Mirena ja raskaus
Joidenkin mielestä ehkä tyhmä kysymys mutta vaivannut minua eilisillasta asti.
Minulla ollut Mirena kierukka kolme vuotta eikä kuukautisia tänä aikana ole ollut. Onko mitenkään mahdollista, että olisin raskaana? Oireita ja tuntemuksia on, voisivat kyllä olla selitettävissä muillakin tavoilla.
Aion ostaa raskaustestin heti huomenna mutta mielenkiinnosta kyselen, että onko kenelläkään tästä kokemuksia? Nimenomaan siis ettei ole kuukautisia ja on kierukka.
Kommentit (5)
On tosi yleistä, että Mirena lopettaa vuodot kokonaan. Sehän surkastuttaa kohdun limakalvon, joten ei usein ole mitään mikä vuotaisi pois. Siihen kai suurelta osin ehkäisytehokin perustuu.
Ehkäisyhteho on 99,8%, joten valitettavasti tämä tarkoittaa sitä, tuhannesta naisesta kaksi tulee raskaaksi mirenasta huolimatta. Osta testi ja jos se on plussa, niin mene heti lääkäriin. Riski kohdun ulkoiseen raskauteen on tosi iso. Jos päätät jatkaa raskautta, tulee mirena poistaa heti.
Ja siis väärinkäsitysten välttämiseksi: surkastuttaa siinä mielessä, että normaalia hedelmällistä limakalvon paksuuntumista ei ilmesty kierron puolessa välissä eli limakalvo pysyy ohuena, jollainen se normaalistikin on heti kuukautisten jälkeen. Raskauden alkamisellehan paksu, verekäs limakalvo on välttämätön. Vaikutus lakkaa, kun kierukka poistetaan.
Kiitos vastauksista! Olen miettinyt juurikin tuota limakalvon paksuutta ja jotenkin en usko, että olisin raskaana, kun kuukautisia ei ole ollut vuosiin. Mutta silti taas tuntuu, että olisin.
Ei ole kokemusta mutta kyllä se on täysin mahdollista.