Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on teidän varasuunnitelma työttömyyden tai sairauden varalle.

Vierailija
30.12.2015 |

Tajusin just, että meillä ei ole ja miehen työ vaakalaudalla..... Itse tienaan vain 1500€/ kk käteen. Lainaa on vielä 37 000€. Lapsia 2. Mitä olis hyvä tehdä? Asiallisia vastauksia kiitos.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin se kuuluisa vararahasto. Eli jos teillä ei vielä ole sitä, saisitteko pistettyä vähän sivuun katastrofin varalle. 

Vierailija
2/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennysvapaata siihen asti kunnes keksitään jotain muuta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin itselleni toisen "varmasti työllistävän" ammatin pahan päivän varalle jos joudun nykyisen parempipalkkaisen työni jättämään. Lisäksi säästämme kuukausittain säästötilille. Ajattelin lyhentää asuntolainaa sen verran että siitä jäävän "ylimääräisen" voin sijoittaa rahastoihin tai osakkeisiin. Tässä nyt jotain mistä ehkä voisit saada vinkkejä pahaa päijän varalle.

Vierailija
4/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin se kuuluisa vararahasto. Eli jos teillä ei vielä ole sitä, saisitteko pistettyä vähän sivuun katastrofin varalle. 

Ai niin, kiitos muistutuksesta. Paniikissa unohdin sen. Meillä on 20000 vararahastossa. Sitä oli kyllä ajateltu käyttää remonttiin, mutta ehkä kannattaa katsoa tämä tilanne ensin.. Mutta eihän tuolla vararahastolla kauaa elellä... Stressaa ihan hulluna :( Ap

Vierailija
5/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt kovin hyvää/kattavaa varasuunnitelmaa mutta jotain kuitenkin: 

- pahanpäivän varaa reilu 10 000€

- eläkesäästöjä saman verran ( ei tarkoitus käyttää ennen eläkeikää mutta jos pakkotilanne tulee, niin sitten käytän)

- sairauskuluvakuutus, syöpävakuutus ja nykyisen työnantajan sairauskuluvakuutus

- kesämökki laitetaan myyntiin jos tulot merkittävästi putoavat (ostettu lainalla)

- yritän pitää verkostot kunnossa, seuraan työmarkkinoita jne

- olen lisäkouluttanut työn ohessa ja tarkoitus olisi taas etsiä joku uusi koulutus, jos ei muuten niin verkostojen keräämiseksi

- pyörittelen päässä pariakin yritysideaa, ideaali olisi jos saisi jonkun firman pystyyn sivutoimisesti ja sitä kasvatettua niin että jossain vaiheessa voisi elättää itse itsensä. Toistaiseksi puuttuu toimiva idea, jonka voisi aloittaa ihan pienestä

Vierailija
6/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakee hulluna töitä jo siinä vaiheessa kun alkaa tulla pienikin aavistus, että työt saattavat loppua. Mulla on myös yritysidea, jolla tienaan taskurahaa ainakin, olen tehnyt ennenkin. Pullojen ja marjojen keruuta, näitä tein edellisen työttömyysjakson aikana. Tiukka talouskirjanpito ja lyhennysvapaat olivat myös käytössä. Kakkosautosta luovutaan ilman muuta, tällä hetkellä molemmilla on työn takia oma auto tarpeen. Tapaturmavakuutukset on myös hoidettu kuntoon nuorena. Minäkin uudelleen kouluttauduin ja vaikka se aika oli kituuttelua, sain töitä koulutuksen ansiosta. 

Vierailija
7/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhennysvapaata siihen asti kunnes keksitään jotain muuta

Piteneekö laina-aika, jos ottaa lyhennysvapaata? Olettaisin, että pitenee. Meillä olis laina maksettu 2,5vuodessa. Ja tavoitteemme on, että ennen 40-vuotspäivää. Tämä ohje on tullut meidän molemmilta vanhemmilta. En nyt muista, miksi laina pitää olla maksettu ennen 40-v. Mieheni mielestä se liittyy eläkesäästämiseen??

Vierailija
8/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, kiitos muistutuksesta. Paniikissa unohdin sen. Meillä on 20000 vararahastossa. Sitä oli kyllä ajateltu käyttää remonttiin, mutta ehkä kannattaa katsoa tämä tilanne ensin.. Mutta eihän tuolla vararahastolla kauaa elellä... Stressaa ihan hulluna :( Ap

Tuolla vararahastollahan elää ihan mukavasti ainakin vuoden, ottaen huomioon sinun palkkasi ja miehesi ansiosidonnaisen. Vuoden sisällä luulisi uutta työtä löytyvän.

Vierailija
9/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu on varasuunnitelma. Sen takia tekin niitä veroja maksatte että on turvaverkko jos tulee tiukat ajat.

Vierailija
10/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos. En edes muistanut, että saa ansiosidonnaista. No, eihän tässä sitten vielä mitään paniikkia :D Ap

Vierailija
11/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista ap p!

Vierailija
12/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lainaa hitusen enemmän eli 230000e, asutaan pääkaupunkiseudulla eikä muualta Suomesta töitä saada aloillamme. Nyt vakityöt. Meillä on lainan yhteydessä vakuutus työttömyyden varalle, molemmilla lisäksi sairaus ja tapaturmavakuutukset sekä henkivakuutukset. Mitään jättisuurta pesämunaa ei ole. Molemmilla myös eläkesäästövakuutukset, ei ole niissä ainakaan mitään 40v rajaa. Vakuutuksilla siis turvattu tulevaa...

Vierailija
13/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei sitä ansiosidonnaista saakaan ellei ole jonkun kassan jäsen. Eli te joko saatte tai ette. Mutta tuon teidän lainasumman saa miten tahansa jäihin ja maksuaikaa pidennettyä sekä vararahastolla ja työttömyystuilla elätte ainakin vuoden ellei kaksikin ja toivottavasti tilanne ehtii ratketa siihen mennessä. 

Ja niin, ei ole mitään syytä, miksi lainan pitäisi olla maksettu 40 v mennessä, mutta meidän vanhempien aikana niin tosiaan oli. Ihan siitä käytännön syystä, että lainojen maksimiaika oli 15 vuotta eikä silloin olllut nykyisen kaltaista joustoa lyhennysten suhteen. Monien asuntolaina oli vain 10 vuotta. Lisäksi korot olivat korkeat, mikä kannusti lainan rivakkaan lyhentämiseen ja toki pankkikin edellytti kohtuullista laina-aikaa. 

Vierailija
14/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paljon ehtinyt varasuunnitelmia tekemään. Sairastuin ms-tautiin opiskeluaikana. Se on haitannut kovasti vararahaston kerryttämistä ja myös vakuutuksien ottamista.

Ihan hyvää elämää kuitenkin elän vaikka en tähän pystynytkään varautumaan.

Vierailija
15/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Olen aikuinen, terve sinkku, jolla ei ole omistusasuntoa eikä lainoja. Pärjään sitten yhteiskunnan tuilla jos työttömyys tulee. En murehdi sitä niin yhtään. En edes kuulu kassaan tai liittoon, aion pärjätä sitten peruspäivärahalla jos tarve tulee.

Vierailija
16/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Olen aikuinen, terve sinkku, jolla ei ole omistusasuntoa eikä lainoja. Pärjään sitten yhteiskunnan tuilla jos työttömyys tulee. En murehdi sitä niin yhtään. En edes kuulu kassaan tai liittoon, aion pärjätä sitten peruspäivärahalla jos tarve tulee.

No en minäkään olisi huolissani, ellei meillä olisi lapsia. Lasten takia sitä huolta kantaa. Onneksi me molemmat kuulutaan yttk:hon saadaan ainakin se ansiosidonnainen. Ja minulla on onneksi ala, jolta aina löytyy töitä. Palkka vain on surkea. No, parempi se kuin ei mitään. Ap

Vierailija
17/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lainaa hitusen enemmän eli 230000e, asutaan pääkaupunkiseudulla eikä muualta Suomesta töitä saada aloillamme. Nyt vakityöt. Meillä on lainan yhteydessä vakuutus työttömyyden varalle, molemmilla lisäksi sairaus ja tapaturmavakuutukset sekä henkivakuutukset. Mitään jättisuurta pesämunaa ei ole. Molemmilla myös eläkesäästövakuutukset, ei ole niissä ainakaan mitään 40v rajaa. Vakuutuksilla siis turvattu tulevaa...

Oletteko ratikkakuskeja, presidentin adjutantteja, vai mikä on sellainen ammatti/koulutus, ettei missään muualla Suomessa ole sen alan töitä?

Vierailija
18/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole. Elämme kädestä suuhun ilman lainaa. Nytkin on toinen työttömänä. En usko kohtaloon mutten myskään siihen että kaikkeen voisi varautua tai kaikkea kontrolloida. Elämä on yllätyksellistä.

Vierailija
19/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puskurirahastoa koko ajan.

Olen myynyt kotoa kaiken tarpeettoman, jatkuvasti kotia käyn läpi ja tarpeeton myydään. Kun hätä tulee, on jotain heti käsillä.

Vuosia, vuosia sitten sain viedä rompetta kirppikselle, niin että myyntiä en saanut itselleni vaan ostin sillä kirpparilta muista pöydistä tavaraa.

Nyt meillä on vielä ehkä 5 vuodeksi vessapaperia, ompelulankaa on luultavasti loppuiäksi, samoin ompelukoneen neuloja jne jne.

Lisäksi ne mitä on jäljellä, onkin verran suomalaista lasia, ihan peruskivituikkuja, kiva kasa kultakoruja, marimekkoa jne, tavaroita, jotka mahtuvat 10 banaanilaatikkoon eli eivät vie ihan hirveesti tilaa, mutta ne saa hyvin nopeasti muutettua käteiseksi.

Tämä on minun puskurirahastoni. Eli ei paljoa, mutta parempaan en taivu.

Sitten teen lisätyötä, esim olen ollut monta kesää töissä torilla, teen kollegojen päivärahahakemuksia ja ensi syksynä aion laajentaa opintojani, työnantajan piikkiin ja olen alkanut opiskelemaan saksan kieltä itse. Netti on täynnä ohjelmia, joissa voi ilmaiseksi opiskella. Koska lapset ovat minulla joka toinen viikko, en voi opiskella viikoittan opetustunneilla.

Saksan kieli on hyvin harvassa minun alallani hanskassa ja tiedän että sitä arvostetaan. 3 - 4kk opiskelun jälkeen itsenäisesti autoin turisteja saksan kielelläni. Taatusti teen paljon virheitä, mutta jostain pitää aloittaa. Rohkeutta puhumiseen ainakin on.

Oma lainani on kiinteä, sitä ei voi muuttaa. Mutta laina loppuu silloin kun vanhempi lapsi täyttää 17 v ja sen jälkeen rahaa menee ainakin ajokorttiin. Ja lapsien kustannukset kasvavat sitä mukaa kun ikää tulee lisää. Ehdottomasti minä en säästäisi vararahastoon vaan lyhentäisin lainoja mahdollisimman nopeasti. Koska korot ovat alhaalla, lisälyhennys vähentää paljon lainan aikaa. Jos huonot ajat tulee, on helpompi sopia pankin kanssa uusi lyhennysväli, kun on lyhennyksiä tehty omaehtoisesti jo runsaasti.

Vierailija
20/30 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös hoidan kaikki asiat heti. Jos kodinkone menee rikki, otan heti selvää voinko sen korjata, voinko ostaa tilalle edullisemman käytetyn, jos ei mikä on uusien hinta jne.

Tuttavallani on niin kiirettä, ettei hän kerkeä tekemään mitään. Uusi pesukone levisi, takuu voimassa, mutta ei kerennyt takuuaikana huoltamaan sitä. Nyt uusi kone on hommattu ja vanha rikkinäinen on vieressä.

Kun on tottunut hoitamaan asioita heti, sujuu esim työpaikan menetyksen jälkeen asiat myös ripeästi, kun ei ole hoitamattomia asioita edessä ennestään.