Vierailija

Miten te teette sen?

Puolitoistavuotias ei mahdu ees seisomaan pikku lavuaariin, pytyllä ja potalla ei voi olla kuin minihetken, kainalossa rimpuilee, suihkuun en aina voi viedä, kosteuspyyhkeiden kanssa melkoinen kilpajuoksu. Ei rauhoitu lukemaan, katselemaan lelua, kuuntelemaan laulua vaan kakka roiskuu kriittisellä pesuhetkellä sinne tänne. Yritän pysyä niin tyynenä kuin voi, mutta nyt alkaa hermostuttaa kun en vaan osaa.

Miten pesette siis väkkäränä pyörivän ihmisen kakat pyllystä pois. Olen joo vähän tyhmä ja kehno äiti kun tällaistakin pitää kysyä, mutta auttakaa kiltit. Kiitos.

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Ei se helppoa aina ole, ja jokainen lapsi on yksilö. Meillä lapsi istuu lavuaarin reunalla selkä hanaan päin. Suihkutan käsisuihkulla enimmät. Vaipan otan pois sylissä seisaallani.

Vierailija

Ottamalla tiukasti lapsen kainaloon ja sanomalla, että nyt pestään pylly. Ei tarvii montaa kertaa auktoriteettiä testata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ottamalla tiukasti lapsen kainaloon ja sanomalla, että nyt pestään pylly. Ei tarvii montaa kertaa auktoriteettiä testata.

Heh heh :D

Vierailija

Pesen kuten eka vastaaja sanoo, jos siis tekee vaippaan ja tarvitsee pesua. Harvemmin vänkää, mutta jos vänkää niin aika nopeasti malttaa sen 20 sekuntia olla kun tajuaa ettei siinä minkään valtakunnan rimpuilut auta, en kysele tässä asiassa vaan määrään, näin karkeasti sanottuna.

Vierailija

Vaippa pois kun lapsi on seisallaan. Sitten vain otan kainaloon ja pesen pyllyn. Joskus meilläkin rimpuilee, mutta pestään silti. Aikuinen päättää mitä tehdään, vaikkei se lapsi olisi samaa mieltä.

Vierailija

Varaa lattialle kasa märkiä paperipyyhkeitä, laita lapsi selälleen makaamaan lattialle, purista lapsen yläruumis polviesi väliin (niin, ettei pääse tunkemaan käsiä pyyhinnän tielle), nosta toisella kädellä lapsen lapsen jalat ilmaan ja toisella kädellä pyyhit pyllyn.

Amok

Vierailija kirjoitti:
Miten te teette sen?

Puolitoistavuotias ei mahdu ees seisomaan pikku lavuaariin, pytyllä ja potalla ei voi olla kuin minihetken, kainalossa rimpuilee, suihkuun en aina voi viedä, kosteuspyyhkeiden kanssa melkoinen kilpajuoksu. Ei rauhoitu lukemaan, katselemaan lelua, kuuntelemaan laulua vaan kakka roiskuu kriittisellä pesuhetkellä sinne tänne. Yritän pysyä niin tyynenä kuin voi, mutta nyt alkaa hermostuttaa kun en vaan osaa.

Miten pesette siis väkkäränä pyörivän ihmisen kakat pyllystä pois. Olen joo vähän tyhmä ja kehno äiti kun tällaistakin pitää kysyä, mutta auttakaa kiltit. Kiitos.

Pieni on lavuaarimme, mutta eihän siihen tarvitse mahtua kuin pestävän prc.

En tiedä sitten olenko vahvempi kuin sinä vai lapsemme vähäliikkeisempiä, mutta rinnan alta kun nostan ilmaan niin ei ne siitä mihinkään edes pääse ponkaisemaan, ja sen kun tietävät eivät edes pyri. Joka päivä se siinä pestään, eikä kumpikaan edes pakoon pyri 1v eikä 2v. Aina eivät toki jaksa istua potalla ja kymmenien sekuntien päästä on törky vaipassa mutta sellaista sattuu ja taas pestään.

Vierailija

Kiitos vastauksista. Tuo selkä hanaan päin istuminen ja määrätietoisuus pitää mun vaan ottaa haltuun yhä uudelleen ja uudelleen. Lapsi kiukkuaa ja rimpuilee vain minun kanssa, tosin minä sen kakkavaipan yleensä vaihdankin. Lapsen isä ja isovanhemmat on sitten aina kommentoimassa että ei kai se noin vaikeeta voi olla. En vaan osaa :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On se kumma juttu, jos ei pysty 1-vuotiasta väkisin pitelemään paikoillaan.

Totta kai 1-vuotiasta pystyy pitelemään väkisin paikallaan, mutta eikö sulla edes sen vertaa leikkaa, että tajuiaisit sen, että 1) kun lapsen pylly pestään, pitelemiseen on vain yksi käsi ja sitä kakkaista perää pitää yrittää varoa ja 2) jos perustaa 1-vuotiaan hoidon sille, että pitelee väkisin kiinni sitä lasta, tulevat pepunpesut tuskin ovat yhtään helpompia, kun lasta jo etukäteen ahdistaa kovakourainen käsittely.

-

Jos nyt jotain kannattaa yrittää, niin sitä, että puhuu lapselle ja selittää etukäteen. Potan käytön voi siirtää tuonnemmas, jos se ei yhtään lasta kiinnosta. Mun nuorempi lapsi on myös semmoinen, että alkaa helposti vääntelehtiä ja huutaa pepunpesulla. Yritän yleensä kiinnittää huomion muuhun. Ei kannata yrittää liikkuvaista lasta makuuasentoon vaipanvaihdolla, vaan tehdä pystyasennossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Tuo selkä hanaan päin istuminen ja määrätietoisuus pitää mun vaan ottaa haltuun yhä uudelleen ja uudelleen. Lapsi kiukkuaa ja rimpuilee vain minun kanssa, tosin minä sen kakkavaipan yleensä vaihdankin. Lapsen isä ja isovanhemmat on sitten aina kommentoimassa että ei kai se noin vaikeeta voi olla. En vaan osaa :)

Lapsi toimii eri tavalla eri ihmisten kanssa ja yleensä läheisimmälle kiukutaan eniten!

Vierailija

Mä laitan meidän 9kk pojan kylppärin lattialle seisomaan ja suihkutan. Tosi yksinkertasta eikä vie kun vähän aikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Totta kai 1-vuotiasta pystyy pitelemään väkisin paikallaan, mutta eikö sulla edes sen vertaa leikkaa, että tajuiaisit sen, että 1) kun lapsen pylly pestään, pitelemiseen on vain yksi käsi ja sitä kakkaista perää pitää yrittää varoa ja 2) jos perustaa 1-vuotiaan hoidon sille, että pitelee väkisin kiinni sitä lasta, tulevat pepunpesut tuskin ovat yhtään helpompia, kun lasta jo etukäteen ahdistaa kovakourainen käsittely.

Ei se lapsi ihan oikeasti traumaannu siitä, jos sitä pitää väkisin paikoillaan. Sen sijaan kiinnipitely opettaa sen, että jatkossa ei enää kannata edes yrittää rimpuilla. Se, että lapsi riehuu juuri sinun kanssasi on osoitus, ettet ole pitänyt sille riittävän tiukkaa linjaa.

Sitä paitsi kyllä se kiinnipitely onnistuu yhdelläkin kädellä.

Nykyvanhempien perisynti on kuvitella, että lapsi menee rikki jos sille on hiukankin tiukka, ja niinpä tuloksena on lapsia jotka tekevät mitä lystäävät ja tietoisesti provosoivat vanhempiaan.

Vierailija

Lapsi 2v ja kyllä kakkapepun pystyy edelleen pesemään tavallisessa vessan lavuaarissa. Samalla tekniikalla kuin pikkuvauvankin. Jalat vaan taitettuna. Meillä lapsi ei pestessä rimpuile. Hankalaa voi olla joskus saada lapsi vessaan pesulle, mutta itse pesutapahtuma sujuu helposti. Yhdessä vaiheessa lapsi tosin jäykisti jalat suoraksi ja yhteen, jolloin oli vaikeaa kunnolla pestä. Sitten vaan määrätietoisesti piti taittaa lapset jalat koukkuun ja se siitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä laitan meidän 9kk pojan kylppärin lattialle seisomaan ja suihkutan. Tosi yksinkertasta eikä vie kun vähän aikaa.

Ehkä tää vois olla teille paras keino, jos lapsi toimii suihkussa hyvin. Meilläkin tosiaan on vääntelehtivä tapaus, mutta kun rutiini on säilynyt samana niin pitkään, se toimii jotenkuten. Lapsi alkoi siis venkoilla vaipanvaihdossa jo vähän puolen vuoden iän jälkeen. Jos kylppäritilat sopivat tuohon, että pylly pestään aina suihkussa, kannattaa ehkä mennä sen mukaan, mikä helpointa on. Lapsesi kuulostaa sellaiselta, että pakosta ei ole hyötyä. Ja puhu ja selitä lapselle, siitä on varmasti hyötyä! Kysele lapselta juttuja, joihin hän osaa vastata. Niin mä yritän tehdä, kun lapsukaisella alkaa lavuaaripaniikki.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt jotain kannattaa yrittää, niin sitä, että puhuu lapselle ja selittää etukäteen. Potan käytön voi siirtää tuonnemmas, jos se ei yhtään lasta kiinnosta. Mun nuorempi lapsi on myös semmoinen, että alkaa helposti vääntelehtiä ja huutaa pepunpesulla. Yritän yleensä kiinnittää huomion muuhun. Ei kannata yrittää liikkuvaista lasta makuuasentoon vaipanvaihdolla, vaan tehdä pystyasennossa.

Sille mitään tarvii etukäteen selittää, vaan tilanteessa todetaan että nyt pestään pylly ja sitten se pestään.

Onnea tulevaan, jos et tätä hallitse niin kun oikea tahtoikä alkaa, et pysty lasta enää mitenkään päin hallitsemaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei se lapsi ihan oikeasti traumaannu siitä, jos sitä pitää väkisin paikoillaan. Sen sijaan kiinnipitely opettaa sen, että jatkossa ei enää kannata edes yrittää rimpuilla. Se, että lapsi riehuu juuri sinun kanssasi on osoitus, ettet ole pitänyt sille riittävän tiukkaa linjaa.

Sitä paitsi kyllä se kiinnipitely onnistuu yhdelläkin kädellä.

Nykyvanhempien perisynti on kuvitella, että lapsi menee rikki jos sille on hiukankin tiukka, ja niinpä tuloksena on lapsia jotka tekevät mitä lystäävät ja tietoisesti provosoivat vanhempiaan.

Mä en puhunut traumoista mitään, vaan siitä, että eivät kaikki lapset tosiaankaan toimi niin, että kun käyttää tarpeeksi voimaa, lapsi antautuu. Liikkuvaisen lapsen kiini pitäminen väkisin voi saada lapsen vihaamaan sitä tilannetta ja tehdä normaaleista rutiineista entistä hankalampia. Varsinkin noin pienen, joka ei erityisempää järkeilyä ymmärrä. Toki sellaiset tilanteet, joissa lapsi aiheuttaa vaaraa itselleen tai muille ovat asia erikseen, mutta päivittäisissä rutiineissa pitäisi kyllä yrittää lähestyä ihan muun kuin pakon kautta. 

-

Jos kuvittelet, että ketterän ja liikkuvaisen lapsen kiinnipitely onnistuu yhdellä kädellä silloin, kun peppua pestään, sulla ei ole ollut ketterää ja liikkuvaista lasta. Kyllä munkin esikoista, joka oli leppoinen lessukka, piteli yhdellä kädellä. Kuopus on sitten ihan toisenlainen tapaus. 

Vierailija

Istutan lapsen pytylle hajareisin, itse seison pöntön edessä ja lapsi pitää kun jaloista kiinni välttyäkseen tippumasta pönttöön. Sit käsisuihkulla pesen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sille mitään tarvii etukäteen selittää, vaan tilanteessa todetaan että nyt pestään pylly ja sitten se pestään.

Onnea tulevaan, jos et tätä hallitse niin kun oikea tahtoikä alkaa, et pysty lasta enää mitenkään päin hallitsemaan.

Joo, ei kannatakaan selittää, koska se selittäminenhän on niin vaikeaa ja saattais vaikka helpottaa elämää. Kyllä nimenomaan kannattaa tehdä niin, että komentamalla hoidetaan asiat. Ei tietenkään kannata ennakoida, koska silloinhan asiat voisivat mennä vaikka leppoisestikin ilman, että konfliktia syntyy. Missään nimessä ei kannata ennakoida, huh huh! Sehän on ihan typerää, että lapsi voi jotenkin valmistua asiaan. Hyvä neuvo!

-

Oma kokemus osoittaa, että tahtoiässä siitä ennakoinnista just on hyötyä. Mitenkään päin hallitsemaan, voi elämä teidän kanssanne :D

Sivut

Thread has been locked.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat