Vierailija

Nyt ei ole kyse ÄO:sta. Se on kohdallani normaalin rajoissa, korkeintaan pienen hitusen keskitason yläpuolella. Älykkyyttä on montaa lajia ja tarkoitan nyt sitä älykkyyden lajia, joka vaikuttaa eniten jokapäiväiseen elämään, eli tunneälyä. Välillä törmään kyllä ihmisiin, joilla sosiaaliset antennit ovat huippuunsa viritettyjä, mutta 90% ihmisistä on tuskallisen avuttomia toimiessaan ihmisten parissa. Usein ovat liian empatiakyvyttömiä, toisinaan eivät osaa tulkita muita ihmisiä oikein ja monesti ovat aivan pihalla omista motiiveistaan.

En ole itsekään täydellinen, mutta olen kuitenkin hyvin tarkkaavainen ja huomaan ihmisistä helposti milloin teeskentelevät, milloin valehtelevat, milloin eivät pidä minusta, milloin kuvittelevat itsestään liikoja jne. Näen liikaa itsekeskeisiä typeryksiä ympärilläni voidakseni henkisesti hyvin. Voin vain kuvitella miltä tuntuisi jos ÄO:ni olisi 180... Hämmentävää ihmisten sosiaalisessa typeryydessä on se, että osa näistä typeryksistä on muuten hyvinkin älykkäitä. Osaavat esim kuvailla itseään ja ominaisuuksiaan hyvinkin taidokkaasti ja näin antavat kuvan, että olisivat sosiaalisia neroja. Älystään huolimatta eivät kuitenkaan ymmärrä toisia ihmisiä lainkaan ja jatkuvasti moittivat toisia ihmisiä väärin perustein, eli toisin sanoen eivät ymmärrä miksi ihmiset käytttäytyvät niin kuin käyttäytyvät (tiedän että kuulostan ironiselta kun itse haukun kaikki lyttyyn). Tunnen olevani jopa liian älykäs itselleni. En ole yhtään sen parempi kuin muutkaan ja minussakin on paljon vikoja, mutta ongelmani on se että tajuan sen itsekin - toisin kuin ne onnekkaat typerykset.

Sivut

Kommentit (42)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Itse kai oon tarpeeksi "älykäs" hyväksymään muut sellaisina kuin ovat ja pystyn tekemään eron sen ja oman hyvinvoinnin välille. Ymmärrän, että olen itse vastuussa niistä tunteista mitä muut joskus minussa herättävät ja kannan vastuuni niistä.

Vierailija

Niin ja ap: Sinun tulkintasi muiden empatiakyvystä, rehellisyydestä tai aitoudesta on vain sinun tulkintasi. Se ei ole absoluuttinen totuus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin ja ap: Sinun tulkintasi muiden empatiakyvystä, rehellisyydestä tai aitoudesta on vain sinun tulkintasi. Se ei ole absoluuttinen totuus.

En väitä vastaan. Siksi en esim pikaisilla kauppareissuilla tee kaupan työntekijöistä mitään lopullisia tuomioita. Mutta olen liian usein osunut oikeaan ihmisten suhteen sivuuttaakseni sen että toisita ihmisistä voi nähdä läpi melko lyhyessä ajassa.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mutta viisautta puuttuu ...

Sitä puuttuu meiltä kaikilta. Ehkä viisaampana osaisin käsitellä tunteitani paremmin ja siten hyvinvointinikin lisääntyisi.

ap

Vierailija

Tunneäly on sellainen humanistitytöntylleröiden oljenkorsi, kun fysiikka tai tilastotiede ei vaan aukene.

Kaikki sosiaaliset sun muut älykkyyden laadut...hohhoijaa. Ne on keksitty, ettei muumisukkanaisilla tulisi paha olo, kun integraalilaskenta on utopiaa ja "äly" mielletään siksi, että osaa ruotia viereisen työpisteen Maijan olotilaa, kun sillä on naama nutturalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tunneäly on sellainen humanistitytöntylleröiden oljenkorsi, kun fysiikka tai tilastotiede ei vaan aukene.

Kaikki sosiaaliset sun muut älykkyyden laadut...hohhoijaa. Ne on keksitty, ettei muumisukkanaisilla tulisi paha olo, kun integraalilaskenta on utopiaa ja "äly" mielletään siksi, että osaa ruotia viereisen työpisteen Maijan olotilaa, kun sillä on naama nutturalla.

Tutkmusten mukaan tunneäly määrittelee ÄO:ää enemmän sen kuinka hyvin ihminen menestyy esim työelämässään.

ap

Vierailija

No ap on hyvä ja linkkaa näitä tutkimuksia. Ettei olisi muitakin muuttujia pelissä kuin tunne"äly"? Sitäpaitsi psykopaatit ja sosiopaatitkin osaavat näytellä tunneälykkyyttä. Et mitäs siihen sanot, oi Suuri Guru?

Vierailija

Luulen olevani vähän ap:n kaltainen, mutta vähän eri tavalla. Olen monella tavalla tyhmä, mutta kiinnitän ihmisissä huomiota heidän defensseihinsä, näen ne heidän lävitseen ja nämä heidän defentiiviset itsekehunsa, jotka on yritetty naamioida normaaliksi kanssakäymiseksi. Se on ihan normaalia käytöstä heiltä, mutta itse kuuntelen ihmisten juttuja tältä kantilta katsoen ylianalyyttisesti. Ja tämän vuoksi näen ihmisissä ihan hirveästi negatiivista. Se on rasittavaa ja raskasta. Haluaisin päästä tästä eroon. En siis pidä tätä ominaisuutta minään älynä vaan enemmänkin neuroosina tms.

Vierailija

Ihmiset on itsekkäitä, ilkeitä ja toivottoman tyhmiä mulkkuja. Kyllähän se on aika utopiaa että sellaisten keskellä eläessä voisi olla kovin tyytyväinen. Paitsi tietysti jos onnistuu sulkeutumaan johonkin pikkupiiriin, esimerkiksi viettäen vuosikausia kotiäitinä tai lähes koko ikänsä jossain samassa pienessä työpaikassa johon on sattunu kiva porukka. Tai jos on onnekas ettei joudu pahimpia mulkkuja näkemään/kokemaan, mikä kyllä taitaa olla ainakin Suomessa eläessä erittäin epätodennäköinen vaihtoehto.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Luulen olevani vähän ap:n kaltainen, mutta vähän eri tavalla. Olen monella tavalla tyhmä, mutta kiinnitän ihmisissä huomiota heidän defensseihinsä, näen ne heidän lävitseen ja nämä heidän defentiiviset itsekehunsa, jotka on yritetty naamioida normaaliksi kanssakäymiseksi. Se on ihan normaalia käytöstä heiltä, mutta itse kuuntelen ihmisten juttuja tältä kantilta katsoen ylianalyyttisesti. Ja tämän vuoksi näen ihmisissä ihan hirveästi negatiivista. Se on rasittavaa ja raskasta. Haluaisin päästä tästä eroon. En siis pidä tätä ominaisuutta minään älynä vaan enemmänkin neuroosina tms.

Arveletko olevasi ainutlaatuinen lumihiutale, ihan kuten tuo ap:kin? Ihan samalla tavalla muutkin ihmiset vaistoilevat asioita, tekevät tulkkintoja ja johtopäätöksiä. Mutta kaikki nämä ovat ihan subjektiivisia kokemuksia, värittyneitä sillä mitä olemme elämässä kokeneet ja lukeneet. Jos ihminen on kovin tuntosarvet pystyssä, saattaa se olla oiretta vaikka läheisriippuvaisesta persoonatyypistä. Onhan näitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on itsekkäitä, ilkeitä ja toivottoman tyhmiä mulkkuja. Kyllähän se on aika utopiaa että sellaisten keskellä eläessä voisi olla kovin tyytyväinen. Paitsi tietysti jos onnistuu sulkeutumaan johonkin pikkupiiriin, esimerkiksi viettäen vuosikausia kotiäitinä tai lähes koko ikänsä jossain samassa pienessä työpaikassa johon on sattunu kiva porukka. Tai jos on onnekas ettei joudu pahimpia mulkkuja näkemään/kokemaan, mikä kyllä taitaa olla ainakin Suomessa eläessä erittäin epätodennäköinen vaihtoehto.

Sinustako on mulkkuus, ilkeys ja tyhmyys poispesty, sinä suomalainen palstamamma? Miten se tapahtui?

Vierailija

Ymmärrän kyllä, mitä ap tarkoittaa. Olen itse samanlainen, mutta en koe sitä niin rasitteena. Hirveimpiä tilanteita on ne, kun tulee johonkin yhteisöön uutena ja huomaa jonkun siellä olevan, pidetynkin tyypin valheellisuuden. Uutena ei voi, eikä halua sanoa asiasta kenellekään. Totuus tulee ennemmin tai myöhemmin kyllä aina esille, luotan siihen, mutta on se ollut koko elämän ajan aika rasittavaa kuulla uudestaan, uudestaan ja uudestaan että "Mutku se oli niin mukava/kiva/ miten se olikin sellanen..." ja sitten ihmiset aina sanoo, että "Oisit sanonu aikasemmin jos tiesit jotain!!" Sitäkin kokeilin joskus, mutta ei kauhean helpolla voi kertoa kuinka se kaikkien mielestä niin ah, upea tyyppi onkin kiero kuin korkkiruuvi. Sinut suljetaan ulos, ei häntä.

2 jokaiselle hyvää varotusmerkkiä on, että jos todella älykäs, hyväpuheinen ihminen, toistuvasti "vahingossa" töksäyttää jotain ilkeää, niin onko se vahinko? Eikö se sujuvasanainen ja älykäs tyyppi osaa välttää tällaisia lipsauksia?

Toinen on se, että jos sillä mmmmmaailman kivoimmalla, sosiaalisimmalla kaikkien kaverilla ei oikeastaan ole kavereita, niin miten se maailman megakivoin ihminen on selvinnyt elämänsä ilman loputonta ystävälaumaa? Noh, varmaan siksi, että se olemus on päälleliimattua ja karisee jossain vaiheessa. Ja kunnolla.

Muita vinkkejä on vaikea antaa, se on yhdistelmä ilmeiden, eleiden ja opitun soveltamista, jossa tekee erehdyksiä mutta piirtää jatkuvasti isompaa kuvaa, joka jossain vaiheessa alkaa hahmottua.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat