Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annatko lapselle esim. risottoa tms. alkoholia sisältävää ruokaa?

Vierailija
02.01.2016 |

Eli annatko pienille alle kouluikäisille lapsille ruokia, jonka valmistuksessa on käytetty alkoholia? Ruoat ovat kypsennettyjä eli alkoholia sinänsä ei valmiissa ruoassa ole. Esim. risotot, padat, kastikkeet jne.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuinka ihmiset täällä ovatkaan väärässä. Alkoholi ei poistu keittämällä. Tästä oli juuri uusi tutkimus. Mitä muuten johonkin risottoon pitää ladata brenkkua sekaan, ei ainakaan maun vuoksi.

Viiniä laitetaan juuri maun vuoksi. Ja kysymys ei ole nyt jostain keitetystä riisistä johon on sekoitettu pakastekasvikset ja liha.

Vierailija
42/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä annan. Outo kysymys, vain Suomessa kai voidaan tällaistakin pohtia..

t. ulkosuomalainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen itse esim. risotot enkä kyllä käytä alkoholia sen teossa?

Oma äitini teki samalla lailla, ei alkoholia ainoastaan maitoa, sokeria ja kanelia. Eipä tiennyt äiti ettei pienille lapsille pitäisi kanelia antaa.

Se oli riisipuuroa :D

Vierailija
44/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuinka ihmiset täällä ovatkaan väärässä. Alkoholi ei poistu keittämällä. Tästä oli juuri uusi tutkimus. Mitä muuten johonkin risottoon pitää ladata brenkkua sekaan, ei ainakaan maun vuoksi.

Mitenköhän ne lapset Italiassa ovat selvinneet elämään, kun siellä on iät ja ajat tehty ja syöty risottoa, ja siihen tulee viiniä. Oikea italialainen risotto on ihan eri asia kuin nämä suomalaiset kuivat riisimössöt. Ja kunnolla tehty risotto on todella hyvää. Onhan se kamalaa, jos ala-asteikäinen saa annoksen ruokaa, jonka valmistuksessa on käytetty viiniä. Etenkin, kun ehtiihän ne lapset sitten yläasteella opetella sen normaalin suomalaisen alkoholikulttuurin eli persekännit viikonloppuisin. Eihän Suomessa ruokaan mitään viinejä sotketa.

Vierailija
45/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ruskistan riisit öljyssä ja lisään sitten vähän vettä ja sen jälkeen loput ainekset. Missä vaiheessa se alkoholi pitäisi tulla mukaan?

Vierailija
46/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ruskistan riisit öljyssä ja lisään sitten vähän vettä ja sen jälkeen loput ainekset. Missä vaiheessa se alkoholi pitäisi tulla mukaan?

Tässäpä se tuli. Ohje herkulliseen suomalaiseen risottoon...

Vierailija
47/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viini tulee alussa riisien kuullotuksen jälkeen ja sitten muu neste pikku hiljaa erissä. Mutta millainenhan risotto syntyy "vähän vettä ja sen jälkeen loput ainekset" -reseptillä :D?

Vierailija
48/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinistä tulee niin pahanhajuista paskaa että eipä sitä viitsi käyttää.

Vierailija
49/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen ensimmäisen vesitilkan sijaan

Vierailija
50/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viini tulee alussa riisien kuullotuksen jälkeen ja sitten muu neste pikku hiljaa erissä. Mutta millainenhan risotto syntyy "vähän vettä ja sen jälkeen loput ainekset" -reseptillä :D?

Varmaan tosi hyvää. Ja vielä ruskistetut riisit. Sen jälkeen voiki sanoa et miten joku voi tykätä risotosta, sehän on ihan mautonta moskaa.

Vierailija
51/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viinistä tulee niin pahanhajuista paskaa että eipä sitä viitsi käyttää.

Päinvastoin, ruuanlaitto on ainoa asia, johon viiniä kannattaa käyttää. 

Vierailija
52/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minä tarjonnut risottoa lapsille, samoin muita ruokia, missä alkoholia on mausteena. Vain sellaisia kakkuja ja muita leivonnaisia, joissa alkoholi on kostukkeena en ole tarjonnut, mutta eivätpä ne olisi lasten mieleen olleetkaan, vaikkapa jotkut rommilla maustetut. 

Vierailija
53/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitä ruokaa et kyllä risotoksi voi kutsua. Ehkä tarkoitat jotain mössöä, johon keität riisit ja laitat sekaan hemapa-pussin?

Risotto nimellä se keittokirjassa kuitenkin on, joten ihan hyvin voin kutsua ja kutsunkin ;)

Ihan keittokirjaa sitte tarvit sen tekemiseen?

Oon käynyt muutaman vuoden tuota kokkipuolen kouluakin(tosin valovuosia sitten), mutta en ole koskaan kuullut,että normaali risottoonkin pitäisi alkoholia sotkea. Tuskin missään normaali ruokalassakaan(esim. koulut, työmaaruokalat) niin tehdään. Risotto on normaalia arkiruokaa, eikä se alkoholia kaipaa. Huono kokki on jos ei risottoa ilman alkoholia saa tehtyä. Ap: kysymykseen vastaisin,että tietenkin voi antaa. Alkoholihan haihtuu pois  keitettäessä. 

Vierailija
54/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitä ruokaa et kyllä risotoksi voi kutsua. Ehkä tarkoitat jotain mössöä, johon keität riisit ja laitat sekaan hemapa-pussin?

Risotto nimellä se keittokirjassa kuitenkin on, joten ihan hyvin voin kutsua ja kutsunkin ;)

Oon käynyt muutaman vuoden tuota kokkipuolen kouluakin(tosin valovuosia sitten), mutta en ole koskaan kuullut,että normaali risottoonkin pitäisi alkoholia sotkea. Tuskin missään normaali ruokalassakaan(esim. koulut, työmaaruokalat) niin tehdään. Risotto on normaalia arkiruokaa, eikä se alkoholia kaipaa. Huono kokki on jos ei risottoa ilman alkoholia saa tehtyä. Ap: kysymykseen vastaisin,että tietenkin voi antaa. Alkoholihan haihtuu pois  keitettäessä. 

Risotto ei ainakaan meillä ole normaalia arkiruokaa, vaan erikoisherkku.

Vierailija
55/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tosi hyvää. Ja vielä ruskistetut riisit. Sen jälkeen voiki sanoa et miten joku voi tykätä risotosta, sehän on ihan mautonta moskaa.

Ei tuossa puhuttu riisin ruskistamisesta, vaan se on kuullottamista. 

Vierailija
56/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka alkoholi haihtuu ruuasta maku jää ja kaikki eivät pidä alkoholin mausta. Sen takia risoton voi tehdä ilman sitä viiniäkin.  Ja toisaalta, jos teet sitä risottoa harvoin, ei viini kestä säilytystä ja kaikille se ei maistu juotavanakaan. Silloin on turha sitä viiniä hankkia. Ja jos ei muutenkaan viinejä mihinkään tarkoitukseen käytä , voi ne jättää  jatkossakin sinne kauppaan. Kyllä se ruoka valmistuu ilman niitäkin. Myöskin se risotto.

Vierailija
57/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapoja on tietenkin monia ja ne kaikki ihan oikeita. Itse pidän risottoa nimenomaan arkiruokana ja helppona sellaisena.

Vierailija
58/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risotto di barolo näyttää oksennukselta !

Vierailija
59/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapoja on tietenkin monia ja ne kaikki ihan oikeita. Itse pidän risottoa nimenomaan arkiruokana ja helppona sellaisena.

Vaikka se on arkiruoka niin vaatii sekoittamista läheskokoajan ja nesteen hidasta lisäystä. Ja muiden ainenden valmstelu, kuten parsat tai sienet vie aikansa.

Vierailija
60/76 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viiniä laitetaan juuri maun vuoksi. Ja kysymys ei ole nyt jostain keitetystä riisistä johon on sekoitettu pakastekasvikset ja liha.

Nämä viiniä laitetaan "juuri maun vuoksi" kommentit antavat ymmärtää,että jos joku ei ymmärrä laittaa risottoon viiniä, joko tekee huonoa ruokaa tai hänellä on huono maku ruuan suhteen. Ymmärtäkää nyt, että aika suuri osa ihmisistä ei pidä viinin tai alkoholin mausta. Ei se meinaa sitä,että on hyvä kokko kun laittaa viiniä ruokaan tai on fiinimpi makuaisti  kun tykkää alkoholin mausta tai fiksumpi ihminen kun läträä viinin kanssa ruuanlaitossa.Hyvää risottoa ja ruokaa voi tehdä ilman alkoholiakin. Nää on niitä makuasioita joista ei voi kiistellä. Toisen hyvä on toisen inhokki.