Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Siis ette anna lastenne nauttia joulun taiasta? Minun jouluni olisi ollut paljon tylsempi jos en olisi uskonut pukkiin. Joulu oli jännittävää aikaa pukin takia, vieläkin muistelen sitä :). Miksi pilata ilo lapsilta? :(

Kommentit (16)

Vierailija

No mulle ei ole koskaan valehdeltu, että pukki olisi olemassa, mutta äidilleni valehdeltiin, ja hänestä se tuntui lapsena tosi pahalta. Siksipä ei valhedellut pukista lapsilleen, enkä valehtele minäkään. Lapseni nauttivat myös kirjoista todella paljon, vaikken uskottelekaan hänelle, että niiden tapahtumat ovat totta. Jos joulussa ei ole muuta taikaa kuin pukki, niin ehkä sitten on pakko valehdella, että joulupukki on totta.

Vierailija

En muista omallakaan kohdallani, että olisin saanut traumoja, kun sain tietää totuuden joulupukista. Eivät myöskään lapsemme. Lapsenlapset uskovat vielä, osa varmaan viimeisen kerrran, ksoka kaverit viimeistään paljastavat totuuden.

Minusta joulupukki on harmiton "jekku".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Miksi jännitys tai jouluntaika olisi pois vaikka ei enää uskoisikaan pukkiin tai se paljastetaan satuolennoksi? Kai sadutkin voivat ja ovat joskus jännittäviä.

Vierailija

Minulle joulun taika oli pimeä ilta ja jouluvalot ja herkkuruoat. Kun olin kolmevuotias, serkkulassa tuli yllättäen joulupukki käymään ja pelästytti minut henkihieveriin. Isä kertoi, että joulupukki on pelkkää satua, ja näytti, kuka siellä turkin sisuksissa lymyili. Itku loppui.

Samassa serkkulassa minua yritettiin vähän vanhempana käännyttää uskovaiseksi, mutta ne jutut upposivat vielä huonommin kuin joulupukkijutut tuon episodin jälkeen.

Muuten, jollet luo sitä joulupukkitaikaa lapsillesi, et voi sitä heiltä pilatakaan. Eikä taikaan edes tarvita mielikuvitusolentoja eli valehtelemista.

Vierailija

No esim. me, keski-ikäinen opepariskunta Helsingistä. En ole itse koskaan uskonut pukkiin ja siitä huolimatta pukki on lapsuudessani joka joulu käynyt ja käy nykyisin omille lapsillenikin. Olen kaikin puolin jouluihminen ja pukki on kiva aattoillan ohjelmanumero. Mielestäni lapsille ei saa valehdella. Kyllähän se nakertaa luottamusta, jos systemaattisesti koko suku syöttää diipadaapaa ja sitten ihastellaan sitä lapsen uskoa...

Vierailija

Että mä inhoan tosikkoja ihmisiä. Onko mitään masentavampaa kuin ihminen jonka mielestä lastenkin pitää katsella maailmaa aikuisen tosikon silmin.

Vierailija

En ole tosikko. Hassuttelen lasten kanssa, mutta en valehtele heille. En väitä että joulupukki tuo lahjoja tai että hammaskeiju tuo hampaista rahaa. Tai että lapset nukahtaa koska Nukku-Matti heittää unihiekkaa silmiin. Puhun asioista niiden oikeilla nimillä ja kerron lapsille miten maailma oikeasti toimii. Elämämme ei silti ole totista. Me leikitään ja luetaan satuja ja keksitään itse tarinoita, joita kukaan ei väitä todeksi vaan kaikki tiedämme mikä on mielikuvitus ja miten sitä käytetään.

Vierailija

Mä myönnän ihan suoraan olevani tosikko. Ja minusta lapsellakin on oikeus tietää, keitä ovat ne kivat ihmiset, joilta hän saa lahjoja ja rakkautta. Minusta siis on paljon kivempi saada lahjoja oikeilta läheisiltä ihmisiltä kuin joltain tuntemättomalta joulupukilta..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä myönnän ihan suoraan olevani tosikko. Ja minusta lapsellakin on oikeus tietää, keitä ovat ne kivat ihmiset, joilta hän saa lahjoja ja rakkautta. Minusta siis on paljon kivempi saada lahjoja oikeilta läheisiltä ihmisiltä kuin joltain tuntemättomalta joulupukilta..

Totta. Meilläkin lapset saa lahjoja ihmisiltä, jotka he tuntevat eivät "joulupukilta". Jos joku on kirjoittanut lahjan päälle että se on tontulta tai muuta vastaavaa niin olen kuitenkin sanonut lapsille että tämä lahja on sinun kummitädiltä "Minnalta" jne.

Vierailija

Minun vanhemmat ja minä. Samanlainen satuhahmo kuin pieni merenneito tai Peppi Pitkätossu ja Nalle Puh.tiesin aina, että lahjat tulevat läheisiltä ja rakkailta. Ei traumoja.

Vierailija

Meillä lapsille on aina sanottu, että pukki on satuolento. Ei se taikaa ole vienyt, täsmälleen yhtä jänniä ne satuolennot ovat lapsen maailmassa kuin muutkin. Mutta minä en valehtele lapsille enkä aikuisille. En haluaisi elää esim puolison kanssa, jolle rehellisyys on tosikkoutta. Taika ja sadut ovat toki hirmu tärkeitä juuri satuina ja tärkeinä osina lapsen elämässä.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat