Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjastot näyttävät aukeavan vasta 4.1. jokainen eikä verkkokirjastokaan ole siihen kohdistuvan remontin vuoksi käytössä kuin vasta 7.1. :) minulla laina umpeutuu 2.1. Tosin erään kirjaston sivulla näkyy aukioloajat (jokaisen viikonpäivän perässä lukee kiinni), mutta alapuolella, että itsepalvelutunti 9-10? Eli onko se tuon tunnin ajan avoinna siis?

Vitsi kun kuulostaa uusavuttomalta, mut oon kyl tosi huono kirjastoasioiden kanssa, kun en juuri koskaan lainaa :/ jos joku keksii keinon, jolla saisin uusittua lainaa himpun verran, että välttyisin maksamasta myöhästymistä, niin kiitos kovasti!!

A lion never loses sleep over the opinions of sheep.

Kommentit (18)

Vierailija

Onpa erikoista ettei tuossa tilanteessa ole eräpäivä mennyt remontin ja sulun yli. Palauta siis sillä itsepalvelutunnilla. Mistä kirjastosta kyse?

Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoista ettei tuossa tilanteessa ole eräpäivä mennyt remontin ja sulun yli. Palauta siis sillä itsepalvelutunnilla. Mistä kirjastosta kyse?

Juu, päivittelin asiaa itsekseni. Voisin käydäkin tuolloin katsomassa, jos kirjasto olisi auki silloin :/

Outi-kirjastoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Viet kirjan palautusluukkuun, et varmasti saa myöhästymismaksua vaikka laina on umpeutunut kaksi päivää ennen kuin kirjasto aukeaa ja luukku tyhjennetään. 

Vierailija

Jännä, että teillä ei ole laina-ajoissa otettu huomioon tuota remonttia. Asun itse Oulussa ja meilläkin siirrytään nyt verkkokirjastoissa PallasProsta uuteen järjestelmään, minkä johdosta kaikkien loppuvuodesta lainattujen/uusittujen kirjojen palautuspäivämäärä on vasta helmikuun alussa. Vk avautuu täälläkin vasta 7.1. kieppeillä. 

Luulisin kyllä, että itsepalvelutunnin aikana voi palauttaa. Kyllä kirjastot pitävät huolta, että saavat omansa takaisin :) Kirjaston seinissä on myös ainakin joskus takavuosina ollut luukkuja, joihin kirjat voi kirjaston kiinni ollessa palauttaa. Jos muu ei onnistu, niin soita kirjastoon heti 4.1. ja selitä tilanne, ja kysy, voiko lainat uusia puhelimitse. Kahdesta päivästä nyt ei vielä hirveän isoa sakkoa tule, jos kirjoja ei ole aivan kohtuutonta määrää.

Vierailija

Muistan kun olin kirjaston lehtilukusalissa ja eräs asiakas joutui maksamaan viivästys-sakkoa. Sitten tuli pankinjohtaja kirjojen kanssa ja huikkasi että on kirjat myöhässä. Virkailija huikkasi takaisin että ei se mitään että hän laittaa koneella lisää aikaa, eikä ollut puhettakaan mistään sakoista, vaikka oli kirjat myöhässä :)

On se ihmeellistä että näin joku voi toimia. Maksakaa veronne iloisella mielellä :)

Vierailija kirjoitti:
Nettiuusiminen? Palautusluukku? Lainausautomaatti eteisessä?

Paha sanoa kun ei tunne teidän kirjaston palveluita

Palautusluukkua ei ilkivaltatapauksien vuoksi ole enää käytössä, juuri kerroin verkkokirjaston olevan remontissa 7.1. asti eikä lainoja voi uusia ennen sitä, kirjasto on kiinni, joten lainausautomaattia en voi käyttää.

*huokaus* kirjastot kirjoinensa aiheuttaa mulle kyllä harmaita hiuksia..

Vierailija

Oletko nyt oikeasti varma että eräpäiväsi osuu tuon sulun sisälle? Siitähän tulee hirmuiset sakot muillekin! Meillä Turussa Vaski oli juuri syksyllä kiinni ja lainojen eräpäivät siirtyivät automaattisesti.

Vierailija

Joku moka käynyt varmaan tuossa että laina-aika umpeutuu sulun aikana, normaalisti noi laitetaan aina sulkujen yli juuri sen vuoksi ettei kenellekään tule syyttä suotta sakkoja. En tiedä mikä tuo itsepalvelu-tunti tarkoittaa mutta jos silloin pääsee kirjastoon sisään homman hoitamaan niin mene toki. Noin muutoin voit palauttaa kirjat silloin 7. päivä ja kysyä että eihän tule myöhästymismaksua kun et sulun vuoksi voinut kirjoja palauttaa. Itse en ole ikinä parista päivästä myöhästymismaksua saanut muutenkaan. 

Vierailija

Ainakin kaikissa kirjastoissa missä itse asioin on sellainen luukku, yleensä ulko-oven vieressä, mistä tiputetaan sellaiseen kärryyn kaikki palautettavat kirjat (yleensä toivotaan ettei levyjä sinne tiputeta) aukioloaikojen ulkopuolella. Eli, menet kirjastolle, etsit luukun ja tiputat kirjan siitä. Vaikka jo tänään. Jos palautusluukun kanssa on joku poikkeusjärjestely esim. remontin takia, siitä pitäisi olla lappu ikkunassa tai siinä luukun päällä, mihin kirjat pitää palauttaa.

Vierailija kirjoitti:
Jännä, että teillä ei ole laina-ajoissa otettu huomioon tuota remonttia. Asun itse Oulussa ja meilläkin siirrytään nyt verkkokirjastoissa PallasProsta uuteen järjestelmään, minkä johdosta kaikkien loppuvuodesta lainattujen/uusittujen kirjojen palautuspäivämäärä on vasta helmikuun alussa. Vk avautuu täälläkin vasta 7.1. kieppeillä. 

Luulisin kyllä, että itsepalvelutunnin aikana voi palauttaa. Kyllä kirjastot pitävät huolta, että saavat omansa takaisin :) Kirjaston seinissä on myös ainakin joskus takavuosina ollut luukkuja, joihin kirjat voi kirjaston kiinni ollessa palauttaa. Jos muu ei onnistu, niin soita kirjastoon heti 4.1. ja selitä tilanne, ja kysy, voiko lainat uusia puhelimitse. Kahdesta päivästä nyt ei vielä hirveän isoa sakkoa tule, jos kirjoja ei ole aivan kohtuutonta määrää.

Hei mäkin olen Oulusta kotoisin. Mulla lainoja joskus viikko/kaksi takaperin uusittaessa ilmoitti, että lainan eräpäivä on 2.1. joten onko ne sitten mahdollisesti huomioineet sen ja siirtänyt päivämäärää myöhemmäksi? :o

Mutta kokeilenpa ensimmäisenä käydä siellä itsepalvelutunnilla, jos niitä edes on, ja sitten jos ei, niin pääkirjastossa voisin tsekata palautusluukut (täällä ei ole enää käytössä :/) ja jos ei ole niitäkään, niin soittelenpa sitten ihan kirjastolle suoraan... :)

Vierailija

Kirjaston puolelta on tehty virhe, jos eräpäivä on sellaisena päivänä että kirjasto ei ole auki. Jos saat sakkoja, valita niistä ja vaadi oikaisua. t. kirjastoissa parikymmentä vuotta työskennellyt (ei onneksi enää)

Vierailija

Itsepalveluluukkuun voit palauttaa tai mieluummin vielä itsepalveluaikana palautusautomaattiin sisällä. On se hlökunta siellä, tekee vaan muuta kuin aspaa.

Vierailija

Myöhästymismaksu on about 30 tai 20 senttiä päivältä eli ei vie sua vararikkoon. Eikä sitä tarvi heti maksaa ellei velkasaldo täynnä.

Lue nyt sieltä kirjastosi sivuilta niistä mamaksuis hyvä tyttönen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Myöhästymismaksu on about 30 tai 20 senttiä päivältä eli ei vie sua vararikkoon. Eikä sitä tarvi heti maksaa ellei velkasaldo täynnä.

Lue nyt sieltä kirjastosi sivuilta niistä mamaksuis hyvä tyttönen

Siis maksuista. Kosketusnäyttö heittää kirjaimet joskus sikinsokin. Mutta ei siis huolta.

Vierailija

Anastasia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Hei mäkin olen Oulusta kotoisin. Mulla lainoja joskus viikko/kaksi takaperin uusittaessa ilmoitti, että lainan eräpäivä on 2.1. joten onko ne sitten mahdollisesti huomioineet sen ja siirtänyt päivämäärää myöhemmäksi? :o

Mutta kokeilenpa ensimmäisenä käydä siellä itsepalvelutunnilla, jos niitä edes on, ja sitten jos ei, niin pääkirjastossa voisin tsekata palautusluukut (täällä ei ole enää käytössä :/) ja jos ei ole niitäkään, niin soittelenpa sitten ihan kirjastolle suoraan... :)

Todennäköisesti kiinnioloaika on huomioitu laina-ajoissasi jälkeenpäin, ja jos ei, niin siitä voi varmaan huomauttaa, sillä jokin on varmaan mennyt silloin vikaan. Mäkin olen uusinut nyt joulukuun aikana lainoja, ja eräpäivä on kaikissa kirjoissa siirtynyt automaattisesti helmikuulle. Joka tapauksessa, en usko että sulle tästä mitään sakkoja rapsahtaa jos kirjasto itse on sekoillut ja laittanut palautuspäivän ajalle, jolloin kirjasto on kiinni. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kirjaston puolelta on tehty virhe, jos eräpäivä on sellaisena päivänä että kirjasto ei ole auki. Jos saat sakkoja, valita niistä ja vaadi oikaisua. t. kirjastoissa parikymmentä vuotta työskennellyt (ei onneksi enää)

Oliko sinulla tapana kohdella asiakkaita eriarvoisesti ?  

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat