Lapselle neljä kansalaisuutta?
Mietin nyt vain tässä, että kuinka monta kansalaisuutta lapseni tulee saamaan? Minä itse olen Suomen ja erään toisen maan kaksoiskansalainen (ja kummankin maan laissa sanotaan, että jos toinen vanhemmista on tämän maan kansalainen, lapsikin on). Puolisollani on erään toisen maan kansalaisuus, ja senkin maan lain mukaan sen maan kansalaiselle syntynyt lapsi saa automaattisesti kys. maan kansalaisuuden. Sitten vielä minä ja vaimoni asumme ulkomailla, maassa, jonka kansalaisuutta meillä kummallakaan ei ole, mutta lapsi tulisi sen saamaan, sillä lain mukaan tässä maassa syntynyt lapsi saa kansalaisuuden automaattisesti.
Eli pystyykö lapsi saamaan neljän maan kansalaisuuden, vai miten tässä käy?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Huom! suomen kansalaisuuden voi myös menettää!
"Suomen kansalainen, jolla on myös jonkin vieraan valtion kansalaisuus, säilyttää Suomen kansalaisuuden täyttäessään 22 vuotta vain, jos hänellä on riittävä yhteys Suomeen."
Tarkennan vielä että tässä tapauksessa kansalaisuuden voi saada takaisin ilmoitusmenettelyllä.
Mun lapsella onkolme kansalaisuutta, ei ongelmia. Minä ja mies ollaan molemmat kaksoiskansalaisuuden omaavia. Yksi niistä yhteinen. Eikä lapsi enää menetä kansalaisuutta täytettyään 22 v.
Miun jenkiiläisellä kaverilla on sukujuuria Irlannista, Saksasta, Tsekistä, Unkarista, Norjasta ja Venäjältä :D aikamoinen sekoitus kys. henkilö,tosin ei liity kansalaisuuteen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten pudä paikkansa, että suomessa voisi olla vain kahden maan kansalainen. Olisiko niit, että voi olla useamman kansalainen, mutta omistaa vaan kahden maan passit? Tunnen nimittäin tällaisen tapauksen (3kansalaisuutta, 2 passia)
Väärin tämäkin. Passiin on oikeus jos on kansalaisuus. En tiedä minä arvausleikkinä täällä suurin osa lainsäädäntöä pitää?
No ap:n lapsen tapauksessa tärkeää on aluksi se, mitkä nämä neljä maata ovat.
Lisäksi tieto missä maassa vanhemmat ovat syntyneet, asuneet pysyvästi (vuodet), jne. voivat vaikuttaa. Myöhemmin lapsen kasvasessa hänen sukupuolellaan ja asuinpaikalla yms. voi olla merkitystä myös.
Jokaisella maalla on omat säännöksensä ja lisäksi niillä voi olla keksinäisiä sopimuksia. Lisäksi myös kansalaisuussäännökset ovat erilaisia, joten lapsen kasvaessa voi esim. menettää tietyssä tapauksessa jonkin kansalaisuuden (jos esim. ei koskaan asu ko. maassa tms.).
Myös jus soli -perusteella (eli jos syntyy tietyssä valtiossa) saatu kansalaisuus voi olla erityyppinen maasta riippuen.
riittää, että on muslimi. siinä ei kansalaisuuksia tarvita, se avaa tien kaikkeen.
Mun lapsella on kolme voimassaolevaa passia, ei ongelmaa. Nyt pitää todin yksi uusia, ja se on koettelemus. Oonneksi Suomessa on kunnon väestönkirjanpito.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella onkolme kansalaisuutta, ei ongelmia. Minä ja mies ollaan molemmat kaksoiskansalaisuuden omaavia. Yksi niistä yhteinen. Eikä lapsi enää menetä kansalaisuutta täytettyään 22 v.
Kyllä menettää, jos ei täytä kansalaisuuslain edellytyksiä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20030359
"34 §
Kansalaisuuden säilyttäminen täytettäessä 22 vuotta
Suomen kansalainen, jolla on myös jonkin vieraan valtion kansalaisuus, säilyttää Suomen kansalaisuuden täyttäessään 22 vuotta vain, jos hänellä on riittävä yhteys Suomeen.
Riittävä yhteys katsotaan olevan, jos:
1) henkilö on syntynyt Suomessa ja hänen kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettu kotikuntansa on Suomessa hänen täyttäessään 22 vuotta;
2) henkilön kotikunta on ollut Suomessa taikka varsinainen asunto ja koti Islannissa, Norjassa, Ruotsissa tai Tanskassa yhteensä vähintään seitsemän vuotta ennen kuin hän on täyttänyt 22 vuotta; tai
3) henkilö on 18 vuotta täytettyään, mutta ennen 22 ikävuoden täyttämistä:
a) ilmoittanut kirjallisesti Suomen edustustolle tai maistraatille haluavansa säilyttää Suomen kansalaisuuden; (28.11.2014/971)
b) hakenut Suomen passia tai saanut Suomen passin;
c) suorittanut tai parhaillaan suorittaa Suomessa varusmies- tai siviilipalvelusta tai naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetussa laissa (194/1995) tarkoitettua palvelusta; tai
d) saanut Suomen kansalaisuuden hakemuksesta tai ilmoituksesta."
Auka harva sen menettää, kun ilmoitus. Riittää.
Ei muuten pudä paikkansa, että suomessa voisi olla vain kahden maan kansalainen. Olisiko niit, että voi olla useamman kansalainen, mutta omistaa vaan kahden maan passit? Tunnen nimittäin tällaisen tapauksen (3kansalaisuutta, 2 passia)