Vierailija

Nukuit viikonloppuna pitkään
Monien mielestä on ihanaa nukkua lauantaisin ja sunnuntaisin arkipäiviä pidempään, mutta asiantuntijoiden mukaan tämä voi ikävä kyllä olla huono ajatus. Jos nimittäin muuttaa unirytmiään dramaattisesti viikonloppuisin, voi se tuntua kehosta samalta kuin menisi aikavyöhykkeeltä toiselle. Tätä ilmiötä kutsutaankin siksi nimellä sosiaalinen jet lag, jonka vuoksi palaaminen arkirytmiin sunnuntai-iltana voi olla todella haasteellista.

Taivaalla on täysikuu
Erään tutkimuksen mukaan kuunkierrolla voi todella olla vaikutuksia yöuneemme. Tutkijat nimittäin havaitsivat, että täysikuun aikana monet pääsevät heikommin syvään uneen, nukkuvat ylipäätään vähemmän ja nukahtaminenkin kestää viitisen minuuttia pidempään.

Makuuhuoneesi on liian kylmä tai kuuma
Luulet ehkä tietäväsi, missä lämpötilassa on mukavaa nukkua, mutta itse asiassa optimaalista nukkumislämpötilaa on jopa tutkittu. Niinpä paras makuuhuoneen lämpötila olisi noin 15,5-19,5 astetta. Alle 13 asteen ja yli 24 asteen lämpötilojen sanotaan voivan jo häiritä unta.

Et käytä sukkia
Vaikka makuuhuoneessasi olisi sopivan lämmin, saattavat palelevat raajat estää nukahtamistasi. Erään tutkimuksen mukaan lämpimät kädet ja jalat voivat nimittäin auttaa nukahtamisessa. Vedä siis sukat jalkaan ja tunne vaikutus.

On liian hiljaista
Haluat varmasti, että uniympäristösi on hiljainen, mutta todellisuudessa täydellinen hiljaisuus voi jopa häiritä. Jos makuuhuoneesi on liian hiljainen, jokainen ylimääräinen ääni voi nimittäin korostua ja häiritä untasi.

Pelkäät pimeää
Sen myöntäminen voi tuntua nololta, mutta saatat oikeasti pelätä pimeää. Silloin ei ole ihme, jos et saa unta. Eräs tutkimus havaitsi, että ne ihmiset, jotka kertoivat olevansa "huonoja nukkujia", kokivat enemmän ahdistusta silloin, kun valot sammutettiin, kuin ne ihmiset, jotka sanoivat olevansa "hyviä nukkujia". Tutkijoiden mukaan taustalta voi löytyä jopa hoitamattomia fobioita.

Olet nääntynyt
Sinulla voi olla takana pitkä viikko, jolloin koet antaneesi kaikkesi. Ainoa asia, jota haluat, on päästä vihdoin lepäämään. Nääntymyksestäsi huolimatta saatat kuitenkin huomata pyöriväsi hereillä sängyssäsi. Kyse voi olla siitä, että kehosi on yhä hälytystilassa, vaikka sinusta tuntuu siltä, ettet pysty tekemään enää mitään. Toisin sanoen sänkyyn ryntääminen ei tarkoita samaa kuin välitön nukahtaminen. Vaikka siis tuntisit olosi kuinka nääntyneeksi tahansa, voi olla parempi rauhoittaa mieli ennen kuin menet nukkumaan.

Lähde: Huffington Post

LINDA ARPONEN
linda.arponen@ilmedia.fi

Kommentit (1)

Vierailija

Ken Blomqvist · 
Espoo
En käytä sukkia. Nukun hyvin 17 asteen lämmössä huoneessani, Täysikuun aikana on hieman jännittynyt olo ja ruumis tuntuu pirteältä mutta ei estä nukahtamasta. Voisin itse sanoa että levottomuus, Rytmiin tullut muutosta tai että on liian paljon ajatuksia päässä jotka estävät nukahtamista suurimmaksi osaksi. Ei tämä konsti varmaan kaikille sovi mutta muusiikin kuuntelu auttaa hyvin nukahtamaan, Minä tietenkin nukahdan aina luurit korvassa mutta vuosien varrella on tullut releksi että unessa olen ottanut kuulokkeet pois ja laittanut ne lattialle. Mutta siis näin ennen nukkumanmenoa jos on jotain tiettyä melodiaa jotka vaikuttaa sinuun niin suosittelen koittamaan. Jokaiselle löytyy omat tyylit ja kappaleet jotka rauhoittavat ja saa unen päästä kiinni. Lämmin maito missä on hieman sokeria auttaa myös, Mutta voi myös sitten toisin päin piristää enemmän tiettyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla