Uusioperheiltä kommentteja :)
olisin innokas kuulemaan kaikkea mahdollista uusioperheiden arjesta, ja millaisia tilanteita kullakin on?
Meillä suunnitellaan yhteenmuuttoa ja yhteisiä lapsia, molemmilla on lapsi edellisestä liitosta (4- ja 9-vuotiaat).
Kommentit (3)
http://www.suomenuusperheellistenliitto.fi/homepage.htm
Sieltä saat varmasti vertaistukea enemmän kuin täältä.
tilanteita ja ennen kaikkea lapsia. Nykyään tuntuu että on liian kiirettä monesti hypätä uusperheelämään antamatta lapsille aikaa sopeutua edes eroon. Ja uusi yhteinen lapsi tulee jopa vuoden sisällä, silloin kukaan ei ole siihen valmis, ei ainakaan lapsi/lapset. Vaikutatte fiksuilta jos saan sanoa suoraan. Uusperhe ei ole ikinä helppoa, siellä vaaditaan kaikilta joustavuutta, aikaa sopeutua, sääntöjä mistä pitää kunnolla kiinni xiä vastaankin ja taito kommunikoida. Hyvä on muistaa että vaatii pitkä aika ennen kuin uusperhe löytää paikkaansa, sanoisin 4-5vuotta jos sekään riittää. Meillä 7v takana (lapsia mulla 3, miehellä 2 ja nyt vielä 1 yhteinen = 6). Hyvä myös muistaa ja hyväksyä sitä asiaa että toisen lapsia ei voi rakastaa kuin omia, näin se vain on, kuitenkin täytyy olla oikeudenmukainen sääntöjen kanssa. Yhteinen lapsi yhdistää perhettä ihanalla tavalla, meidän iltatähtineiti nyt 2v ja voin sanoa että vasta kun hän syntyi mun ja miehen vanhemman tytön välit lämpenivät (hän on nyt 14v). Uskon että teillä menee hyvin kun kerran kunnolla näytätte miettivän näitä asioita, antakaa aikaa, kuunnelkaa lapsianne koska heistä huomaa koska esim ovat valmiita saada sisarus perheeseen.
Ensimmäinen kompastuskivi on luultavasti ex-puolisot. Mutta jos sillä saralla ei ole ongelmia, ja te olette fiksuja aikuisia, jotka kestävät kommentit " et ole mun Äiti/isä" ja " Sinä et minua määrää!" kypsästi ja pitkällä pinnalla + olette miehesi/vaimosi kanssa sopineet uudet keskinäiset toimintaohjeet tasapuolisuuden jne. kannalta. (olettehan tosiaan läpi käyneet syyt edelliseen eroonne kriittisesti myös omalta kannaltanne?) Jos siis olette kypsyneet ja kasvaneet sietämään arkea, niin kaikki tulee menemään tosi hyvin!! Onnea vain!!!