Apua, joulusta uhkaa tulla pahin painajainen
Saimme hiljattain esikoisemme. Synnytys oli todella rankka ja olen edelleen sen vuoksi huonossa kunnossa. En esim. pysty kävelemään kunnolla, joten vauvanhoito saati jouluvalmistelut on "hieman" haastavaa. Anoppi kuitenkin tuli onneksemme apuun, jotta tässä talossa arki ja joulu jotenkin rullaisi. En haluaisi olla kiittämätön mutta tällä hetkellä tuntuu siltä että jos pystyisin niin kiipeäisin parvekkeen kautta karkuun. Anoppi on tulostaan asti järkytellyt ja voivotellut ihan kaikkea. Täällä on kuulemma paikat kuin ydinreaktroin räjähtämisen jäljiltä ja vauvakin vain itkee kokoajan. Vauva ei edes itke mitenkään erityisen paljon mutta onhan tämä tietysti erilaista mihin tuo railakkaita eläkepäiviä viettävä muori on tottunut. Pahinta on että anoppi ihmettelee kokoajan isoon ääneen sitä miten on mahdollista etten mitään pysty tekemään. Hän kun pystyi heti synnytysten jälkeen hoitamaan vauvan, vanhemmat lapset, kodin, koirat ja naapurin kakarat.
Pää hajoaa ja pelkään sanovani rumasti. Koitan käyttäytyä kuin aikuiset ja olla kiitollinen anopin avusta, mutta tiukkaa tekee. Ei tämä mitään herkkua minullekkaan ole. Tunnen itseni maailman huonoimmaksi äidiksi kun en pysty edes vauvaani hoitamaan. Olisi ollut myös ihana laittaa itse meidän ensimmäinen joulu perheenä, mutta ei kai auta kuin hyväksyä tilanne.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Haloo, yksi joulu.. Hae valmisruokaa ja siivoa sitten joskus. Kyllä lapsen myötä tulee tilanteita eteen, joissa elo ei ole kuin Vauva-lehdestä. Fantasiat sikseen ja arkea pyörittämään siten kuin pystyy. Minä olin ekan vuoden synnytyksen jälkeen niin kipeä, että koti oli kuin pommi ja olo hirveä, mutta tajusin kyllä olla tavoittelematta taivaita tuossa tilassa. Muut eivät tajunneet ja se oli heidän häpeänsä.
Ekan VUODEN? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vain mutta laitahan anoppi pihalle. Parempi oma epätäydellinen joulu kuin henkistä kidutusta. Olet muutenkin herkässä tilassa, niin vain täysin ajattelematon ihminen puhuu ja syyllistää sinua tuossa tilanteessa.
Tämä on hyvä idea. Siellä ap on sitten yksin vauvan kanssa joulun, ei kykene vauvalle vaihtamaan vaippaa tai itselleen tekemään ruokaa, mutta eipä ole ketään sanomassa, ei voi sinua pikkuista reppanaa, kun on noin pahoja kipuja. Kyllä ne siivoavat, tiskaavat ja vauvaa hoitavat anopit on ihan suoraa helvetistä.
Ei ap nyt ihan vuodepotilas ole, silloin hän olisi vielä sairaalassa.
Ohis
Riippuu vähän sairaalasta. Mut meinattiin laittaa sektion jälkeen kotio vaikka en olisi pystynyt kävelemään edes osastolta itse ulos, saatikka taksitolpalle asti.
Vierailija kirjoitti:
Minä suren kaikkien teidän äitien puolesta, joilla puoliso ja lapsen isä ei välitä perheestä yhtään, vaan lähettää äitinsä ilmaiseksi piikomaan. Ap:n anoppihan ei ole avuksi lainkaan, eihän? Ap tosin kertoi, että auttaa vauvan hoitamisessa, mutta muutenhan tuo on ihan turha siellä. Ja huusholli oli kuin pommin jäljiltä,kun mies oli ollut siellä 4-5 päivää itsekseen eli sen aikaa, kun ap oli sairaalassa?
On kamalaa, kun anopit auttavat! On kamalaa, että ne eivät tajua, että suu kiinni ja nöyrästi katse maahan ja piikomaan pojalleen, jossa ei ole sen vertaa äijää sisällä, että saisi perheelleen joulua aikaan!
Seuraavaksi ap kertoo, että kun mies on reissutöissä...
Täh? Tässähän tapauksessa tuo harppuhan nimenomaan ei auta vaan on ennemminkin kertomassa ap:lle miten tällä ei ole oikeutta toipua synnytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vain mutta laitahan anoppi pihalle. Parempi oma epätäydellinen joulu kuin henkistä kidutusta. Olet muutenkin herkässä tilassa, niin vain täysin ajattelematon ihminen puhuu ja syyllistää sinua tuossa tilanteessa.
Tämä on hyvä idea. Siellä ap on sitten yksin vauvan kanssa joulun, ei kykene vauvalle vaihtamaan vaippaa tai itselleen tekemään ruokaa, mutta eipä ole ketään sanomassa, ei voi sinua pikkuista reppanaa, kun on noin pahoja kipuja. Kyllä ne siivoavat, tiskaavat ja vauvaa hoitavat anopit on ihan suoraa helvetistä.
Ei ap nyt ihan vuodepotilas ole, silloin hän olisi vielä sairaalassa.
OhisRiippuu vähän sairaalasta. Mut meinattiin laittaa sektion jälkeen kotio vaikka en olisi pystynyt kävelemään edes osastolta itse ulos, saatikka taksitolpalle asti.
On outoa jos noin toimitaan. Ei pitäisi yhdessäkään sairaalassa.
Päätellen siitä, että ap kirjoitti aloituksen ja lopetti kommentoinnin ja vastaamisen heti siihen tämä on trolli. Vieläpä aika huono sellainen. Iänikuinen mutta ah niin suosittu versio hirvioanoppi-aloituksista.
Pitikö levittää reidet. Nyt kärsit sitten seurauksista, joten älä valita.
Vaikutttaa siltä, että anoppi kaikesta huolimatta yrittää auttaa ja on huolissaan jaksamisestasi, jos et oikein kävelemäänkään pääse, pieni puuhastelu auttaa synnytyksestä toipumisessa. En kyllä olisi ottanut anoppia enkä äitiänikään omaan kotiini huseeraamaan joulun alla vaan tilanteessasi olisin viettänyt rennon joulun tyyliin ruuat ja suklaata kaupasta ja kynttilät palamaan ja vauva kainaloon.
Samaa mieltä. Jonkun velan tekemä trolli. Vaikea uskoa, että yhtäkään naista päästettäisiin noin kipeänä kotiin, ettei edes vauvaa kykene hoitamaan. Tai sitten anoppi on oikeassa: ap on näitä turhasta valittavia ansarinkukkasia...
Ristiriitaiset fiilikset. Minä kun sain esikoiseni ja repesin todella pahasti, niin ei ollut ketään auttamassa. Mies oli ulkomaankomennuksella töissä, miehen vanhemmat eivät voineet sietää minua, ja oma äiti taas kova vanhanajan nainen, jonka mielestä yhden synnytyksen takia nyt ei kannata olla vaivainen vaan hampaat irvessä hoitaa hommat vaan itse. Kun valitin etten pysty istumaan ja ulostekin tulee alle, äiti sanoi että semmoista se on, naisen osa, mutta niin vaan hänenkin piti nuorena lehmä ja sika hoitaa ja 8 muuta kakaraa vaikka kuinka olisi ollut huono kunto. Asiaan kuului vielä ettei miehellekään saa valittaa oloistaan, koska naisten asiat on häpeällisiä ja naisen kuuluu kärsiä ne yksin hiljaa.
Tätä taustaa vasten toisaalta tuntuisi ihanalta että sellaisessa tilanteessa olisi ollut edes joku apuna joka tekee käytännön hommia, vaikka sitten vähän valittaenkin. Mutta toisaalta, minä ainakin olin synnytyksen jälkeen hormonisyistä herkkä ja itkuinen, joten voi olla että tuollainen anoppi olisi ottanut tosi koville henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Jonkun velan tekemä trolli. Vaikea uskoa, että yhtäkään naista päästettäisiin noin kipeänä kotiin, ettei edes vauvaa kykene hoitamaan. Tai sitten anoppi on oikeassa: ap on näitä turhasta valittavia ansarinkukkasia...
Ap:han ei kertonut, että onko hänelle tehty sektio. Siinä menee noin kuukausi parantuessa ja etenkin ekat päivät ovat yleensä todella kipeitä ja apua vauvanhoidossa todennäköisimmin tarvitsee.
Itse kun seurailin vierestä läheisen paranemista sektiosta, niin en taatusti halua itse sektiota. Oli sen verran kipeän näköistä se touhu, eikä ihmekään. Onhan siinä kyse isosta leikkauksesta, ja jos yhtä iso vatsaleikkaus tehtäisiin muusta syystä kuin saadakseen vauva ulos, niin ei varmasti arvosteltaisi kipeydestä yhtä paljon kuin mitä sektiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä suren kaikkien teidän äitien puolesta, joilla puoliso ja lapsen isä ei välitä perheestä yhtään, vaan lähettää äitinsä ilmaiseksi piikomaan. Ap:n anoppihan ei ole avuksi lainkaan, eihän? Ap tosin kertoi, että auttaa vauvan hoitamisessa, mutta muutenhan tuo on ihan turha siellä. Ja huusholli oli kuin pommin jäljiltä,kun mies oli ollut siellä 4-5 päivää itsekseen eli sen aikaa, kun ap oli sairaalassa?
On kamalaa, kun anopit auttavat! On kamalaa, että ne eivät tajua, että suu kiinni ja nöyrästi katse maahan ja piikomaan pojalleen, jossa ei ole sen vertaa äijää sisällä, että saisi perheelleen joulua aikaan!
Miten apn anopin vittuilu ja pään aukominen edistää perheen joulunviettoa? Sinusta siis ok? Jos ei muuta tee, kuin valittaa. voi tehdä palveluksen ja lähteä omaan kotiinsa. Jos itse olet samaa maata niin älä mene myrkyttämään muiden joulua, sovitaan jo nyt niin!
Mistä sinä tuon vittuilun revit? Älkää olko niin saatanan herkkänahkaisia, vitun kitisijät! Näköjään anoppi on ihan oikeassa, ei nykynaisista ole mihinkään.
Vitut ite et oo mikän anoppi! Arvasin, että ketjun anopit on yksinään kotona jouluna runkkaavia lasskukoita! Osu ja uppposi, sucker!
Tekstin tasosta päätellen terästetyn glögin tarjoilu on jo aloitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Tässähän tapauksessa tuo harppuhan nimenomaan ei auta vaan on ennemminkin kertomassa ap:lle miten tällä ei ole oikeutta toipua synnytyksestä.
Ap väittää, että anoppi auttaa. Nähtävästi ap ei itsekään tiedä, onko se anoppi apuna vai ei.
Tämä ei nyt liity asiaan, mutta musta sektio ei ollut kovinkaan kivulias. Alatiesynnytyksen jälkeen oli tosi kipeä pitkän aikaa.
Tämäkään ei liity asiaan mutta tässä ketjussa äidit kertoo rehellisesti miten hemmetin kipeitä ovat alatiesynnytyksistä, repeämisiä, ulosteiden kontrolloimattomuutta ja muuta kamalaa eivätkä kykene kertomaan enempää (trauma?). Yleensä niin ihannoidaan ja väitetään ettei noin käy alatien kautta.
Jännä kun eri aihetta käsittelevässä jutussa todellisuus tulee kuitenkin ilmi kuten se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap väittää, että anoppi auttaa. Nähtävästi ap ei itsekään tiedä, onko se anoppi apuna vai ei.
No minulle taas välittyi tekstistä kuva, että anoppi on siellä vain päivittelemässä miten sotkuista ap:n kotona on ja vihjaamassa, että ap:n tulisi itse vaan aloittaa suursiivous kivuistaan huolimatta.
Olisihan se vauvan lellittely varmaan hauskempaa auttamista anopin mielestä (ap:n siivotessa ja kokatessa), mutta jos haluaa vastasynnyttänyttä auttaa niin kyllä ne arkiaskareet on niitä missä apua tarvitsee.. Tuoreen äidin tärkein homma on tutustua vauvaansa, luoda kiintymyssuhteelle pohjaa ja saada imetys rullaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkään ei liity asiaan mutta tässä ketjussa äidit kertoo rehellisesti miten hemmetin kipeitä ovat alatiesynnytyksistä, repeämisiä, ulosteiden kontrolloimattomuutta ja muuta kamalaa eivätkä kykene kertomaan enempää (trauma?). Yleensä niin ihannoidaan ja väitetään ettei noin käy alatien kautta.
Jännä kun eri aihetta käsittelevässä jutussa todellisuus tulee kuitenkin ilmi kuten se on.
Tilastollisestihan ensimmäisen ja toisen asteen repeämät ovat niitä yleisempiä, kolmannen ja neljännen asteen harvinaisempia. Mutta netti on laaja kenttä, ja samaan keskusteluun voi osua niistä harvoistakin muutama keskustelemaan kokemuksistaan.
On minullakin perussairaus, jota sairastaa Suomessa vain kaksi prosenttia, mutta silti näitä "sairauskaimoja" löytyy keskusteluissa todella helposti.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, voisikohan olla, että silloin on eri naiset kirjoittamassa? Jokainen synnytys on ihan erilainen samallakin naisella.
Meillä miehen isoäiti on ollut oikea supersynnyttäjä eli jos hän yöllä synnytti saunassa, meni hän aamulla lypsylle. Tämähän on sitten ollut mallina sukuun tuleville naisille. Minulla esikoisen synnytys oli rankka, sairaalassa en pystynyt nukkumaan eikä imetys onnistunut. Erehdyin sitten sanomaan anopille ja hänen siskolleen, että väsyttää (kysyivät siis vointia) ja voi herran jestas, miten minua muka voi väsyttää, minullahan on tiskikone eikä lehmiä lypsettävänä.
Onneksi älysimme pyytää anopin ja äitini katsomaan vauvaa sairaalaan. En olisi jaksanut yhtään arvostelua tiskipöydällä lojuvista tiskeistä ja murusista lattialla. Miestä ne eivät haitanneet, joten annoin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulle taas välittyi tekstistä kuva, että anoppi on siellä vain päivittelemässä miten sotkuista ap:n kotona on ja vihjaamassa, että ap:n tulisi itse vaan aloittaa suursiivous kivuistaan huolimatta.
Olisihan se vauvan lellittely varmaan hauskempaa auttamista anopin mielestä (ap:n siivotessa ja kokatessa), mutta jos haluaa vastasynnyttänyttä auttaa niin kyllä ne arkiaskareet on niitä missä apua tarvitsee.. Tuoreen äidin tärkein homma on tutustua vauvaansa, luoda kiintymyssuhteelle pohjaa ja saada imetys rullaamaan.
No meillähän on vain ap:n yksipuolinen tarina, jos on edes totta. Jos anoppi, kuten vanhemmat ihmiset ikävän usein, on mutissut tai päivitellyt pari kertaa sotkua tms. ja ap hormonihuuruissaan ottaa joka asiasta itseensä? Kuten tuolla aiemmin sanottiin, älkää olko niin herkkänahkaisia.
Pystyisitkö pyytämään oman äitisi avuksi?
Sanoo sentään asiat suoraan.
Sellanen ihminen on rasittava joka mumisee kouraan tai hyräilee muka tyytyväisenä vaikka raivo ilme kertoo kaiken.