Nyt jumalauta tulkitsette mulle tuon Siskonpedin olkinainen katolla-kohtauksen!
Katsoin areenasta viimeisimmän siskonpedin jakson ( http://areena.yle.fi/1-2600975?autoplay=true ) ja tuossa lopussa noin kohdassa 19:45 on se musiikkivideo-osuus jossa nyt oli animaatio naisesta joka putoaa suohon yrittäessään saada kiinni, eikä ota apua vastaan kun ohikulkeva joukko sitä tarjoaa.
Kertosäkeenä on Olkinaisen sanat, mikä itsessään on tosi mysteerinen kappale. Sitten on vähän joutsenlaulua ym.. Yritän ymmärtää mistä siinä on kyse! :D En yleensä ole tykännyt noista siskonpedin lauluosuuksista mutta tämä oli niin maaginen.
Miten te näette tuon? Mistä siinä on kyse?
Kommentit (15)
Se oli jotenkin karmivuudessaan todella hieno... uskaltaisinko katsoa uudelleen.
Jotenkin mä ajattelin niin, että henkilö oli jotenkin ehkä erakoitunut tai muuten omassa maailmassaan joka oli synkeä. Sitten kun kerrankin innostui jostain ja tavoitteli sitä tulikärpästä, niin huonostihan siinä kävi. Sauvakävelijät edustivat ehkä sellaista normaalia, keskiluokkaista ja tylsää johon päähenkilö ei halunnut kuulua, eikä siksi tarttunut kävelysauvaan.
Olkinaisen merkitys jäi mysteeriksi.
Mullekin tuli mieleen vain tuo, että sauvakävelijänaiset edustivat sellaista lammasmaista, normeihin sopeutuvaa elämää, johon suohon uponnut ei halunnut - koki jopa suossa olemisen paremmaksi kuin sellaisen pikkuporvarillisen tuulipukuelämän. Sitähän se on tosielämässäkin monesti, eivät ne kaikista kurjimmat edes haaveile mistään omakotitaloista Tuusulassa ja puolison kanssa samanvärisistä tuulipuvuista, vaan mieluummin valitsevat sen pohjalla olon. Muuta osaa tuosta videosta en oikein osaa analysoida.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin mä ajattelin niin, että henkilö oli jotenkin ehkä erakoitunut tai muuten omassa maailmassaan joka oli synkeä. Sitten kun kerrankin innostui jostain ja tavoitteli sitä tulikärpästä, niin huonostihan siinä kävi. Sauvakävelijät edustivat ehkä sellaista normaalia, keskiluokkaista ja tylsää johon päähenkilö ei halunnut kuulua, eikä siksi tarttunut kävelysauvaan.
Mä ajattelin vähän samalla tavalla. Olkinainen oli hullu mutta vapaa. Teki mitä huvitti.
Olkinainen, Olkinainen, nauraa ja huhuilee ja paidan helman alta pilkottaa musta kieli viikatteen.
Suohan voi olla myös vertauskuvallinen, jos uppoaa hulluuteen tai päihderiippuuvuuteen tai vastaavaan, ote elämästä irtoaa lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli aika hyvä. Samoin tuo selitys, että olkinainen on joku naisen pään sisältä tuleva asia/ajatus. Juurikin noin, että olkinainen on vapaa ja tekee mitä haluaa. Ja sitten hän katsoo heijastustaan veden pinnasta ja kuvajainen muuttuu olkinaiseksi?
Mutta mietin silti että mikä tuo kokonaiskuva voisi olla. Jakson aiheena oli rajat. Onko tuossa kyse itsekontrollista tai vastaavasta.
Tosi ihana animaatio joka tapauksessa :) Mistä ajattelette että tuo kappale Olkinainen muuten kertoo?
Ap
Olkinainen kertoo yksinäisyydestä. Kuinka se öisin huutaa olemassa oloaan, päivisin valossa on helpompaa. Siitä kasvaa niin suuri pelko ja hallitsee elämää, että toisen pitää kuolla: joko ihmisen tai sen ivaa nauravan pelon ikuistesta yksinäisyydestä. Tarinan kertoja rakensi hahmon jonka piti helpottaa, mutta se alkoikin vaan muistuttaa omasta epätoivosta.
Eli ihminen tuossa animaatiossa antoi mielummin periksi pelolle kun olis ottanut apua tavallisilta ihmisiltä.
Tappoiko mies muuten itsensä tuossa laulussa? Kirjoitti jo kirjeen ja lähti bensakanisterin kanssa latoon. Jos olkinainen peilaa yksinäisyyttä (jolla viikate eli ajatus itsemurhasta) niin eikö tuon laulun voi ymmärtää niin, että mennessään tappamaan olkinaista mies tappoi itsensä?
Mä ajattelin ton niinku että sen naisen elämässä on tapahtunut jotain pahaa (mustat vaatteet ja valunut ripsari) nii se haluaa upota suohon ja muuttua olkinaiseksi
Muakin kiinnostaa, tuo oli siisti.