Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
261/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exän tädin luona maitoa sai juoda vain tietyistä laseista ja mehua tietyistä. Henkarit piti olla kaikki aina samoin päin. Ja monia vastaavia sääntöjä. Oltiin silloin tällöin hoitamassa exän pientä serkkua siellä hänen toisen serkun kanssa ja muistan kuinka ex ja tämä vanhempi serkku aina olivat ihan kauhuissaan jos jotain näistä säännöistä rikoin :D

Vierailija
262/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

277, älä usko trolleja, ei tuommoista olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemassani perheessä miespuoliset henkilöt (isä ja kaksi poikaa) eivät saa pissata seisaaltaan, koska äiti pelkää roiskeita... Jos jää kiinni moisesta aktista, seuraa rangaistus.

o.O

Nautitko itse pissaisen vessanpöntön siivouksesta erityisen paljon? Tai sen ympäröivän lattian? Seiniinkin sitä päätyy monesti varsinkin jos pikkupojat asialla, mutta sun lempipuuhaa varmaan onkin pissaisen vessan hinkkaaminen? :)

Ei meilläkään opeteta poikalapsia pissaamaan seisten. Ulkona kyllä, mutta vessassa istuvat. Mies myös tykkää istua, koska ei itsekään tykkää siivota niitä mahdollisia roiskeita mistään. Meillä itseasiassa mies teki selväksi että pojat ei sisällä seisten pissaa. Ei siitä mitään rankkua kyllä tule, mutta asiasta keskustellaan ja on kerrottu että siistimmin sujuu kun istuu.

Vai onko se sitten jotenkin epämiehekästä jos istuu pissalle? :D Ei mun mielestä ainakaan.

Tämä on mulle kyllä ihan uusi asia vaikka meillä on kolme poikaa ja mies. Tietääkseni mies pissaa seisaaltaan, ja pojatkin siitä lähtien kun ovat kasvaneet tarpeeksi pitkiksi. Ei tarvitse erikseen pestä, ja meillä on vielä sellainen kätevä vesivessa että sellaisesta napista kun painaa niin se huuhtelee. Ja on löydetty kaupasta sellaisia jänniä pesuainejuttuja jotka saa siihen pyttyyn kiinni. Kannattaisiko teilläkin kokeilla niitä?

Vierailija
264/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuuskaveri ei saanut käyttää heidän lankapuhelintaan soitellakseen kavereilleen vaan aina piti kävellä kaverin luo ja kasvokkain pyytää ulos tai muuten toimittaa asia. Tämä 80-luvulla kun kaverini oli 9-14 vuotias.

Vierailija
265/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tehdään monista uskonnoista ns. sairasta. Esim. helluntailaiset eivät todellakaan pahoinpitele ketään. tai pakota ihmisiä mihinkään.

Vierailija
266/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapset saaneet istua nahkasohvalla :) Lapsille oli oma sohva yläkerrassa. Ettei monen tonnin sohva vaan mene pilalle. Oli muitakin yhtä fiksuja sääntöjä. Varakas perhe, eikä edes pihi, vaan päästään vialla.

Vierailija
267/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ollut aika outo kuulemani sääntö, että kun lasta on kotona kuritettu remmillä tms., niin lapsen on sitten kurituksen jälkeen pitänyt kiittää äitiä tai isää saamastaan rangaistuksesta.

Tuossa ei ole mitään omitusta, vaan juuri noin lasten kuuluukin tehdä, sillä vanhemmat antavat lapsille piiskaa vain aiheesta ja sitä saatuaan lapsen pitää todellakin kiittää saamastaan selkäsaunasta ja rukoilla vanhemmilta anteeksi syntejään!

Tuohan jännä uskonto on, jossa syntejä rukoillaan anteeksi omilta vanhemmilta :D

Vierailija
268/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen (onneksi) kämppikseni ei saanut äitinsä säännön mukaan nostaa sälekaihtimia ylös koska ne tapit mihin naru sidottiin voisivat irrota.. M19

Vierailija
269/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalat piti pyyhkiä ennen nukkumaanmenoa :D eli siis pyyhkiä käsin jalkapohjia tai hinkuttaa jalkapohjia jalkapöytiin ja ravistella, ettei mahdolliset liat pääse sänkyyn..

Mä teen aina noin, en tosin käsillä. Ihan fiksua jos ei halua sänkyään täyteen pölyä ja hiekkaa, joita koirat tuovat.

Vierailija
270/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini äiti oli hyvin foliohattuinen tuuletuksen suhteen. Hän availi ikkunoita jatkuvasti - tunnin välein 10 minuutiksi - ja sulki ne taas, että "ilma vaihtuu" ja "hometta ei pääse syntymään". Tästä ei joustettu edes kovilla pakkasilla vaan ikkunat olivat ammollaan silloinkin vähän väliä... Muistan ihmetelleeni kovasti.

Vierailija
271/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten serkut eivät saa laittaa tikkaria kokonaan suuhun eli imeskellä sitä, vaan sitä täytyy pitää kädessä ja nuoleskella vain kielellä lipoen! Lapset ovat 4- ja 6-vuotiaat.

Vierailija
272/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastin ja puhelin lukossa -tyyppi jatkaa kotikullan säännöistä:

Kynnykselle ei saanut astua, ettei se likaannu. Lapset nukkumaan klo 20 vielä murrosiässä. Omat sukat piti pestä käsin joka ilta, vaikka pyykkikonekin oli olemassa. Kesätyö ja lehdenjakorahoja ei saanut käyttää, vaan ne piti panna säästöön. Huulikiiltoa ei saanut käyttää. Kavereita ei saanut tuoda kotiin, tästä ei tehty yhtään ainutta poikkeusta. Yökyläilyistä ei mitään kokemuksia, ei kyllä iltakyläilyistäkään. Koulun jälkeen ei saanut syödä mitään, että on sitten nälkä ruoka-aikana viideltä. (yleensä kyllä söin, mutta koitin peitellä jälkiäni) .

Vierailija
273/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemassani perheessä miespuoliset henkilöt (isä ja kaksi poikaa) eivät saa pissata seisaaltaan, koska äiti pelkää roiskeita... Jos jää kiinni moisesta aktista, seuraa rangaistus.

o.O

Nautitko itse pissaisen vessanpöntön siivouksesta erityisen paljon? Tai sen ympäröivän lattian? Seiniinkin sitä päätyy monesti varsinkin jos pikkupojat asialla, mutta sun lempipuuhaa varmaan onkin pissaisen vessan hinkkaaminen? :)

Ei meilläkään opeteta poikalapsia pissaamaan seisten. Ulkona kyllä, mutta vessassa istuvat. Mies myös tykkää istua, koska ei itsekään tykkää siivota niitä mahdollisia roiskeita mistään. Meillä itseasiassa mies teki selväksi että pojat ei sisällä seisten pissaa. Ei siitä mitään rankkua kyllä tule, mutta asiasta keskustellaan ja on kerrottu että siistimmin sujuu kun istuu.

Vai onko se sitten jotenkin epämiehekästä jos istuu pissalle? :D Ei mun mielestä ainakaan.

Tämä on mulle kyllä ihan uusi asia vaikka meillä on kolme poikaa ja mies. Tietääkseni mies pissaa seisaaltaan, ja pojatkin siitä lähtien kun ovat kasvaneet tarpeeksi pitkiksi. Ei tarvitse erikseen pestä, ja meillä on vielä sellainen kätevä vesivessa että sellaisesta napista kun painaa niin se huuhtelee. Ja on löydetty kaupasta sellaisia jänniä pesuainejuttuja jotka saa siihen pyttyyn kiinni. Kannattaisiko teilläkin kokeilla niitä?

Ei ne kätevät nupit ja jännät pesuainejutut auta mitään roiskeisiin, jotka ovat pöntön ulkopuolella esimerkiksi istuimen selkänojan ja pytyn kannen välissä.

Vierailija
274/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ollut aika outo kuulemani sääntö, että kun lasta on kotona kuritettu remmillä tms., niin lapsen on sitten kurituksen jälkeen pitänyt kiittää äitiä tai isää saamastaan rangaistuksesta.

Tuossa ei ole mitään omitusta, vaan juuri noin lasten kuuluukin tehdä, sillä vanhemmat antavat lapsille piiskaa vain aiheesta ja sitä saatuaan lapsen pitää todellakin kiittää saamastaan selkäsaunasta ja rukoilla vanhemmilta anteeksi syntejään!

Jaahas. Ja mitäs uskonlahkoa sinä edustat?

Olin 80-luvun lapsi ja tiedän useammankin tällaisen tapauksen. Yhden äiti jopa oli psykologi. Kerran heillä käydessäni luin olohuoneessa olevaa kirjaa, jossa sanottiin, että kun vanhempi joutuu antamaan lapselle selkään, niin vanhempi ja lapsi voivat itkeä yhdessä! Kun seuraavan kerran kävin siellä, kirja oli piilotettu...

Vierailija
275/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut aika monta täällä mainittua sääntöä (mm. lumihanki- ja energiansäästösäännöt), mutta eniten omaa elämää ovat tapahtumahetkellä tai joissain tapauksissa edelleenkin haitanneet mm. se,

- ettei koskaan saanut kutsua kavereita kylään (olen esim. viettänyt lapsuudessa vain yhdet synttärit: vajaa päivän varoitusajalla isoäidin puutarhassa järjestetyt, ja heinäkuussa vieraita ei ymmärrettävästi kovin monta ilmaantunut),

- ettei joihinkin (sähköisiin) laitteisiin (kuten puhelin, levysoitin tai videonauhuri) saanut koskea, 

- ettei lapsi saanut puheenvuoroa, eikä missään tapauksessa väittää vastaan vanhemmilleen,

- että suihkussa pääsi käymään vain erittäin harvoin (muistan monesti käyneeni paikallisessa uimahallissa pesulla),

- että kaikenlainen meikkaaminen ja muu kaunistautuminen oli kiellettyä,

- että kotiintuloajat olivat kotona asumisen loppuun eli 18-vuotiaaksi asti todella tiukat, onhan näitä...

Kyllä tästä kaikesta normaali naiseksi/aikuiseksi kasvaminen kärsi ja suhteet vanhempiin (tai lähinnä isään, joka on nyt jo kuollut ja joka oli vanhemmista se erityisen ankara) eivät missään vaiheessa muodostuneet läheisiksi. Omien lasten kasvatuksessa olen pyrkinyt antamaan lapsille enemmän tilaa ja suunvuoroa, vaikka vaikeaa välillä onkin, koska tietty tyyli on muodostunut normiksi. Huomaan myös, että edelleen näitä asioita on vaikea julkisesti tunnustaa, mutta teen sen tarkoituksella, jotta pääsen todella heittämään hyvästit menneelle.

Vierailija
276/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarilainen ja ekaluokkalainen menevät "nukkumaan" klo 19.30. Vanhemmat kovasti valittelevat sitä, etteivät lapset nukahda HETI. Kuulemma nukahtavat sitten yleensä puoli yhdeksän maissa. Sängyssä ei saa lukea kirjoja tms, pitää vain maata paikoillaan ja odottaa unta.

Heidän pitää myös viikonloppuisin "nukkua" päiväunet. Mikä tarkoittaa sitä, että he makaavat sängyssä tunnin-puolitoista. Nämä lapset eivät päiväunia todellakaan tarvitse. Ymmärtäisin tämän vielä jos tuo olisi vaikka päivälepo jolloin luettaisiin yhdessä kirjoja/lapset saisivat katsella kirjoja. Mutta ei, myös tuolloin pitää maata paikoillaan.

Muuten perheessä kaikki oikein hyvin ja lapset ovat iloisia ja hyväkäytöksisiä tapauksia. En tiedä mistä tämä heidän kumma tapansa johtuu, vanhemmat vaikuttaa muutenkin suht fanaattisilta tapauksilta unien suhteen, huolehtivat tarkasti että lapset saa tarpeeksi unta. Mikä on hyvä juttu. Tiettyyn pisteeseen asti :D

Vierailija
277/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-poikaystävän perheessä oli erilaisia juomalaseja, jotka oli määrätty koon mukaan eri tilanteisiin. Pienimmistä sai juoda vain aamu- ja iltapalalla, keskikokoisista vain päivällisellä, isoimmista saunan jälkeen. Olin joskus ottamassa isoon lasiin vettä kun syötiin kahdestaan iltapalaa, ja poikaystävä vaihtoi minulle mitään puhumatta pikkulasin.

Vierailija
278/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

251, kyllä minulla auttaa lievempiin migreenikohtauksiin ihan särkylääke kun samalla rauhoitun ja menen hämärään tilaan.

T. Migreenipotilas (ilmeisesti sitten jotenkin poikkeava)

Itsellä ei ole migreeniä veljellä on. Ja siihen ei auta mitkään panadolit buranat ym.

Vaan lääke jonka nimeä en tiedä. Suppo se on ja veli on kertonut sen auttavan n. 20 minutin kuluttua.

Ällöttävää mutta näin veljeni migreenilääkitys toimii. Kyllä hän aivan itse jos kivuiltaan kykenee ottaa lääkkeen. Muuten hänen vaimonsa auttaa.

T:251

Vierailija
279/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ja äitipuoleni olivat fanaattisia hiljaisuuden suhteen silloin kun saivat yhteisen lapsensa. Sisarukseni kanssa olimme silloin teini-ikäisiä ja vietimme siellä joka toisen viikonlopun. Aina kun vauva nukkui, vessaa ei saanut vetää. Ja vastasyntyneethän nukkuu usein :D Minä ja sisko asuimme yläkerrassa ja meidän piti mennä sinne iltaisin klo 20. Sen jälkeen ei saatu hakea alhaalta ruokaa, käydä suihkussa tai vetää vessaa. Tuon kanssa oppi suht helposti elämään, käytiin hyvissä ajoin suihkussa ja jemmattiin itsellemme ruokaa yläkertaan. Katseltiin sitten siellä yläkerrassa leffoja ja sarjoja tietokoneelta, ihan hauskaa meillä oli, laatuaikaa siskon kans joka toinen viikonloppu aina illat :D

Ja ainiin, yläkerrassa ei saanut myöskään kävellä. Eli käytännössä meidän olisi pitänyt pysyä sängyissämme klo 20 eteenpäin... Opittiin kummasti liikkumaan tosi hiljaisesti.

Toinen juttu oli se, ettei heidän lapsen seurassa saanut syödä mitään epäterveellistä. Ettei lapsi vaan ala haluamaan sitä. Eli jos ostettiin karkkia, sipsiä tms, ne piti viedä äkkiä yläkertaan piiloon ja syödä siellä.

Ei siinä mitään, noiden asioiden kans oppi elämään. Ja he oli kyllä sinänsä oikein mukavia ihmisiä muuten. Ja on tietty vieläki, nykyään vaan harvemmin nähdään.

Vierailija
280/3002 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että vessapaperia ei saa käyttää kuin kaksi palaa per vessareissu. Mahtaa olla koko perheellä melkoiset jarruraidat alushousuissa.

Tällaista en voi millään ymmärtää. Minä jos joutuisin pärjäämään kahdella vessapaperin palasella, niin minua seuraisi jatkuva ulosteenhaju ja kalsarit olisivat kuorrutetut myöskin. Minulla menee vähintään 15 palaa pyyhkimiseen, ja olen hoikka mies, ei vaan tunnu vähempi riittävän. En tiedä mistä johtuu.

Suosittelen nopeata vesipesua, jos tuollainen ongelma. Mutta sinänsä samaa mieltä, että jos paperilla joutuisi asian hoitamaan, niin kaksi palaa ei riitä mihinkään vaikka kuinka olisi nelinkertaista laatua. Eli samoihin menee ja olen hoikka nainen. Johan kahdesta palasta tulee läpikin, hyi hemmetti. Kädet saattavat likaantua. 

Miten muuten tällaistakin sitten kotona kontrolloidaan? Isä istuu teinitytön vieressä kyttäämässä, kuinka monta palaa menee? Vai harrastaako iltapuhteena vessapaperirullan palojen laskemista... ;D

Entäs kuukautisten aikaan? Eihän kaksi palaa riitä mihinkään, joka paikka ihan veressä. :-/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä