Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko minusta rikas, jos laitan ok-taloni vuokralle?

Vierailija
29.12.2015 |

Aattelin pistää ok-taloni vuokralle, jossa en itse aijo enään asua. 140neliön talo ja 600e pistäisin vuokrahinnaksi. Talo sijaitsee P-Pohjanmaalla.

Kuinka paljon tästä ite tienaa? Siis verojahan joutuu maksamaan vuokratuloista mutta voiko tällä vaikka rikastua? En oo ennen vuokrannu mitään, niin en oikein tiedä miten nää menee.

Eiks tää kuitenkin oo tosi kannattavaa toimintaa?! Eikai muuten kukaan vuokrais talojaan :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa sitä turvapaikanhakijoille, niin saat paljon paremman tuoton.

Vierailija
2/12 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asutte itse sen aikaa? Aika helkkarin vähän meinaat pyytää vuokraa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos aloitat vaikka siitä että paljonko menoja sulla on talosta per kuukausi...

Vierailija
4/12 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä sillä rikastu ja siksi aika monet eivät vuorkaakaan talojaan.

Jos oletetaan, että se 600€/kuussa on alueen vuokratason mukainen vuokrahinta ja sitten oletetaan, että saat asunnon helposti vuokrattua joka kuukaudksi, tulee tästä vuodessa yhteensä 7200€. Tästä maksat sitten kolmanneksen eli 2400€ veroja. Sulle itsellesi jää 4800€ vuodessa. Ymmärrät, että ei se nyt varsin suuri summa ole.

Summaa pienentää sitten jokainen ylläpitoremppajonka joudut sinne tekemään, jokainen matka, jonka teet katsomaan jotain siellä olevaa ongelmaa ja jokainen kuukausi, jolllin siellä ei olekaan vuokralaista. Jos käypä vuokra on 600€/kk, on talossa todennäköisesti yhtä jos toista, mitä pitää korjata. Ja vaikkei olisikaan, vuokralainen voi tuottaa sitä. Mulle on vuokralainen soittanut ja uannut haastaa oikeuteen terveytensä pilaamisesta kun huoneisto on tunkkainen ja homehtuu. Oon sit ajanut 100km kiinteistölle, ottanut pois muovipussit ja mineraalivillanpalat, joilla vuokralainen on tukkinut ilmanvaihdon (kun lämmityd oli kallista). Tästä ei tullut materiaalikuluja, mutta bensakuluja kyllä. kulut voi vähentää verotuksessa, mutta se tarkoittaa vain, että verojen määrä pienenee kolmanneksen kulujen määrästä - saat siis takaisin kolmanneksen, et kaikkea.

Toisaalta jos sulla on se talo jo, niin jotainhan sun kannattaa sillä tehdä. Näin voit saada edes jotain rahoistasi takaisin.

Aika moni siis laskee, että tuotto ei ole tarpeeksi hyvä riskeihin ja vaivaan nähden. Vuokranantajan pitää olla rauhallinen ja lehmänhermoinen ihminen, joka sietää sekä vuokralaisten pässiyttä, että taloudellista epävarmuutta ja riskiä. Osakkeen vuokraaminen on helpompaa ja siinä on pienemmät riskit, mutta toisaalta vastikkeet syö tuottoa tasaisesti.

Vierailija
5/12 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä asutte itse sen aikaa? Aika helkkarin vähän meinaat pyytää vuokraa!

Vuokra riippuu varmaan siitä, onko talo 1 km Oulun keskustasta vai jossain hevonkuusen metsässä.

Vierailija
6/12 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 x 600 euroa tekee 7 200 euroa vuodessa. Pääomatulovero vie 30 %, eli 2 160 euroa, eli käteen jää 5 040 euroa vuodessa. (Huoltokuluja voi toki vähentää verotuksessa.) Jos maksat tuolla 5 040 eurolla vielä asumisesi jossain muualla, käteen jää vähän vähemmän. Laske siitä, rikastutko.

Vierailija
7/12 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12 x 600 euroa tekee 7 200 euroa vuodessa. Pääomatulovero vie 30 %, eli 2 160 euroa, eli käteen jää 5 040 euroa vuodessa. (Huoltokuluja voi toki vähentää verotuksessa.) Jos maksat tuolla 5 040 eurolla vielä asumisesi jossain muualla, käteen jää vähän vähemmän. Laske siitä, rikastutko.

Se on 32% se vero.

Vierailija
8/12 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei näemmä ota huomioon, että talon kunnassapito on edelleen omistajalla. Eli vaikka jäisikin jonain vuonna 5000€, niin sitten kun  niistä vähentää uuden katon, vesiputket, viemärit, ikkunat, lämmitysjärjestelmän, ilmanvaihdon yms, niin ei paljon kannata vuokrailla.

Vierailija
9/12 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi kannattaa muistaa, että kaikki eivät osaa asua omakotitalossa. Meidän naapurissa on pariskunta, jolle joutuu kädestäpitäen näyttämään, että rännit on puhdistettava, ilmalämpöpumppu huollettava, hormit nuohottava säännöllisesti jne. He kun ovat kerrostaloelämässä tottuneet, että joku toinen tekee kaiken.

Vierailija
10/12 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon mä koittanu sitä taloa myydäkin jo todella pitkään, ei oo menny kaupaksi. Niin aattelin laittaa vuokralle ja mulla ois yks varteenotettava pariskunta ehdolla jo. Mut ainahan siinä riskinsä on, että tuleeko vuokrat ajallaan ja pitävätkö talosta huolta vai pistävätkö palasiksi jne.. Hmm.. 

AP

Vierailija
11/12 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuttu, joka elää asuntojaan vuokraamalla ja myymällä. Suuren osan vuodesta viettää kyllä muualla kuin täällä, ja toisessa maassaan elämisen kulut ovat hyvin pienet.

Vierailija
12/12 |
29.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuttu, joka elää asuntojaan vuokraamalla ja myymällä. Suuren osan vuodesta viettää kyllä muualla kuin täällä, ja toisessa maassaan elämisen kulut ovat hyvin pienet.

Aasunnon vuokraaminen on ihan eri business kuin omakotitalon vuokraaminen. Asunto-osakkeen vuokrauksessa riskit on pienemmät (asunto-osakeyhtiö hoitaa esim. huoltotyöt) ja pienen asunto-osakkeen tuotto on parempi suhteessa kuin suuren omakotitalon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä