Mikä on teidän varasuunnitelma työttömyyden tai sairauden varalle.
Tajusin just, että meillä ei ole ja miehen työ vaakalaudalla..... Itse tienaan vain 1500€/ kk käteen. Lainaa on vielä 37 000€. Lapsia 2. Mitä olis hyvä tehdä? Asiallisia vastauksia kiitos.
Kommentit (30)
Kyllä ne säästöt on mullakin backuppina. Lisäksi minulla on sijoitusasunto, josta kyllä sata tonnia lainaa jäljellä, myymällä jää kuitenkin jotain käteenkin. Miehellä myös sijoitusasunto, josta lainaa jäljellä. Oma kämppä on velaton, että senkin voi vaihtaa pienempään, jos tiukka paikka tulee.
Jonkun verran puskurirahastoa, lainoihin lyhennysvapaa ja armotonta töiden hakemista koko ajan. Ei mitään "kyllähän sitä ansiosidonnaisellakin elelee, katsellaan nyt muutama kuukausi, mikä kiinnostaa" -ajattelua, vaan työhakemuksia työhakemusten perään kaikkiin vähänkin mahdolliselta kuulostaviin paikkoihin - myös vähän pidemmän työmatkan päässä sijaitseviin. Näillä me selvisimme pari vuotta sitten, kun itse jäin työttömäksi noin 3 kk:n ajaksi.
Kiinnostaa, että miten ihmiset ovat keränneet kolmikymppisinä jotain 20 000e varasäästöjä niin, että erikseen on vielä asuntolainat raksuttamassa, lapset ja ehkä toinen puoliso pienipalkkaisessa työssä (kuten ap:n tapaus). Itsellä kestäisi tuon summan keräys todella kauan ja ei olisi mahdollistakaan jos asuntolainaa lyhentelisi samalla.
Säästössä on lähes 7000 euroa. Joka kuukausi vähintään 50 € menee säästöön. Olen nytkin kyllä välillä työttömänä, kun nollasopimuksella töitä teen. Palkkakin ihan paska. Koskaan en ole ollut vakituisissa töissä kunnon palkalla. Opiskellut vaan ja tehnyt pätkähommaa. Eli olen tottunut tulemaan aika vähällä toimeen. Voisin hyvin elää pelkällä Kelan päivärahalla ja asumistuella ja säästöön jäisi varmaan silloinkin. Eri juttu, jos alkaa sairauksia tulemaan paljon joihin sitten kuluisi rahaa. Eläkeiässä varmaan tuleekin. Yksi pikäaikaissauraus kyllä on jo, mutta siihen ei niin kauheasti rahaa mene.
Ei mitään varasuunnitelmia. Työttömyys ei uhkaa kumpaakaan ja sairautta varten on sairauspäivärahat. Jos jokin pidempi sairaus iskisi, sitten varmaan jouduttaisiin turvautumaan lyhennysvapaaseen. Tiukan paikan tullen kesämökin myynti.
Jaa varasuunnnitelma.. Eipä ole sellaiselle tarvetta. En omista mitään, ei ole lainaa, ei ole lapsia, vuokralla asun. Viime vuodet on tullut kitkuteltua opintotuella, nyt valmistuin ja olen toistaiseksi työtön. Ei tästä tilanne taloudellisesti huonompaan suuntaan edes voi enää mennä.
Tulen toimeen melko pienellä koska nykyinen elämäntapani ei ole kulutuskeskeinen. Pärjäisin luultavasti, jos vaihtaisin asunnon pienempään.
Yh:na tulevaisuus huolettaa lasten vuoksi, ja paljolti heidän elämää turvatakseni olen varautunut
- maksamalla rivakasti asuntolainaa, jota on noin 1,5 v jäljellä
- säästämällä. Säästössä on hieman enemmän kuin asuntolainaa jäljellä
- tarvittaessa myyn asunnon
- lapset ovat tottuneet kuluttamaan maltillisesti ja säästämään. Eivät välitä merkkivaatteista ja turhasta materiasta siksi kuin muilla on, vaan osaavat miettiä mitä todella tarvitsevat
- en osta juuri mitään ylimääräistä, vaikka siihen olisi mahdollisuus
- kuulumalla kassaan
- kehittämällä itseäni työssä
- opiskelemalla vara-ammattia työn ohessa
Silti elämä voi yllätää vaikka varautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lainaa hitusen enemmän eli 230000e, asutaan pääkaupunkiseudulla eikä muualta Suomesta töitä saada aloillamme. Nyt vakityöt. Meillä on lainan yhteydessä vakuutus työttömyyden varalle, molemmilla lisäksi sairaus ja tapaturmavakuutukset sekä henkivakuutukset. Mitään jättisuurta pesämunaa ei ole. Molemmilla myös eläkesäästövakuutukset, ei ole niissä ainakaan mitään 40v rajaa. Vakuutuksilla siis turvattu tulevaa...
Oletteko ratikkakuskeja, presidentin adjutantteja, vai mikä on sellainen ammatti/koulutus, ettei missään muualla Suomessa ole sen alan töitä?
Ne on sellaisia helsinki-turistioppaita, tai voi ne ajaa metroakin.
Ei ole varasuunnitelmia, kunhan tästä jotenkin selviää. Opiskelen nyt, perheellisenä, ja mies ei mitään kummoisia tienaa. Tällä hetkellä tuntuu, ettei tätä huonommin voisi mennäkkään. Kunhan tästä selvitään ja jos vielä työllistyisinkin... tosin työttömyyskin oli herkkua tähän verrattuna.