Niin veemäistä olla ainoa lapseton nuoressa kaveripiirissä...
Olen 29-vuotias nainen, avoliitossa, ja kuten otsikostakin voi päätellä: lapseton. Kaveripiirini koostuu samanikäisistä, kolmenkympin molemmilla puolilla olevista naisista, joilla kaikilla on jo perheet. "Viimeinenkin" kaverini sai esikoisensa pari vuotta sitten 27-vuotiaana. Jo silloin ajattelin, että jaaha, sinne meni sitten sekin kaveri. Musta on jotenkin kummallista, että kaikki, siis ihan kaikki kaverini ovat saaneet lapsensa jo ennen kolmeakymmentä ikävuotta. Vaikka iloitsenkin ystävieni puolesta, en voi kieltää sitä tosiasiaa, että tunnen itseni ajoittain todella yksinäiseksi.
Jos olisi edes yksi lapseton ystävä, tilanne ei ehkä tuntuisi niin turhauttavalta, mutta minkäs teet. Kaikki tapaamiset ja tekemiset menee aina näiden perheiden ja lasten ehdoilla, vaikkeivät he mukana olisikaan. Ei haluta lähteä enää juhlimaan, koska ei huvita, ei jaksa, ei saada hoitajaa, ei viitsi viettää seuraavaa päivää väsyneenä lasten kanssa jne. No en mene sitten minäkään ilmeisesti. Kiva viettää näinkin nuorena kaikki viikonloput kotona, vaikka menojalkaa vielä vipattaisi. Avokin kanssa joskus käymme yhdessä, mutta välillä kaipaan ihan vaan tyttökaverieni seuraa.
Viime kesänä oltiin jo kauemman aikaa suunniteltu yhden ystävän kanssa, että mennään pitkästä aikaa juhlimaan ihan tyttöjen kesken. Kovat oli suunnitelmat, tehdään sitä ja tätä ja pitkän kaavan mukaan. Kun ilta vihdoin koitti, selvisi, ettei tällä mammalla ollut aikomustakaan lähteä mihinkään jatkamaan "enmä nyt taida...". Lähti sitten kymmenen aikaan jo kotia kohti. Eräänä toisena päivänä oltiin kaupungilla yhdessä näyttelyssä ja parilla drinkillä. Yhtäkkiä havaihtui siihen, että oho kylläpä aika rientää, on jo myöhä, pitäisi varmaan lähteä jo kotia kohti. Niin, kellohan oli jo huimat seitsemän lauantai-iltana. Toinen kaverini taas kutsui minut yhtäkkiä kaupungille kanssaan kahville, koska oli sielläpäin hoitamassa asioitaan. Kahvilassa tämä vetäisee kiireesti sumpit naamariinsa ja alkaa tekemään lähtöä kotiinsa, kun lapset varmaan jo odottaa ja kello on paljon ja ja ja. Ihan kiva, olin tullut kaupungille tämän kaverin takia ja sitten samantien pitäisi jo lähteä. Matkalla kotiin tämä vielä raahaa mut mukaansa apteekkiin, koska hänen pitää hankkia lapsellensa jotain erikoisvoidetta. Siinä sitten kuuntelin pitkät tovit eri rasvojen vertailuja ja pähkäilyä, kylläpä kiinnosti. Musta tuntui, että me taidettiin viettää siellä apteekissa kaksi kertaa niin pitkä aika mitä siellä kahvilassa. Tän takiako raahauduin keskustaan asti?
Yksi ystäväni taas tykkää kyllä pitää tyttöjen illanistujaisia ja sun muita, mutta aina siten, että lapset ovat mukana. Juhliin osallistuvat tuovat muksunsa mukanaan, ja vietetään niin kivaa ja mukavaa tyttöjen iltaa että. Paitsi että ei vietetä. Lapset keskeyttävät jatkuvasti aikuisten jutut, eikä viitsitä muutenkaan ihan kaikkia juttuja puhua kun lapset ovat lähellä. Kun lapset on saatu vihdoin nukkumaan ja aikuisten ilta voi alkaa, yksi sun toinen mamma alkaa putoilemaan väsymyksestä ja parista punkkulasista. Jee. Sitkeimmät pysyvät vielä jotenkuten pystyssä, mutta loppuilta meneekin pienimpiä lapsia hyssytellen ja hyysäillen kun ovat vielä huonoja nukkumaan. Keskiyötä lähestyessä meno yltyy villiksi, kun minihiprakassa aletaan joukolla itkemään ja liikututaan siitä "kun nää lapset on meille niin tärkeitä ja kaikki kaikessa ja yhyy byhyy!" Mulle avaudutaan kyynelsilmin lasten ihanuudesta ja mun odotetaan kuuntelevan ja ymmärtävän. Yritän aina kieltäytyä kunniasta kun saan kutsun näihin tyttöjeniltoihin, mutta ystäväni pakottaa mut näihin loukkaantumisen uhalla. Hän ei ymmärrä, että ei mua kiinnosta viettää iltaani näin. Yksin kotisohvallakin olisi railakkaampaa.
Kauhean avautumisen sain näköjään aikaiseksi. Kiitos jos jaksoitte lukea :D Mua vaan välillä harmittaa nykyinen tilanne ajoittain todella paljon, esimerkiksi näin uudenvuoden aaton alla. Ei ole nimittäin ketään, kenen kanssa sitä voisi juhlia huomenna, ellei sitten halua viettää vuoden vaihtumista Hevisauruksen tahtiin.
Kommentit (24)
Mun kaveripiirini on melko korkeasti koulutettua, eikä kenelläkään ole vielä lapsia. Mene yliopiston kahvilaan hankkimaan uusia ystäviä? :)
Vierailija kirjoitti:
Elämä muuttuu. Olen 26 eikä minulla ole edes lapsia mutta en silti jaksa enää bilettää yöt läpensä ja todellakin alan väsähtää kymmenen maissa jos on siemailtu viiniä. Ei voi olettaa että ihmiset eivät muuttuisi koskaan ja menevät ihmiset olisivat meneviä aina ja ikuisesti. Etsi uutta biletysseuraa.
Minä olen komikymppinen, ja jaksaisin tanssia pilkkuun asti vaikka joka viikonloppu. Energiaa riittää vähintään yhtä paljon kuin 20-vuotiaana, jolloin en edes käynyt baareissa. Eivät läheskään kaikki ihmiset väsähdä tuolla lailla, kuin kuvailet.
Kiitos kommenteista, itse asiassa niitä lukiessa mua alkoi itseänikin vähän naurattaa tää mun tilanne. Ehkei mun elämää ole kuitenkaan sillä traagisimmalla ihmiskohtalolla paiskattu, avauduin vaan kun harmittaa välillä jonkun verran. Ja vaikka olenkin vielä nuori (kolmekymppinen on nuori), niin kyllä muakin on alkanut ikä sen verran painaa, etten minäkään jaksaisi alati olla bilettämässä tai juomassa drinkkejä aamuun asti. Olisi vaan kiva, että EDES JOSKUS pääsisi kavereiden kanssa tuulettumaan, ainakin silloin, jos siitä on etukäteen sovittu tai annettu ymmärtää. Sen verran juhlia rakastava ihminen olen. Toki ymmärrän, ettei se perheellisen elämä ole niin yksinkertaista ja varmasti väsyttää välillä paljonkin. Hyviä ja tunnollisia äitejähän nämä mun kaverit ovat, kun ovat tarkkoja lasten kanssa vietetyn ajan suhteen. Ehkä joo ymmärrän sitten jos ja kun olen itse joskus äiti :) Tää tilanne ei varmasti edes harmittaisi mua ollenkaan, jos vain osa ystävistäni olisi perheellisiä. Mutta kun KAIKKI ovat, niin tää asia tunkeutuu jokaiseen ystävyyssuhteeseen. Jotkut ovat ehdottaneet, että hankkisin uusia kavereita. Se ei ole kuitenkaan aina niin helppoa. Tuntuu, että aika monella on jo piirinsä valmiina.
T.Ap
P.S Kiitti 22, voisin kai mennä kahvilaan päivystämään :D Tosin ei se korkeakoulutus mikään tae lapsettomuudesta ole, osa ystävistäni on juuri opiskelukavereitani, esim. tää apteekkityyppi.
Eli kun saa lapsia niin kaverit voi jättää kuin haluaa koska nyt ei enää tarvitse heidän seuraa koska elämänon muutenkin kiireistä? Sinkkuiaikoina tai miksei suhteessakin ollaan kuunneltu toistemme sydänsuruja ja lohdutettu toisiamme kun on tarvetta. Sen jälkeen kun saa lapsen niin sitten voi kaveria kohdella miten sattuu? Mitäs jos sillä lapsettomalla ystävällä on pahanmieli tai ongelmia niin ei enää kuunnella häntä vuorostaan? Joo ei todellakaan ole tosi ystävyyttä! Kenenkään elämä ei ole niin kiireistä ettei kahville kerkeä!