Uuden vuoden draamaa! Joudun nyt todistajaksi sivullisena
Lähdin jatkoille satunnaisen naapurin kotiin. Tunnemme vain pintapuolisesti lähinnä lasten ja koirien kautta. Ilta päättyi ikävästi.
Naapurini (tästä lähtien Sari, nimi keksitty) oli umpihumalassa kuten uusi siiippansakin. Käsitin, että yhdessä olleet vajaan vuoden verran. Tapahtumat lähtivät vyörymään nokittelusta ja toistensa provosoinnista. Tässä vaiheessa teinkin lähtöä. Itse olin kuta kuinkin selvin päin. Eteisessä ovea avatessani Sari huusi apua. Mies oli heittänyt hänet selälleen lattialle, sitten vielä potki ja hakkasi päälle.
Pakenin ehkä raukkamaisesti paikalta, mutta soitin poliisin, joka ei koskaan ilmeisesti tullut? Nyt Sari on kuitenkin tehnyt rikosilmoituksen ja haluaa minut todistajaksi. Toki todistan tapahtuneen, mutta kyllä ns. ketuttaa... Mies lähetti uhkaavan viestin, että jos todistan, niin se on minun loppuni..
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olit kyllä raukkamainen. Onneks tajusit sen itsekin! Melekin toivois et joku jättäis sutkin pulaan ni tiedät miltä se tuntuu.
MItä tehdä?
Olisin tietysti voinut lyödä astalolla päähän ja istua taposta muutaman vuoden. Minulla kuitnekin on vielä kaksi huollettavaa lasta.
Murto-osasekunnissa pitää tehdä päätös. Ja päätös oli lähteä paikalta ja soittaa heti poliisi.
Mutta ymmärrän kantasi, nyt ei vain mikään puhe ei auttanut. En missään nimessä olisi fyysisesti pärjännyt tälle miehelle....
-ap
Et voinut huutaa ja mekastaa, niin että olis lopettanut/muut olis kiinnostunu? Hankkia muita naapureita auttamaan?! Tulla uudelleen paikalle?! Oikeestiko sun mielestä ainoa tapa on poistua vähin äänin pois paikalta ja soittaa sitten apua.... Jestas.
Joo.... en huutanut ja mekastanut.
Totta!
Soitin kyllä jonkin ajan kuluttua Sarille ja varmistin, että on hengissä. Ymmärrän moitteet kyllä toiminnastani. Jotenkin sisäsyntyinen "ei tehdä numeroa" seuraa minua hautaan asti.
Ilmeisesti annan jopa jonkun kuolla ennen kuin häpäisen itseni.
Kiitos tästä kommentista!
Eikä! Voi, olipa kurja juttu SULLE... Jouduit tuollaista kokemaan. Kauheeta. Siis miten ne kehtasivat. Voimia nyt oikein kovasti et pärjäät. Tosi kamalaa vaivata moisella kunnon ihmisiä!
Vierailija kirjoitti:
Kolmen promillen humalassa (mistähän tämänkin tiesit, puhalsivatko he ennen ku ukko kävi päälle) ihmisin motoriikka ei pelitä ihan ideaalitavalla... Humalatiöa on lähinnä haitta eikä mikään voimia ja tarkkutta lisäävä tila.
En tiennytkään!
Oli ihan heitto tähän keskusteluun. Mutta kyllä jokainen havaitsee merkittävän humalatilan. Silloin se varmaankin on ainakin kaksi promillea. Ei kovin olennaista nyt tässä tämä yksityiskohta. Olivat kännissä ihan viimeisen päälle, se riittänee informaationa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olit kyllä raukkamainen. Onneks tajusit sen itsekin! Melekin toivois et joku jättäis sutkin pulaan ni tiedät miltä se tuntuu.
MItä tehdä?
Olisin tietysti voinut lyödä astalolla päähän ja istua taposta muutaman vuoden. Minulla kuitnekin on vielä kaksi huollettavaa lasta.
Murto-osasekunnissa pitää tehdä päätös. Ja päätös oli lähteä paikalta ja soittaa heti poliisi.
Mutta ymmärrän kantasi, nyt ei vain mikään puhe ei auttanut. En missään nimessä olisi fyysisesti pärjännyt tälle miehelle....
-ap
Et voinut huutaa ja mekastaa, niin että olis lopettanut/muut olis kiinnostunu? Hankkia muita naapureita auttamaan?! Tulla uudelleen paikalle?! Oikeestiko sun mielestä ainoa tapa on poistua vähin äänin pois paikalta ja soittaa sitten apua.... Jestas.
Totta!
Soitin kyllä jonkin ajan kuluttua Sarille ja varmistin, että on hengissä. Ymmärrän moitteet kyllä toiminnastani. Jotenkin sisäsyntyinen "ei tehdä numeroa" seuraa minua hautaan asti.
Ja jos ei olis ollut hengissä, ni minkäs sille sitten mahtoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun suurin ongelma on et joudut todistajaksi?! Miten itsekäs olet, kävelit pois vaikka se ukko olis voinut tappaa tän naisen! Ja nyt itket ku joudut todistamaan.. Ei elämä. Häpeäisit! Jos sinä roikut kallion kielekkeellä ni kävelen pois ja soitan apua.. Jos muistan.
Miten itse olisit tehnyt?
Kolme promillea plakkarissa kummallakin ja väkivaltainen 190-senttinen satakiloinen mies... Ja ihan sama vaikka olisi ollut 170-senttinen 60-kiloinen mies. Miehen voimat ovat kuitenkin lähikontaktissa ihan omaa luokkaansa, jollei nainen nyt joku bodari ole.
Kerro ihmeessä, niin otan opikseni! Itseänikin mietityttää, mitä ihan akuutisti olisi voinut tehdä. Yritin puhua kyllä, mutta kuuroille korville.
Toki olisi fiksuna jotenkin voinut yrittää tainnuttaa miehen, mutta tosi paha arvioida mihin vaaraan itse joutuu. Kaikki arviointi piti tehdä sekunneissa.
Jos kerrostalossa olitte ni siitä vaan soittelemaan ovikelloja ja huutamaan apua. Mitä ite toivoisit ihmisten tekevän jos esim. sun lapsen kimppuun hyökätään... Mieti siltä kannalta.
Nyt ei kyseessä ollut lapsi, vaan aikuinen ihminen.
Lapsen tapauksessa olisin tehnyt kaikkeni!
Susta saa kyllä tosi vastenmielisen kuvan. Nimität vakavaa lähisuhdeväkivaltaa "draamaksi", johon jouduit sivullisena. Ja sit noi kommentit....
Mä en kritisoi ap:ta kun poistui paikalta, mitä muutakaan siinä tilanteessa naisihminen voi tehdä kuin soittaa poliisille?
Mä oon saanu turpaan mun poikakaverilta (nykyään ex, sattuneesta syystä), siinä oli pari hänen kaveriaan paikalla eikä kumpikaan tehny yhtikäs mitään. Siinä tilanteessa olisin kuvitellu, että homman sais rauhoittumaan puuttumalla, mutta tämähän oli ihan eri tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun suurin ongelma on et joudut todistajaksi?! Miten itsekäs olet, kävelit pois vaikka se ukko olis voinut tappaa tän naisen! Ja nyt itket ku joudut todistamaan.. Ei elämä. Häpeäisit! Jos sinä roikut kallion kielekkeellä ni kävelen pois ja soitan apua.. Jos muistan.
Miten itse olisit tehnyt?
Kolme promillea plakkarissa kummallakin ja väkivaltainen 190-senttinen satakiloinen mies... Ja ihan sama vaikka olisi ollut 170-senttinen 60-kiloinen mies. Miehen voimat ovat kuitenkin lähikontaktissa ihan omaa luokkaansa, jollei nainen nyt joku bodari ole.
Kerro ihmeessä, niin otan opikseni! Itseänikin mietityttää, mitä ihan akuutisti olisi voinut tehdä. Yritin puhua kyllä, mutta kuuroille korville.
Toki olisi fiksuna jotenkin voinut yrittää tainnuttaa miehen, mutta tosi paha arvioida mihin vaaraan itse joutuu. Kaikki arviointi piti tehdä sekunneissa.
Jos kerrostalossa olitte ni siitä vaan soittelemaan ovikelloja ja huutamaan apua. Mitä ite toivoisit ihmisten tekevän jos esim. sun lapsen kimppuun hyökätään... Mieti siltä kannalta.
Nyt ei kyseessä ollut lapsi, vaan aikuinen ihminen.
Lapsen tapauksessa olisin tehnyt kaikkeni!
:D no niin varmasti olisit.. Tarkoitinki et jos uhrina olis sun lapsi (vaikka aikuisena, parisuhteessa) sun lapsesihan se olis silti. Olisko kiva jos ihmiset kävelis pois? Minusta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MItä tehdä?
-ap
Totta!
No ei ole mitään itsensä häpäisyä puuttua väkivaltatilanteeseen ja sen puuttumisen voi tehdä ilman että riskeeraa omaa turvallisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan harkita vakavsti muuttamista.
Helsingissä hyvällä asuinalueella tapahtunutta tämä. Kaikenlaista sattuu ihan joka paikkaan. Jossain pidetään ehkä piilossa? Kutsuin poliisit, mutta se nyt ilmeisesti peruttiin häpeän vuoksi?
Kyselen enemmän maanantaina, kun on töihinpaluun aika.
-ap
Miten ihmeessä tuollainen tapahtuu? Sinä ns. sivullisena ilmoitit tilanteesta poliisille, ja joku toinen sitten tiesi soittaa ja perua poliisit? Noinkohan onnistuisi?
Kolmen promillen humalassa (mistähän tämänkin tiesit, puhalsivatko he ennen ku ukko kävi päälle) ihmisin motoriikka ei pelitä ihan ideaalitavalla... Humalatiöa on lähinnä haitta eikä mikään voimia ja tarkkutta lisäävä tila.