3 lasta ja 7 keskenmenoa, kuinka kauan vielä yrittäisitte lasta?
Katselin tuossa englantilaista dokkaria ensiavusta jonne tuotiin nainen, jolla oli 3 lasta, 7 keskenmenoa ja oli jälleen raskaana 7. viikolla. Verenvuotoa ja ilmeisesti jälleen yksi keskenmeno (8.) menossa.
Tuli vaan mieleen, että kuinka kauan te vielä yrittäisitte/olisitte yrittäneet lasta noilla spekseillä?
Kommentit (6)
Onneksi Suomessa kolmannen keskenmenon jälkeen tutkitaan missä vika.
Vierailija kirjoitti:
En yrittäisi enää. Lapsentuloa ei kannata pakottaa. Keskenmeno kertoo, ettei lapsi ole elinkelpoinen tai että kasvuolosuhteet kohdussa on huonot. Minä ainakin pelkäisin liikaa, että pakkoyrityksen lopputuloksena olisi kehitysvammainen lapsi. Enkä kyllä henkisesti kestäisi noin montaa keskenmenoa.
Samaa mieltä. En minäkään olisi kovin montaa keskenmenoa katsellut vaan lopettanut hyvissä ajoin. Etenkin kun on jo ne kolme lasta. Se neljäs ei varmaan mitään maatamullistavaa tuo tullessaan.
-ap
Jos kaikki km:t on olleet tosi aikaisin, niin luulisin, että vika on istukan kehittymisessä tai kyse on muusta tosi kriittisestä alkuvaiheen viasta, jolloin keskenmeno tulee pian tai ei tule ollenkaan. En usko että tälläinen tilanne nostaa riskiä kehitysvammaisen lapsen saantiin. Itse sain ekan lapsen jälkeen pari keskenmenoa, mutta sen jälkeen tuli kutenkin vielä pari lasta. Terveitä kaikki.
Jos kyse nyt ei olisi mistään vakavista muutoksista kohdussa tms., niin todennäköisesti lopettaisin "yrittämisen", mutta en silti käyttäisi ehkäisyä, vaan menisin "tulee jos on tullakseen" -periaatteella.
Oletuksena siis, että haluaisin aivan hirveästi tämän neljännen lapsen.
Sitkeä on tuttavasi ja kova tahto. Minulla on veriryhmä Rh- ja joka raskauden päättyessä pitäisi ottaa vastarokote. Minulla on ollut yksi keskenmeno ennen esikoista ja kaksi keskenmenoa kuopuksen jälkeen, emme käyttäneet ehkäisyä kolmannen lapsen toivossa. Ensimmäinen loppui viikolla 7+4. Soitin sairaalan päivystykseen, että pitääkö tulla ottamaan rokote, mutta ei kuulemma tarvinnut. . mutta minua ei oltu kollattu kertaakaan ja saattoi olla, että raskaus oli pidemmällä ja olisi sittenkin pitänyt mennä sinne päivystykseen. Ainakin pönttöön tuli paljon tavaraa, kivut oli kovat ja vauvan vaipoilla piti pelata. Edelliset kuukautiset oli parin päivän tiputtelumenkat täysin normaalista poiketen, joten saatoin olla jo pidemmällä raskaana ja olisin tarvinnut sen rokotteen. Toisella kertaa en edes huomannut olevani raskaana, kun olin niin keskittynyt muihin kiireisiin ja tajusin asian vasta jälkikäteen, kun ykskaks alkanut väsymys ja kuvotus kahvia kohtaa hävisi niihin "menkkoihin". Ikää oli jo 40 v, joten luulin vaihdevuosimenkoiksi.
En yrittäisi enää. Ei mulla päänuppi kestäisi. Nykyisin on kierukka. Ikää nyt 45 v. ja edelleen säännöllinen kierto. Mutta ei kiitos enää....
En yrittäisi enää. Lapsentuloa ei kannata pakottaa. Keskenmeno kertoo, ettei lapsi ole elinkelpoinen tai että kasvuolosuhteet kohdussa on huonot. Minä ainakin pelkäisin liikaa, että pakkoyrityksen lopputuloksena olisi kehitysvammainen lapsi. Enkä kyllä henkisesti kestäisi noin montaa keskenmenoa.