miten saada rahat takaisin kaverilta..
Autoin yhtä mieskaveriani ostamaan auton heinäkuussa lainaamalla hänelle 600 euroa. Kahden kuukauden sisässä hänen piti ne maksaa takaisin. Mitään ei kuulunut, vaikka pariin kertaan kysyin syyskuussa ja lokakuussa. Marraskuussa jälleen kysyin, ja nyt joulukuussa vaadin rahojani. Hän maksoi 200euroa. Mulla ei ole velkakirjaa, koska luotin tähän kaveriin.
Nyt vielä tähän päälle hän KEHTASI kysyä, että voinko ottaa osamaksulla hänelle videokameran. Kieltäydyin auttamasta, ja hän oikein suuttui ja sanoi, että "nyt tiedän, minkälainen ihminen sä oikein olet!!" ja sitten paiskasi luurin korvaan.
Haluan vain rahani takaisin. Mies on aika macho ja luulee olevansa aika alfauros, joten voinko vedota, ettei ole kummoinen mies, jos töissäkäyvän naisen rahat pöllii? Tunnen myös veljensä todella hyvin, joka on kunnollinen ihminen, joten harkitsin myös hänelle kertomista.
HUOM! Kyseinen mies on siis töissä ja saa päälle 2000 euroa verojen jälkeen kuussa, eli on tuloja.
Kommentit (24)
Onko teillä yhteisiä tuttavia kuinka paljon? Onko teillä facebook - yhteys?
Tuollainen ei kyllä ole mies saati kaveri. Raha määrä on niin pieni että pitäisin tuota oppirahana mutta on kyllä keinoja saada ihminen maksamaan mutta tuskin jotain sataa euroa kannattaa alkaa periä.
AP nyt vain oli tyhmä ja maksaa tyhmyydestään.
Käyttäjä210 kirjoitti:
Tuollainen ei kyllä ole mies saati kaveri. Raha määrä on niin pieni että pitäisin tuota oppirahana mutta on kyllä keinoja saada ihminen maksamaan mutta tuskin jotain sataa euroa kannattaa alkaa periä.
Ei rahoja varsinaisesti voi perimään ryhtyä mutta jos yhteistä tuttavapiiriä löytyy niin kannattaa vihjaista että parempi maksaa ennenkuin velkoja alkaa tuoda maksamattomuutta heidän tietoonsa. Ensin tietenkin hyvällä eli pyytää velallista kertomaan missä ajassa hän aikoisi velkansa maksaa. Jos ei hyvällä niin sitten kysyy että ihanko oikeasti tyyppi haluaa että ryhdyn ihmettelemään tuota maksamattomuutta julkisemminkin.
On kokemusta tuttavapiirissä tuollaisesta tapauksesta ja hieman alle tonnin velka tuli kuitenkin maksettua pienissä erissä osamaksuna vuoden kuluessa. Ymmärsi yskän jo kevyessä vihjailuvaiheessa eikä tarvinnut edes suoraan uhkailla julkisuudella.
Uhriksi ei todellakaan pidä jättäytyä. Todennäköisesti tyypillä on velkaa muillekin ja makselee niitä vain niille, jotka ovat tarpeeksi suivaantuneita ja jo uhkailevat. Jos itse ei ota asiaa esille niin jää uhriksi. Kuusisataa euroa on oppirahana toki kohtuullinen mutta se olisi silti perin mukava saada takaisin.
Joillakin on tapana lainailla ja heitä ei pahemmin kiinnosta hoitaa niitä velkojansa. Mäkin lainasin teininä kavereille pieniä summia ja sitten ärsytti kun ostelivat jotain muuta ja eivät kuitenkaan pitäneet pienintäkään kiirettä että maksaisivat takaisin. Pistinkin aina merkille kuka maksaa ja kuka ei ja aika pieneksi jäi ne menetykset mitä jäi saamatta. Lisäksi huomasin että ne ketkä maksoivat tunnollisesti olivat kuitenkin jatkuvassa kierteessä lainaamassa uudestaa ja uudestaan. Ihan paras onkin sanoa ihan suoraan vaan ettei periaatesyistä lainaa mitään, ellei nyt ole joku tosi läheinen ja kysymys elämästä ja kuolemasta.
Onneksi maksoit oppirahat jo karkkirahoista tiedän ihmisiä jotka ovat laittaneet omaisuutensa huijareille.
On mulla facebookyhteys henkilöön, ja tavataan usein ihan kasvotusten, ja sehän tässä saakin vihaiseksi! Tyyppi nimittäin haaveilee ulkomaanmatkoista ja uudesta puhelimesta (ja tosiaan siitä sen videokamerasta), muttei yhtään haaveile mulle takaisinmaksusta. Mulla on entinen poikaystävä samanlainen, ja häneltä en koskaan saanut rahoja takaisin. Kaiken järjen mukaan luulisi mun siis jo oppineen, mutta näköjään kenenkään ei voi luottaa rahan suhteen. Ehkä onkin parasta sanoa tosiaan, ettei periaatteesta lainaa kenellekään. Aion nyt kuitenkin vaatia niitä rahoja takaisin uudestaan (tai ainakin taas uuden osan siitä), ja jos ei mitään tapahdu, niin voisin kokeilla tuota strategiaa, että alanko päivitellä kaikille, ettei miehellä ollut varaa omaan autoon, ja ettei vieläkään maksa velkaansa. Sitä en tosin haluaisi tehdä, mutta ehkä se uhkailu riittäisi?
mareko kirjoitti:
On mulla facebookyhteys henkilöön, ja tavataan usein ihan kasvotusten, ja sehän tässä saakin vihaiseksi! Tyyppi nimittäin haaveilee ulkomaanmatkoista ja uudesta puhelimesta (ja tosiaan siitä sen videokamerasta), muttei yhtään haaveile mulle takaisinmaksusta. Mulla on entinen poikaystävä samanlainen, ja häneltä en koskaan saanut rahoja takaisin. Kaiken järjen mukaan luulisi mun siis jo oppineen, mutta näköjään kenenkään ei voi luottaa rahan suhteen. Ehkä onkin parasta sanoa tosiaan, ettei periaatteesta lainaa kenellekään. Aion nyt kuitenkin vaatia niitä rahoja takaisin uudestaan (tai ainakin taas uuden osan siitä), ja jos ei mitään tapahdu, niin voisin kokeilla tuota strategiaa, että alanko päivitellä kaikille, ettei miehellä ollut varaa omaan autoon, ja ettei vieläkään maksa velkaansa. Sitä en tosin haluaisi tehdä, mutta ehkä se uhkailu riittäisi?
Noh, sano sille suoraan että vituttaa ettei ole maksanut niitä velkojaan ja että alkaa maksaa. Jos ei tehoa niin sitten voit pitää rahoja menetettynä. Voithan tietysti vedota vielä vaikka siihen veljeensä, jos ei jäbä itse maksa, mutta ei välttämättä auta sekään.
Voit tietenkin yrittää karhuta sitä jäljellä olevaa summaa takaisin. Mutta jos ei ota maksaakseen niin ainakin tekisin seuraavaa: vedä hajurakoa oikein kunnolla. Tyyppi on ketku, joka elelee velaksi vieläpä naisen rahoilla ja ei tosiaankaan mikään ystävä tai edes kaveri. Nyt kun sulla sitten on tuollaiset "pohjat" lainattua rahaa ko urpolle, ei puhettakaan että vippaisit sille enää senttiäkään. Joka kerta kun tulee känyämään jotain muistuta siitä neljästä huntista ja tee se vielä isoon ääneen ja nöyryyttävästi muiden läsnäollessa, että sana menee tyypin luottokelpoisuudesta eteenpäin. Pidä myös yhteiset kaverit ja tuttavat "ajan tasalla" tyypin persaukisuudesta. Todennäköisesti jossain vaiheessa sillä on luottotiedot menneet ja saa maistaa omaa lääkettään.
Naisena sanon vielä tämänkin: jos mies lainaa rahaa naiselta, silloin ollaan jo lähtökohtaisesti niin pielessä kuin olla voi. Eli naiset - nämä surkimukset kannattaa kiertää todella kaukaa.
Jos aikuisesta ihmisestä on kyse niin eipä se enää veljelle kuulu. Jos oma veljeni olisi jollekin velkaa näin aikuisena niin olisi se nyt kumma tilanne jos joku alkaisi mulle asiasta kertomaan siihen tyyliin että mun pitäisi asia ratkaista. Ota asiallisesti yhteyttä ja ilmoita että nyt sinä tarvitset ja haluat lainamasi rahan takaisin ja että nyt on aika sopia maksusta. Mikäli ei maksa tai tee maksusuunnitelmaa edes niin voit joko unohtaa rahan tai koittaa jos esim fb ssä huomauttaminen julkisesti lainan maksusta auttaa. Mutta älä nyt hyvä ihminen lainaa rahojasi enää. Mun mielestä oppirahasi olet maksanut kauan sitten ja tämä tilanne on jo tyhmyyttä. Toki jos sulla on varaa antaa muille rahaa niin omat on rahasi mutta sitten ei pidä täällä surra niiden perään. Nyt tsemppiä, kiltti voi olla olematta tyhmä.
Just tuollainen tyypillinen taivaanrannanmaalari. Ostaa autoa velaksi. No eipä sillä todennäköisesti ole koskaan irtonaista rahaa enää mihinkään, kun maksaa bensat, huollot, vakuutukset ja katsastukset ym. Auton pitäminen ei ole ilmaista sekään. Luottotiedot menneet, eikä saa mistään pikavippifirmastakaan lainaa. Hyvästä syystä.
Jotain autolainoja on kaveriporukalla käyty perimässä. Ensin kysellään hyvällä, ja jos ei rahoja tai käypää tavaraa ala löytymään niin pari kaveria pitelee velallisesta kiinni ja pari muuta hoitaa autolle määräaikaishuollon valuttamalla öljyt ja jäähdytysnesteet pois ja sitten lähdetään pikku ajelulle. Keskellä takapenkkiä kahden kaverin välissä alfauroksetkin alkaa pehmenemään itkupilleiksi kun rakkaan peltilehmän moottori alkaa lykkäämään savua ja kolisemaan.
Opetelkaa sanomaan EI. Esim: mulla on periaatteena että en lainaa rahaa.
Tässä ap:lla oikein huippuesimerkki miksi.
Kaverilta ei lainata eikä kaverille lainata rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan samalla linjalla! Jos omalla tilillä ei ole ylimääräistä, josta joutaa luopua, lainaamaan ei kannata ryhtyä. Mikään ei pilaa ystävyyttä niin helposti, kuin raha josta tulee riitaa.
mareko kirjoitti:
Autoin yhtä mieskaveriani ostamaan auton heinäkuussa lainaamalla hänelle 600 euroa. Kahden kuukauden sisässä hänen piti ne maksaa takaisin. Mitään ei kuulunut, vaikka pariin kertaan kysyin syyskuussa ja lokakuussa. Marraskuussa jälleen kysyin, ja nyt joulukuussa vaadin rahojani. Hän maksoi 200euroa. Mulla ei ole velkakirjaa, koska luotin tähän kaveriin.
Nyt vielä tähän päälle hän KEHTASI kysyä, että voinko ottaa osamaksulla hänelle videokameran. Kieltäydyin auttamasta, ja hän oikein suuttui ja sanoi, että "nyt tiedän, minkälainen ihminen sä oikein olet!!" ja sitten paiskasi luurin korvaan.
Haluan vain rahani takaisin. Mies on aika macho ja luulee olevansa aika alfauros, joten voinko vedota, ettei ole kummoinen mies, jos töissäkäyvän naisen rahat pöllii? Tunnen myös veljensä todella hyvin, joka on kunnollinen ihminen, joten harkitsin myös hänelle kertomista.
HUOM! Kyseinen mies on siis töissä ja saa päälle 2000 euroa verojen jälkeen kuussa, eli on tuloja.
Tuo videokameraepisodi jo paljastaa, että kaveri on taitava manipulaattori. Hän on hoksannut, että sinä lainaat, koska se jotenkin vahvistaa sun omaa käsitystä itsestäsi. Sinulle on tärkeää olla hyvä ja reilu kaveri ennen muuta, joten hän iskee siihen kohtaan. No olet varmasti reilu ja hyvä tyyppi, vaikka et antaisikaan tuollaisen pellen käyttää itseäsi hyväkseen. Nyt vaan rahahanat kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Sanoisin kuitenkin, että enempää ei kannata lainata, mitä on varaa hävitä. Mulla on kavereita, joiden kanssa on tämmöinen vippisuhde, ei me mitään ystäviä olla. Mutta niin kauan, kun ovat muistaneet maksaa takaisin, niin voidaan käydä kaljalla ja voin vipata toistekin.
Aina on sovittu alustavasta takaisinmaksuaikataulusta ja siitä on voitu neuvotella.
Mutta on ihmisiä, joille en antaisi sitä ensimmäistäkään rahalainaa.
Itse en ole varsinaisesti lainannut keneltäkään, mutta olen ostanut osamaksulla kaverilta yhden isomman jutun. Siinäkin luulin, että olisin voinut maksaa koko summan kerralla, mutta sitten piti vähän neuvotella.
Käyttäjä210 kirjoitti:
PIENI? :D Et ole tosissasi...
Yli kakstonnia jää verojen jälkeen käteen ja elätettävänä vain oma itse? Mutta ei saa velkaa maksettua? Kuulostaa manipuloivalta tyypiltä, joka elää yli varojensa. Jos pari tonnia saa kuussa käteen, kyllä sillä pitäisi jo ihmisen pärjätä, varsinkin yksineläjän. Älä lainaa mitään, ja peri velkaa sitkeästi. Tosiaan vihjailisin, että mikä mies se sellainen on, joka ei ottamaansa pientä velkaa saa maksettua. Varoita kavereita. Tulet toimeen ilman tuollaista ihmistä elämässäsi, usko pois.
Itsellä on kahden lapsen yh:na nettotulot palkasta lapsilisineen ja minimielareineen 2700 euroa, enkä kavereiltani lainaile (tai lainaile yli satasta enempää). Noilla tullaan toimeen ja säästöönkin jää, kun ei hölmöile.
Ota illala liivimies pukille ja pyydä että se hakee kaverinsa kanssa rahat aamulla. Yksinkertaistal
Itse tuossa tilanteessa ottaisin oitis yhteyttä mieheen ja pyytäisin asiallisesti maksamaan lainaamani rahat takaisin.