Apua... Sain ihan hirveän raivokohtauksen juuri
Vauva 5 kk oli nukahtanut, tehtiin miehen kanssa vaunulenkki. Mies sanoi jotain väärää ja pimahdin täysin. Kotiin kun päästiin niin revin miehen vaatteita ja Huusin. Kaikista pahinta tässä on se että eilen oli sama homma. Pelottaa että olen tulossa hulluksi :( lasta en ikinä koskaan, missään tilanteessa satuttaisi! Hermot on niin kireällä, 5 kk valvomista, josta viimeinen kuukausi menty niin että tunnin välein herätys... En jaksa enää normaalin päivästä selviytymisen lisäksi miehen vaatimuksia. En voi puhua kellekään. Olen sellaisessa asemassa työn puolesta etten voi edes oikein neuvolassa puhua tästä :( huoh. Tänne voin onneksi avautua.
Kommentit (9)
Nuku aina kun vauva nukkuu pari päivää? Eikö äitisi voi ottaa pariksi päiväksi vauvan hoitoon ja menette miehen kanssa jonnekkin kivaan paikkaan? Joskus parisuhteessa pitää miettiä muita vaihtoehtoja. Oma vauvani on 10kk ja joka nukutus menee sylissä nukutus. Ja yöllä aina herännyt monta kertaa ja vielä tekee samaa. Mutta mieti positiivisesti, aika menee nopeasti ja vauva onkin jo iso :)
Oma vauvani heräsi tunnin välein 4kk-1v kunnes vahingossa paljastui maitoallergiaksi. Mitään muita oireita ei ollut. Selvisi kun oli maitoallergiatutkimuksessa terveiden verrokkiryhmässä. Ei sellaista työtä olekaan jonka vuoksi ei neuvolassa voisi asioista puhua. Heillä on vaitiolovelvollisuus. Ja tuo on vielä ihan normaalia että väsyttää kun vauva valvottaa, mutta apua kannattaa aina pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Menisit nukkumaan, kun kerta oot niin väsynyt.
Sinähän se fiksu olet. Sängyssä ollaan joo, vauva heräsi juuri ekan kerran tälle "yölle ". Eli ei tässä oikein uneen ehdi vaipua.
Anoppi on ainoa joka voi auttaa, ja olikin meillä yhden yön jouluna. Mutta vauva huusi vain suoraa kurkkua, rauhoittui vain minun vieressä... No onneksi hän lupasi tulla ensi viikolla taas yöksi, niin voisin oikeasti kokeilla tuota korvatulpat korvaan ja toiseen huoneeseen menetelmää. Ja nyt ok miehellä onneksi muutama vapaapäivä niin jos sitä saisi päivällä vähän nukutuksi
Vierailija kirjoitti:
Nuku aina kun vauva nukkuu pari päivää? Eikö äitisi voi ottaa pariksi päiväksi vauvan hoitoon ja menette miehen kanssa jonnekkin kivaan paikkaan? Joskus parisuhteessa pitää miettiä muita vaihtoehtoja. Oma vauvani on 10kk ja joka nukutus menee sylissä nukutus. Ja yöllä aina herännyt monta kertaa ja vielä tekee samaa. Mutta mieti positiivisesti, aika menee nopeasti ja vauva onkin jo iso :)
Osaatko sinä ajatella että (läheskään) kaikilla ei ole käytettävissä äitiä/isää/appivanhempia eikä myöskään ystäviä, koska heistä kaikki ovat samassa elämäntilanteessa? Ideaalitilanne toki on, että toisen vanhemman kanssa pääsisi viettämään kahdenkeskistä aikaa tai edes nukkumaan johonkin, mutta elämä on. Toivon todella että osaat arvostaa omia mahdollisuuksianne mutta muista, että kaikilla ei ole vaihtoehtoja.
Neuvolasta pyytäkää kotihoitoapua niin saat nukuttua vaikka päivällä. Itse en ensin huolinut mutta olin valvonut 3kk tunnin parin yöunilla niin alkoi vintissä olla tunnelmaa kun ei enää väsyttänytkään ja mietin keinoa päästä tilanteesta pois. Paiskoin ulko oven auki kun vauva itki sängyssään ja itse istuin pakkasessa, se oli avunhuutoni kun en pidemmälle voinut lähteä. Olin yksin yöt ja päivät. Vanhempani saattoivat harvoin tulla aamulla kahville ja sanoivat vielä että etkö ole vieläkään herännyt tai pukenut päälle.. Oli tosi raskasta aikaa. Hyvä ettei käynyt hullummin sillä lähellä oli etten olisi ollut yksi niistä iltalehden etusivulla oleva äiti. En olisi ikinä antanut itselleni anteeksi mutta kun ihminen vedetään loppuun niin vaihtoehtoja ei enää ole. Ottakaa ajoissa neuvolaan yhteyttä ja ottakaa apu vastaan. Niin otin minäkin ja nyt on ihanaa aikaa kun vauva nukkuu yöt 😘
Ota neuvolaan yhteyttä ja pyydä kotiapu tai millä nimellä se nyt missäkin kunnassa kulkee. Tiedän mistä puhut. Vaivan hoito voi olla toisille rankempaa kuin toisille. Itse olen edelleen herkkä valvomiselle ja tarvin omaa rauhaa. Vauva vuosi oli vaikea. Toinen vuosi jo helpompi. Kyse ei ole mistään hulluksi tulosta. Mutta älä sinnittele asian kanssa liian pitkään. Ei mieheenkään saa käydä käsiksi. Ja et ole huono ihminen/ äiti. Tsemppiä! Usko pois, asiat muutuu paremmiksi.
Menisit nukkumaan, kun kerta oot niin väsynyt.