Voinko nyt hakea kuntoutustukea?
Olen ollut sairauslomalla melkein vuoden, myös fyysisistä, mutta enimmäkseen mielenterveyssyistä.
Kävin kelassa kysymässä, mutta siellä virkailija selitti vaan jostain kuntouttavasta koulutuksesta niin ihmettelin, olenko käsittänyt ihan väärin. Kuntoutustukea, siis sitä rahaa, ajattelin siihen, jos sairauspäiväraha loppuu mutta en voi mennä vielä töihin.
Kommentit (13)
Voithan sinä hakea, mutta on eriasia myönnetäänkö sinulle sitä. Kuntoutusta on myös ammatillinen kuntoutus, eli uudelleen koulutus..
Olen psykoterapiassa kuntoutusmielessä, mutta tarkoittaako se kuntoutus tässä siis kuntouttavaa työtä/koulutusta?
Sitten kun sairaspäivärahaa ei enää saa (sairaspäivärahakausi on täynnä) niin joudut hakemaan kuntoutustukea mikäli sairasloma jatkuu. Se on määräaikainen työkyvyttömyyseläke. Mikäli menet kuntouttavaan toimintaan haet kuntoutusrahaa mikä lie isompi ja on eri asia.
Kiitos 4. Voisitteko vielä vastata, mitä tarkoittaa "yhtäjaksoisesti sairauslomalla"? Esimerkiksi nyt sairauslomani jatkuu kuun loppuun, mutta en saa uutta aikaa lääkärille ennen kuin ensi kuussa. Muitakin parin päivän taukoja on kuluneen vuoden aikana, juuri siksi kun ei ole ollut heti saanut lääkäriä. Sairauslomaa on myönnetty varmaan 12 eri pätkässä. Päiviä on kertynyt kumminkin.
Ikäsi?
Onko sairausloma ollut yhtäjaksoista? Ota sitten huomioon että käsittely kestää mahdollisesti viikkoja. Mikset ole aiemmin varannut aikaa B-lausuntoa varten??
Vittu mene töihin saatanan laiskuri, tuommosia "minulla on paha olla minua masentaa en jaksa olla töissä" nyyh nyyh itkijöitä tässä maassa riittää, töihi vaan perkele!!!
Ikä alle 30. Sairauslomassa ollut joitain taukoja. On mulla b-lausunnot tuota psykoterapiaakin varten, mutta sairauslomaa on laitettu korkeintaan kuukauden pätkissä. Ap
Kuntoutustukea varten on oltava B-lausunto. Tai siis sen hakua varten. Hylkyjä tulee paljon
Siinä sairauslomassa ei saa olla taukoja, vaan sen on oltava yhtäjaksoinen ja nyt voisit sinne kelalle olla yhteyksissä.. Ne ovat sinulle nyt parhaita neuvojia. Ja sen lausunnon voi hakea yksityiseltäkin, maksaa toki, mutta saa varmasti aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vittu mene töihin saatanan laiskuri, tuommosia "minulla on paha olla minua masentaa en jaksa olla töissä" nyyh nyyh itkijöitä tässä maassa riittää, töihi vaan perkele!!!
Kunnon itkupotkuraivarit. :) Miten sulla on aikaa työläisenä surffailla aaveella kesken työpäivän? :)
Vierailija kirjoitti:
Ikä alle 30. Sairauslomassa ollut joitain taukoja. On mulla b-lausunnot tuota psykoterapiaakin varten, mutta sairauslomaa on laitettu korkeintaan kuukauden pätkissä. Ap
Tuskin saat. Ota yhteyttä Kelaan vaikkapa nyt heti, niin tiedät, miten prosessi menee.
Ei kannata vaivautua. Hylätään se kuntouttava mt-syistä, vaikka olisi miten lääkärin suositukset.
Et voi saada kuntoutustukea jos et ole kuntoutuksessa. Kun sairauspäivärahat loppuvat joudut ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja hakea työttömyyskorvausta tai olemaan ilman tukia.