Tunnen aina suurta myötähäpeää kun suomalaiset kuvittelevat olevansa skandinaaveja
Instagram-tileillä suomalaiset lisäävät kuviinsa scandinavian-tunnisteita jne. Ihmetyttää että aikuisetkaan ei tiedä että Suomi ei ole Skandinaviaa eikä suomalaiset skandinaaveja.
Kommentit (36)
Viikingit eivät ole kansa sinällään vaan viikinki-nimitystä käytettiin muun muassa skandinaaveista, jotka meriteitse tekivät ryöstöretkiä rannikkoja pitkin, myös Suomeen. Mutta ei ole erikseen olemassa viikinkejä omana "rotunaan".
Ulkomailla Suomi liitetään usein puheissa skandinaviaan, ehkä kulttuurin ja ihmisten samankaltaisuuden takia. Minä puolestani tunnen myötähäpeää aina, kun joku alkaa päteä, että pilkun tarkasti Suomi ei oikeasti ole skandinaviaa. Vähän sama asia, kun jossain puhutaan eurooppalaisista ja heti ollaan valistamassa, että Eurooppa ei ole yksi maa. No shit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset sekoittavat Skandinavian ja Pohjoismaat. Suomi ja Islanti eivät kuulu Skandinaviaan, vaikka ovat Pohjoismaita. Suomi kuuluu Fennoskandiaan.
Tanskakaan ei kuulu Skandinaviaan.
Tanska ei tosiaan sijaitse Skandinavian niemimaalla mutta historiallisista syistä se katsotaan osaksi geopoliittista Skandinaviaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset sekoittavat Skandinavian ja Pohjoismaat. Suomi ja Islanti eivät kuulu Skandinaviaan, vaikka ovat Pohjoismaita. Suomi kuuluu Fennoskandiaan.
Fennoskandia on ihan supisuomalainen keksintö. Täytyihän sitä jotenkin osaksi skandinaviaa päästä, kun ei se oikein muuten maantieteellisesti onnannut. Myöhemminhän Fennoskandiaa käytettiin suursuomi aatteen pohjana, siis sitä Fennoskandian itärajaa. Meinas vaan siinä Suomi-neidon helmoja leventäessä mennä koko neito. No onneks sentään selvittiin vaan käsiamputaatiolla ja helman kavennuksella.
Tyhjästäkö suomalaiset geologit myös taikoivat Fennoskandian kilpialueen?
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla Suomi liitetään usein puheissa skandinaviaan, ehkä kulttuurin ja ihmisten samankaltaisuuden takia. Minä puolestani tunnen myötähäpeää aina, kun joku alkaa päteä, että pilkun tarkasti Suomi ei oikeasti ole skandinaviaa. Vähän sama asia, kun jossain puhutaan eurooppalaisista ja heti ollaan valistamassa, että Eurooppa ei ole yksi maa. No shit.
Niinpä. Minusta ihan riittävän hyvin vaikka joku jenkki yhdistää Suomen Skandinaviaan. Harva meikäläinenkään tietää että missäs ne nyt tarkalleen menee Appalakkien vuoriston raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskakaan ei kuulu Skandinaviaan.
Kuten tuossa jo todettukin niin juuri näin... maantieteellisesti ei kuulu mutta historiallisesti kyllä.
Ainakin Saksan kouluissa virheellisesti opetetaan (tai on ainakin opetettu) että Suomi on Skandinaviaa.
Monen saksalaisen kanssa on tästä ollut "kinaa"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fennoskandia on ihan supisuomalainen keksintö. Täytyihän sitä jotenkin osaksi skandinaviaa päästä, kun ei se oikein muuten maantieteellisesti onnannut. Myöhemminhän Fennoskandiaa käytettiin suursuomi aatteen pohjana, siis sitä Fennoskandian itärajaa. Meinas vaan siinä Suomi-neidon helmoja leventäessä mennä koko neito. No onneks sentään selvittiin vaan käsiamputaatiolla ja helman kavennuksella.
Tyhjästäkö suomalaiset geologit myös taikoivat Fennoskandian kilpialueen?
Nauroin samaa. Kylläpäs me ollaankin oltu edistyksellisiä kun jo tuhansia miljoonia vuosia sitten ollaan osattu ajatella, että piru täytyypä tässä vähän hioa tätä Suomi-neidon helmaa. Ei tainnut edes Afrikassakaan olla tuolloin sitä sikälaistä ihmistä, josta ihmisen ajatellaan polveutuvan.
Voi nyyh.... EI OLLA SKADINAAVEJA....kyllä nyt mieleni pahoitin :D
Oulu on Skandinavian pääkaupunki. Oulu on Suomessa. Osa suomalaisista on skandinaaveja.
Vierailija kirjoitti:
Avaapa vähän tarkemmin, miten tämä asia on sinusta niin paljon myötähäpeää aiheuttava, että päätit tulla tekemään uuden ketjun siitä. Itse asia minua ei kiinnosta pätkääkään mitättömyytensä vuoksi, mutta sinä ja sinunkaltaisesi minua kiinnostavat. Valaise meitä!
Tietämättömyys yleistietotason asioissa aiheuttaa myötähäpeää niissä joilla yleistietotaso on normaali.
Tunnen aina suurta myötähäpeää kun suomalainen haukkuu/vähättelee omaa maatansa. Missä itsekunnioitus?
Vierailija kirjoitti:
Kansallista itseruoskintaa! :D
Vielä surullista musiikkia soimaan niin kyllä lähtee!
Ehdotan Sibeliuksen ' Valse Triste'.
Tunnen aina suurta myötähäpeää kun suomalainen dissaa omaa kansaansa ja maata. Minä ainakin olen ylpeä suomalaiauudestani, aivan sama vaikka esi-isämme olisivat olleet kyklooppeja.
Kyllä minuakin sellainen säälittävä identifioitumishalu hävettää he.....sti!