkeet jne.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Miksei kanelia lapsille
Kumariinin takia
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kumariini
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tiettyihin ruokiin lisätään alkoholia siinä uskossa, että alkoholi haihtuu välittömästi sen jälkeen kun keitos on riittävän kuumaa. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että alkoholin haihtuminen vaatii aina sekä tietyn keittoajan että riittävän lämpötilan. Tästä syystä ei kannata täysin luottaa siihen, että alkoholi on täysin haihtunut ruoasta – ainakaan ihan hetkessä."
http://www.makuja.fi/artikkelit/4271844/ajankohtaista/5-ruokauskomusta-…
Kuinkahan kauan se sitten oikeasti vie, netistä löytyy kyllä taulukoita, mutta pitävätkö oikeasti paikkansa?
Turha lähteä hiuksia halkomaan. Jos se lapsi ei juo jotain ruuan lientä kuppikaupalla niin ei siitä alkoholia tule enempää kuin jostain ylikypsän hedelmän syömisestä, vaikka kaikki alkoholi ei olisikaan haihtunut.
Näinhän se on, mutta mietin vain tuota kun aina sanotaan että "ei sitä ole siellä jäljellä". Tuon taulukon mukaan liekityksen jälkeenkin olisi vielä 75 %
http://whatscookingamerica.net/Q-A/AlcoholCooking.htm
No tuossa ei ollut kyllä lähdeviitteitä mihinkään tutkimuksiin, joiden mukaan alkoholin saisi säilymään noin hyvin. Ihan tislauksessa käytetty 70 asteen lämpötila riittää alentamaan alkoholipitoisuuden mäskissä olemattomaksi hyvin nopeasti. Kun se tehtäisiin vapaassa paineistamattomassa tilassa, kun alkoholia ei yritetä saada talteen, se häviäminen olisi vieläkin nopeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen itse esim. risotot enkä kyllä käytä alkoholia sen teossa?
No sitä ruokaa et kyllä risotoksi voi kutsua. Ehkä tarkoitat jotain mössöä, johon keität riisit ja laitat sekaan hemapa-pussin?
Risotto nimellä se keittokirjassa kuitenkin on, joten ihan hyvin voin kutsua ja kutsunkin ;)
Ihan keittokirjaa sitte tarvit sen tekemiseen?
Mutta tässä ei ollut kyse oikeasta risotosta, mikä onkin hieman vaativampi ruokalaji. Vasn kyse ole keitetystä riisistä kera hemapa-pussin.
Onko risoton tekotaito synnynnäinen ominaisuus jollain ihmisillä?
Minulla se ei ole, joten jouduin ensimmäisen kerran katsomaan ohjeet keittokirjasta.
Järjen käyttö on sallittua. Joskus jopa suotavaa. Ns. maalaisjärjen varsinkin. Tuntuu vain, että isolta osalta tämän palstan väestä se on kadoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli annatko pienille alle kouluikäisille lapsille ruokia, jonka valmistuksessa on käytetty alkoholia? Ruoat ovat kypsennettyjä eli alkoholia sinänsä ei valmiissa ruoassa ole. Esim. risotot, padat, kastikkeet jne.
Annan lapsille ruokaa, jossa on sopivia makuja. Meillä ei esimerkiksi väkiviinaetikassa liuenneet maustekurkut tai vastaavat ole kiellettyjä, vaikka niitä ei ole kypsennetty. Samoin lapsemme saa majoneesia ja monia muita ruokia, joiden valmisuksessa käytetään alkoholia. Joskus jopa punaviinikastiketta.
Kun olen katsonut uutisia alkoholituotteiden myynnin kieltämisestä lapsille, olen miettinyt, että milloinkohan hampurilaiset kielletään heiltä. Niissä on melkein poikkeuksetta majoneesia, jonka valmistukseen tarvitaan etikkaa. 14 vuotiaamme sai jopa ostettua viivietikkaa kaupasta, joka tunnetaan tiukkuudesta alkoholia sisältävien tuotteiden myymisessä alaikäisille.
Päivän paras. Etikassa on alkoholia max 0,4. Eli eipä sun kurkuissa tai majoneesissa alkoholia ole :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini teki samalla lailla, ei alkoholia ainoastaan maitoa, sokeria ja kanelia. Eipä tiennyt äiti ettei pienille lapsille pitäisi kanelia antaa.
Miköhän risotto syntyy maidosta, sokerista ja kanelista? Taidat puhua puurosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä ruokaa et kyllä risotoksi voi kutsua. Ehkä tarkoitat jotain mössöä, johon keität riisit ja laitat sekaan hemapa-pussin?
Risotto nimellä se keittokirjassa kuitenkin on, joten ihan hyvin voin kutsua ja kutsunkin ;)
Huhhuh. No teillä wt-kuningattarilla varmaan paskapökäleitäkin kutsutaan tuoresuklaaksi...
Kyllä olen käyttänyt viiniä, kyllähän se kuumennetaan ihan eri tavalla, kuin mitä liekityksessä käytetään. Ja on kyllä liekehtivää konjakkia kaadettu christmas puddingin päälle, ja tarjottu lapsille. Määrä on todella pieni kuitenkin.
Entäs ne Jekovit -tipat? ( vai Devitol) kumpikumpi oli ainakin vuosituhannen alussa alkoholipohjainen valmiste
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan lapsille ruokaa, jossa on sopivia makuja. Meillä ei esimerkiksi väkiviinaetikassa liuenneet maustekurkut tai vastaavat ole kiellettyjä, vaikka niitä ei ole kypsennetty. Samoin lapsemme saa majoneesia ja monia muita ruokia, joiden valmisuksessa käytetään alkoholia. Joskus jopa punaviinikastiketta.
Kun olen katsonut uutisia alkoholituotteiden myynnin kieltämisestä lapsille, olen miettinyt, että milloinkohan hampurilaiset kielletään heiltä. Niissä on melkein poikkeuksetta majoneesia, jonka valmistukseen tarvitaan etikkaa. 14 vuotiaamme sai jopa ostettua viivietikkaa kaupasta, joka tunnetaan tiukkuudesta alkoholia sisältävien tuotteiden myymisessä alaikäisille.
Päivän paras. Etikassa on alkoholia max 0,4. Eli eipä sun kurkuissa tai majoneesissa alkoholia ole :D
Et tainnut ymmärtää pointtia. Juuri olemattoman alkoholipitoisuudn takia saatan antaakin niitä. Sama koskee monia muita aineita kuin etikkapohjaisia. Knorrin punaviinikastikkeella et saa itseäsi humalaan millään määrällä ja risotossakin ähkystä ehtii tulla ennen terveyshaittoja ennen kuin elimistö ehtii edes tiedostaa sinne laitettua alkoholimäärää.
Kaupoissa on kieltäydytty myymästä tuotteita alaikäisille, koska valmistuksessa ja nimessä on joskus ollut alkoholia. Väkiviinaetikka tai viinietikka nyt luulisi sillä perusteella joutuvan kieltolostalle.
Kyllä käytän alkoholia ja tottakai annan lapsille.
Risottoon laitan sen hurjan desin verran valkoviiniä, kun teen meidän neljän hengen perheelle. Konjakkia laitan usein jälkiruokiin lorauksen ja kastikkeisiin punaviiniä - nämä nyt ensimmäisinä tulevat mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Risottoon laitan sen hurjan desin verran valkoviiniä, kun teen meidän neljän hengen perheelle. Konjakkia laitan usein jälkiruokiin lorauksen ja kastikkeisiin punaviiniä - nämä nyt ensimmäisinä tulevat mieleen.
Mun risottoon tulee puoli pulloa viiniä, joko punaista tai valkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan keittokirjaa sitte tarvit sen tekemiseen?
Mutta tässä ei ollut kyse oikeasta risotosta, mikä onkin hieman vaativampi ruokalaji. Vasn kyse ole keitetystä riisistä kera hemapa-pussin.
Onko risoton tekotaito synnynnäinen ominaisuus jollain ihmisillä?
Minulla se ei ole, joten jouduin ensimmäisen kerran katsomaan ohjeet keittokirjasta.
En minä ainkaan puhunut "keitetystä riisistä kera hemapa -pussin". Sinähän niin päättelit vain ;D. Myönnän etten ole mikään ruokaguru, mutta jos olen keittokirjan risotto -nimisellä ohjeella tehnyt ruokaa, niin olen ollut siinä luulossa että olen tehnyt risottoa. Pahoittelut jos näin ei olekkaan ;) Onneks sinä ilmeisesti olet kaikkitietävä niin kaikki ei oo näin tyhmiä ;)
Kyllä 1v lähtis ihan normaalisti. Lihapataa, risottoa, merimiespihviä, kukkoa viinissä jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut risotosta, johon laitetaan punaviiniä! Eikö se näytä jauhelihalta sit?64
Alkoholin haihtuminen ruuasta on harhaluulo. Anteeksi, että pilaan kuvitelman, johon varmasti haluatte edelleen uskoa.
Toki se alkoholin määrä on pieni, enkä jaksaisi siitä itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut risotosta, johon laitetaan punaviiniä! Eikö se näytä jauhelihalta sit?64
Googlaa risotto di Barolo
Voi kuinka ihmiset täällä ovatkaan väärässä. Alkoholi ei poistu keittämällä. Tästä oli juuri uusi tutkimus. Mitä muuten johonkin risottoon pitää ladata brenkkua sekaan, ei ainakaan maun vuoksi.
No onpa ihmeellinen kysymys: "Annatko lapselle alholia sisältävää ruokaa, jossa ei ole kuitenkaan ole alkoholia?" Se jos ruuan valmistuksessa on käytetty alkoholia, ei tarkoita sitä että valmiissa ruuassa on alkoholia. Toisaalta, myös vaikkei ruuan valmistuksessa ole käytetty alkoholia, ruuassa voi olla alkoholia (hiivan avulla). Joten olipa harvinaisen tyhmä kysymys...
Näinhän se on, mutta mietin vain tuota kun aina sanotaan että "ei sitä ole siellä jäljellä". Tuon taulukon mukaan liekityksen jälkeenkin olisi vielä 75 %
http://whatscookingamerica.net/Q-A/AlcoholCooking.htm