Kuuluuko Aspergeriin sellainen, ettei kestä muutoksia ja haluaa tehdä kaiken aina samalla tavalla?
Ainakin tuntemillani asseilla esiintyy taipumusta tuollaiseen.
Kommentit (8)
Osa on tuollaisia, mutta ei tosiaan kaikki. Mun mieheni on asperger, eikä hänellä ole ollenkaan tuollaista. Minä olen meistä se rutiineja rakastava ja mies tykkää muutoksesta. Hänellä asperger ilmenee oikeastaan ainoastaan siinä ettei hän tajua sosiaalisen käytöksen nyansseja, ei esim. ymmärrä yhtään toisten eleistä jos näitä alkaa vaikka kyllästyttää tai ärsyttää, ja saattaa siksi itse käyttäytyä tavalla jota toiset pitävät kummallisena.
Usein kyllä, mutta muutoksia, epävarmuutta ja spontaaniuttakin sietää paremmin, kun ne puhutaan läpi mahdollisimman varhain ja mahdollisimman selvästi.
Oikeesti, eikö teillä aspergeriin fiksoituneilla ole muuta paikkaa kysellä kuin av?
Luulisi että netistä ja kirjastosta löytyy tietoa.
Kuuluu, mutta ei välttämättä jokaisen yksilön kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, eikö teillä aspergeriin fiksoituneilla ole muuta paikkaa kysellä kuin av?
Luulisi että netistä ja kirjastosta löytyy tietoa.
Haluavat varmaan saada tietoa kokemuksista asseista palstalaisilta.
Mä olen miettinyt, voinko olla asperger...En tosin jaksa rutiinia, ja mielestäni on mielenkiintoista tehdä asiat aina vähän eritavalla kuin aikaisemmin. Nyt on nyt, ei kymmenen vuotta sitten, tai mitä oli viisi vuotta sitten, joten myös minä ihmisenä mielipiteineni olen muuttunut. Tavallaan olisi hassua pysyä samana, kun maailma ympärilläkin on muuttunut..?
Ystävät sanoo, että olen virkistävää kahviseuraa, kun on aina uutta, jos ei muuta niin näkökulmaa. Lauon myös aika suoraa, yksi ystävä juuri sanoi, että ihan helvetin suoraan sanon. En oikein osaa kaunistellakaan, mutta yhtä armoton olen myös itselleni.
En siis ole ilkeä suorapuheisuuteni takia, joskus tuntuu vain, että ihmiset ei nää runkoa oksilta, jos se nyt on mitenkään olennaista missään asiassa.
Eli onko aspergerimäisyyttä, kukaan?
Vierailija kirjoitti:
Enemmän autismia, mutta riippuu ja roikkuu tapauksesta. Kaikki on yksilöllistä.
Asperger on autismia.
Mutta itse aloitukseen: erittäin tunnusomainen piirre aspergerille on voimakas tarve noudattaa rutiineja ja kyvyttömyys sietää muutoksia.
Enemmän autismia, mutta riippuu ja roikkuu tapauksesta. Kaikki on yksilöllistä.