Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
tmi

Netti on pullollaan tietoa, mutta en tunnu saavan tolkkua toiminimen vaatimuksista. Onko jollain kokemusta toiminimellä toimimisesta jolloin tulot ovat alle 8500e kk:ssa? Tarkoituksenani on myydä liikuntapalveluja. Myynti on vähäistä ja maksu tapahtuisi käteisellä. Kuitit voin kirjata käsin. Perustamiseen riittää ilmoitus kaupparekisteriin.
Tässä kohtaa järki ja tieto loppuu. Riittääkö kirjanpitoon että kirjaan tulot ja menot ja näistä kuitit? Vuoden lopussa teen tilinpäätöksen ja veroilmoituksen? Pitääkö minun ottaa jokin vakuutus tai maksaa jotakin muita maksuja? Toiminta siis hyvin vähäistä ehkä +200e kuussa ja käyn vieraalla päivätöissä.
Olisin kiitollinen vastauksista! :)

Kommentit (7)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kakkonen puhui pussiin, alv-vapautusta tarvitsee anoa vain siinä tapauksessa, jos on ollut alv-velvollinen ja tulot pienenee, mutta ei taida siinä tapauksessa, jos alunperinkään ei ole. 

Vierailija

Minä pyöritän pienimuotoista toimistohommaa toiminimellä. Laskutan yrityksiltä palkkion + alvn. Arvioidusta tuloksesta maksan ennakkoveron verottajalle. Vuoden lopuksi katsotaan sitten lopullinen verotus juurikin normaalin päivätyön kanssa.

Itse en ole yel-velvollinen koska työmääräni on niin pieni. Tämä yel on vähän sellainen harmaa alue, se perustuu pitkälti omaan tulkintaan työn arvosta jos toiminta on hyvin pientä. Ei niinkään liity siihen, että paljonko euroina laskutat. Itse teen niin vähän työtä, että en maksa yeliä.

Veroilmoitus tosiaan kerran vuodessa ja alvin tilitän kerran kolmessa kuukaudessa.

Vierailija

Nelonen lisää vielä, että itse teen kaksinkertaista kirjanpitoa (Tilitin-ohjelma) kun itseltä taito kirjanpitoon löytyy. Mutta ymmärtääkseni voi tehdä myös ihan yksinkertaistakin kirjanpitoa jossa listataan vain tulot ja menot tyyliin Exceliin.

Vierailija

Tutustu eezy. fi. Ne hoitaa sun kaikki paperiasiat.Niillä on hyvät sivut joista ymmärtää idean. Voi sinne myös soittaa ja opastavat.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat