Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
anonymous

Pelkään synnytystä kuollakseni, en ikinä pystyisi siihen ja tuntuu, ettei sektiotakaan ihan helpolla saa. Harmittaa, mutta mikään ei vie tätä pelkoa pois. Olen ammatiltani kätilö, ja pidän todella työstäni. En kuitenkaan pystyisi ikinä olemaan siinä synnyttäjän asemassa. Harmittaa, mutta toisaalta olen jo tottunut ajatukseen,ettei lapsia ehkä koskaan tule.... olen 28v.

Sivut

Kommentit (37)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kyllähän sitä jos fyrkkaa löytyy niin voi mennä yksityiselle ja siellä voi sopia sektiosta. Minäkin synnyin laskettua aikaa aikaisemmin sektiolla.

Vierailija

Miten niin ei saa. Sain pelkosektion ihan helposti. Pitää vain selkeästi ilmaista kantansa. Ketään ei pakoteta alateitse synnyttämään. Leikkaus meni hyvin ja kaikki hienosti, tekisin saman ehdottomasti uudelleen.

Vierailija

Itse taas tunnen ainoastaan lapsia hankkineita kätilöitä. Ihmettelenkin, miten synnytyspelkoinen on päätynyt tuohon ammattiin. Onko synnytyspelkosi tullut vasta työn myötä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani kätilöt ovat lapsettomia???? Mistä se johtuu :D taidatte tosiaan nähdä vähän liikaa....

Kätilöt lapsettomia, koska päivittäin näkevät, kun perse repeää ilman riittävää kivunlievitystä. Hys hys...

Vierailija

Uskallatko kuitenkin olla yhdynnässä?
Minulle yhdyntä oli todella vaikeaa ja kivuliasta. Se onnistui lopulta vasta nukutuksessa tehdyn venytyksen jälkeen. Täytyy sanoa, että sen jälkeen synnytys ei enää pelottanut.
Mutta ehkä te kätilöt tosiaan tiedätte "liikaa" riskeistä ja kaikesta, mikä voi mennä pieleen.

Vierailija

Uskon, että te kätilöt tiedätte liikaa synnytysten riskeistä, ja olette nähneet vaikeita synnytyksiä. Oletko kokenut jotain traumaattista ammatissa? Olet nuori, joten tuskin ollut kauaa työelämässä? Itsekin tunnen vain lapsettomia kätilöitä, tosin tunnen vain kaksi kätilöä. 

Sarita

Itselläkin kova synnytyspelko mutta kävin monta kertaa sekä lääkärin kanssa kwskustelemassa että kätilön kanssa ja kirjattiin niitä toiveita jne. Viikko sitten tordtaina synnytin ja toiveeni täyttti rauhallisesta kätilöstä. Pelkoni on asteikolla 1-10 ihan kympin luokkaa. Koko raskauden ajan sitä mietin ja pohdin mutta hengissä swlvisin. Suurin osuus on kätilöllä. Kannattaa siis keskustella pelosta jonkun muun kanssa.

Sarita

Nii ja olisin section saanut jos olisin halunnut mutta halusin alatiesynnytyksen. Lääkäei itse sitä vielä tarjosi. Eli kyllä swn saa. Tuttuni sai Lahdessa suoraan kun ilmoitti oman näkwmyksensä lääkärilke.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse taas tunnen ainoastaan lapsia hankkineita kätilöitä. Ihmettelenkin, miten synnytyspelkoinen on päätynyt tuohon ammattiin. Onko synnytyspelkosi tullut vasta työn myötä?

Tähän on oikeastaan todella vaikea vastata. Vasta lievän vauvakuumeilun myötä olen tullut ajatelleeksi synnytystä, ja todennut etten vain kykene siihen. Ala on siltikin oikea, työnkuvaani sisältyy niin paljon muutakin, enkä tietenkään pelkää olla synnytyksessä apuna vaan ITSE synnyttäjän paikalla. Meitä kätilöitä on paljon synnytyspelkoisia, silti hommamme hyvin hoidetaan :) Mitään ''ällötystä'' ei todellakaan synnytystä kohtaan ole, pelkään vain aivan liikaa mahdollista omakohtaista kokemusta. Niin paljon, että saatan jäädä lapsettomaksi. Mitään erityisen traumatisoivaa en ole kokenut, vaikeita synnytyksiä toki olen nähnyt, mutta lähes poikkeuksetta päättyvät onnellisesti. Pääsin ensiyrittämällä opiskelemaan kätilöksi, eli töissä ollut jo useamman vuoden. 

-ap

Vierailija

Mä tunnen vela- kätilön :D ei ole millään tasolla lapsirakas ihminen, silti tuntuu rakastavan työtään, mistä lie johtuu. On jo keski-ikäinen.

Vierailija

Näin ajattelin myös itse, kunnes nyt syksyllä huomasin ehkäisystä huolimatta olevani yllättäen raskaana. Raskaus nyt yli puolen välin ja aion vaatia kyllä sektion. Henkisesti olen valmistautunut siihen, että helppoa se ei välttämättä tule olemaan.

Vaikka Suomi tällainen moderni kehitysmaa onkin, niin en jaksa uskoa että edes Suomessa voitaisiin enää 2010-luvulla pakottaa synnyttämään alateitse. Lapsia ei kannata kokonaan jättää tekemättä synnytyspelon vuoksi jos muuten todella lapsia haluaa. Kyllä sen sektion saa tavalla tai toisella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä jos fyrkkaa löytyy niin voi mennä yksityiselle ja siellä voi sopia sektiosta. Minäkin synnyin laskettua aikaa aikaisemmin sektiolla.

Ja missäs tällainen yksityinen Suomessa on?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Uskallatko kuitenkin olla yhdynnässä?
Minulle yhdyntä oli todella vaikeaa ja kivuliasta. Se onnistui lopulta vasta nukutuksessa tehdyn venytyksen jälkeen. Täytyy sanoa, että sen jälkeen synnytys ei enää pelottanut.
Mutta ehkä te kätilöt tosiaan tiedätte "liikaa" riskeistä ja kaikesta, mikä voi mennä pieleen.

Kai tajuat, että et ole normaali? Mitään venytysleikkauksia eu normaali emätin tarvitse yhdyntöjä varten.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat