Miksi toiset sanovat, ettei voi olla Asperger, jos on luonteeltaan rauhallinen?
En ymmärrä. Ymmärtääkseni Aspergeriin ei kuulu ylivilkkautta, se on ennemminkin ADHD-piirre. Meneekö ihmisillä nämä kaksi diagnoosia sekaisin?
Kommentit (9)
Suurin osa ihmisistä ei tiedä mikä asperger on. Se on tämän päivän adhd ja narsismi, keittiöpsykologien muotidiagnoosi. Kohta tulee joku muu. Koskakohan tyhmyys diagnosoidaan?
Totta kai voi olla rauhallinen asperger. Neurologinen ongelma ja temperamentti ovat kaksi eri asiaa. Aspergerin ongelmat liittyvät käsittääkseni juuri vuorovaikutukseen toisten kanssa. Vaikea tulkita ilmeitä, eleitä ja muuta viestintää. Lisäksi usein ovat hyvin rajoittuneesti kiinnostuneita pienestä joukosta asioita ja saattavat viettää päiväkausia vaikka origameja askarrellessa.
Sen takia, koska niin monella assilla on ainakin jossain muodossa myös ADHD, niin ihmisille tulee helposti vääristynyt käsitys siitä, mistä assiudessa oikeasti on kyse.
Kyllä minuakin kieltämättä ärsyttää tuo ylivilkkauden laittaminen assiuden piikkiin, vaikkei sen diagnoosikriteereissä mainita sanaakaan siitä.
En ole eläessäni tavannut edes normaalivilkasta assia, vaikka lähipiiri asseja täynnä
Eikös assit ainakin ärsyynny hälinästä ja rutiineiden rikkoutumisesta? Tosin kaipa sekin on vähän persoonakohtaista, että miten kukin reagoi tällaisiin.
Olen ymmärtänyt, että Asperger-lapsia on hyvin erilaisia: supervilkkaita ja erittäin ujoja. Kaikki tuntemani aikuiset assit ovat kyllä varsin rauhallisia.
Minä olen erittäin rauhallinen. T: Mies maalta.