sattuuko lääkkeellinen abortti?
Kommentit (5)
Tehdään kahdella lääkkeellä, Mifepristolilla, kauppanimi Mifegyne, jonka tarkoituksena on heikentää verenkiertoa kohdun alueella, sekä Misoprostolilla, kauppanimi Sytotec, joka saa kohdun supistelemaan.
Lääkkeellinen abortti aiheuttaa siis oikeita supistuksia, jotka saattavat olla erittäin kivuliaita, vrt. synnytyssupistukset. Paikkakunnasta riippuen, abortti tehdään joko kotona, tai sairaalassa. Kipulääkkeenä voidaan käyttää panadolia ja litalginia yhdistelmänä.
Ensimmäisenä päivänä otetaan Mifegyne tabletti, joka voi jo itsessään aiheuttaa raskausmateriaalin poistumisen kohdusta, tosin tämä aika harvinaista. 48 h tunnin kuluttua otetaan Sytotec tabletti, joka saa kohdun supistumaan ja raskausmateriaalin poistumaan kohdusta.
Jälkitarkastus on aina tehtävä, viimeistään kolmen viikon kuluttua keskeytyksestä. Sillä varmistetaan, että raskaus on todellakin keskeytynyt ja/tai kohtu tyhjentynyt täysin.
ja on muutenkin todella rankka niin fyysisesti kuin henkisestikin. Supistukset yhtä kipeitä kuin oikeassa synnytyksessä, joten en suosittele kenellekään joka ei ole vielä synnyttänyt. Samoin verta tulee niin valtavasti, että taju meinaa lähtä kun sen näkee. Samoin syntyvän sikiön saattaa nähdä, samoin istukat jne. Itselläni sikiö tippui vessanpönttöön, mutta paljon muuta näin ja niitä ei unohda mielestään. Jälkivuoto kesti yli 2 kuukautta ja jouduin aloittamaan hormonihoidon sen takia.... Ja muitakin komplikaatioita tuli. ELI EN SUOSITTELE VAIKKA NE SITÄ SAIRAALASSA SUOSITTELEEKIN. Luulen, että suosittelevat siksi, että halvin ratkaisu (hoitajalta ei mene kuin 30 s kun laittaa supistuslääkkeet kohdunsuulle. Loput joudutkin sitten hoitamaan itse. Vauva. netin keskusteleusivuilla aiheesta keskenmeno on ainakin aikasemmin ollut puhetta ja kokemuksia asiasta. Kaikilla ei välttämättä ole mennyt yhtä huonosti kuin minulla.
Ja tiedoksi vielä että vauvani kuoli kohtuun, oli niin sanottu keskeytynyt keskenmeno, ettei tule väärinkäsityksiä ja turhia moraalisaarnoja asiasta.
Oli tosi huonossa kunnossa, oksenteli, kovat kivut jne.
Jouduttiin tekemään kaksi kertaa, ja siitä huolimatta kohtuun jäi niin paljon tavaraa, että tuli tulehdus ja jouduttiin kaapimaan joka tapauksessa. Mutta ei kai se kaikilla noin ankeaa ole.
aika paljon olen lukenut just noita huonoja kokemuksia sieltä vauvanetinkin sívuilta. Itsellänikin tuli tuo tulehdus ja supisteli sen 2 kk jota jälkivuotoa oli joten samakait se on kertoa nää ikävät faktat...
nimimerkki 8.
tosin särkylääkkeet ja lepo auttaa. vuotokin loppuu n. viikossa. ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin ei-toivottu raskaus ja kaikki siihen liittyvä/mahd. seuraukset. tosin se, sattuuko keskeytys ja miten paljon ei TODELLAKAAN pidä olla kriteerinä kun asiaa pohtii. moralistit painukoon suolle!!!!