Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oonko ainoa, jonka mielestä keitetyt perunat eivät ole juhlaruokaa?

Vierailija
22.12.2015 |

Puikulat tai muu peruna? Minun mielestäni ne ovat niin arkisia ja osa lajikkeista jopa pahoja sellaisenaan, keitettynä. Suomessa on outo juhlaruokakulttuuri. Meillä ei ole keitettyjä perunoita juhlissa, harvoin muutenkaan ja huomasin yhdessä keskustelussa olevani outolintu tämän asian suhteen. Perunan voi valmistaa niin monin tavoin, etten näe syytä käyttää niitä sellaisenaan, keitettynä - mieluummin vaikka perunamuusi edes! Hassu juttu vaan :) Muuten jouluruoan eteen nähdään kyllä vaivaa ja on monenlaista "askartelua", mutta peruna on sitten vaan perunaa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun joulupöydässä ei ole keitinpottuja. Vain sen imelletty perunalaatikko, joka on niin herkkua kylmäsavulohen kanssa. - mun suussa. Omnomnom.

Juhlassa ei tarjoa itse pottuja, enkä sen tuotteita ollenkaan. Vaan paahdettuja kasviksia, kasvissosekeittoa (johon ei mene perunaa).

Itse diggaan perunasta lähinnä perunana, mä en sitä jemmaille, enkä mä sen kanssa temmellä. Keitän ja muussaan. Välillä teen lohkopottuja.

Mut hei suomalainen jouluruoka muutenkin on vauvamössöjä ja helposti nieltävää kalaa. ;)

Vierailija
22/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna keitettynä on ihan hyvä lisäke arkeen ja juhlaan. Jos maha kestää... Muussina en näe sitä kovin juhlavana. tai laatikkona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä keitetty peruna sopii hyvin kalan kanssa. Esimerkiksi kesähäihin sopii ehdottomasti uudet perunat! Esim. Kermaperunat tekee ruuasta helposti liian tuhdin.

Vierailija
24/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kovasti perunoista eri muodoissa, myös keitettyinä juhlapöydässä. Puikuloita en edes kuori etukäteen, kun ne hajoavat silloin niin helposti. Lisäksi ne ovat kauniita kuorineen. Mitä olisi kesäjuhlien tarjoilut ilman höyryäviä uusia perunoita? Mitä tarjotaan joulun kalojen kanssa, ellei keitettyjä perunoita? Ranuja, pastaa, nuudeleita? Keitetyt potut ovat lisäksi kevyempi lisuke kuin leipä. 

Se, että peruna on suomalainen arki- ja juhlaruoka, johtuu ilmastosta, maantieteestä ja historiasta, kuten kaikkien maiden kaikki ruuat. 

Vierailija
25/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä syvästi ihmettelen herneitä juhlaruokana. Voiko pahempaa olla?

Vierailija
26/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuusi on ainut vaihtoehto perunoista jonka kelpuutan joulupöytääni. Keitetyt kumiperunat ei.

Vierailija
27/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

😀

Herneitä taas ei tuu meille vaikka anoppi niitä vinkuu

Vierailija
28/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa, että meillä ainakin kalat ovat erikseen alkupaloina, eivät pääruoan yhteydessä. Ne keitetyt perunat nyt vain maistuvat kamalalta ja ovat niin kamalan arkisia. Mutta tietysti tämä on makuasia ja joillekin se sopii, että on sitä samaa arkena ja juhlassa.

Niiden kalojen kanssa kuuluu peruna

Vierailija
29/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunamuusi on ainut vaihtoehto perunoista jonka kelpuutan joulupöytääni. Keitetyt kumiperunat ei.

Se, että keität kumiperunoita, on noloa. Joko et osaa keittäö perunoita tai et osaa valita hyvää lajiketta.

Vierailija
30/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grandfarter kirjoitti:

Keitetty peruna kuuluu kyllä joihinkin juhlapöytiin vaikkapa karjalan paistin kanssa mutta joulupöytään sillä ei ole asiaa

Karjalanpaisti on meidän karjalaisessa joulupöydässä pääruoka.

Vierailija
31/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki syövät mieluummin kuoripottuja kuin muusina. Ihan hyvin nuo joulupöytään passaavat, meillä ei muita ole laatikoistakaan kuin lanttu.

Vierailija
32/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa, että meillä ainakin kalat ovat erikseen alkupaloina, eivät pääruoan yhteydessä. Ne keitetyt perunat nyt vain maistuvat kamalalta ja ovat niin kamalan arkisia. Mutta tietysti tämä on makuasia ja joillekin se sopii, että on sitä samaa arkena ja juhlassa.

Laita suolaa siihen keitinveteen niin eivät maistu kamalilta.. ja kyllä silli muusin kanssa olisi aika erikoinen yhdistelmä, ainakin mun mielestä.

Vierailija
33/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ei ole koskaan arkena keitettyä perunaa. Joulupöydässä on uusiaperunoita keitettynä. Meillä ei ole laatikoita aattona, joten kalat olisivat aika outoja syödä ilman perunaa.

Vierailija
34/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä keitetyt perunat kuuluvat joulupöytään, juuri kalojen kaveriksi, muusi nyt on arkiruokaa. Osa syöjistä ei esim. laatikoita syö, mutta peruna maistuu lähes jokaiselle, ja siihen voi yhdistää vaikka kinkkua, kalkkunaa, kasviksia. Ap, muusi se vasta arkinen on, ja kyllä olet yksin mielipiteinesi. Itse laitan myös rosolliin perunaa, on parempi niin.

Vierailija
35/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat on liian täyttäviä joulupöytään. Kun täytyy maistella montaa eri ruokalajia, niin en itse halua täyttää mahaani tavallisilla perunoilla. Eihän niiden kanssa jaksa paljon muuta syödäkkään.

Vierailija
36/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunat on liian täyttäviä joulupöytään. Kun täytyy maistella montaa eri ruokalajia, niin en itse halua täyttää mahaani tavallisilla perunoilla. Eihän niiden kanssa jaksa paljon muuta syödäkkään.

Ne KEITETYT perunat ovat LISUKKEINA, ja kalojen, kinkun, kasvisten ja kalkkunan kaverina. Jokainen laittakoon omanlaisen joulupöydän, ottaa joka laatua, mutta pienempiä annoskokoja.

Vierailija
37/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en syö keitettyjä perunoita ikinä. Hyi olkoon. Ainoa missä muodossa perunat menee, ja sittenkin harvoin, on ohuina lastuina öljyssä uppopaistettuina tai itse tehtyinä ranskanperunoina. 

Vierailija
38/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne KEITETYT perunat ovat LISUKKEINA, ja kalojen, kinkun, kasvisten ja kalkkunan kaverina. Jokainen laittakoon omanlaisen joulupöydän, ottaa joka laatua, mutta pienempiä annoskokoja.

Lisukkeeksi silti liian täyttäviä.

Vierailija
39/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä syvästi ihmettelen herneitä juhlaruokana. Voiko pahempaa olla?

Jep, varsinkin kun tähän aikaan vuodesta ne väistämättä on säilöttyjä tai pakastettuja. 

Mutta niinhän se vähän on, että koska jouluperinteet on syntynyt aikana jona piti elää sillä mitä oma maa tuotti ja mikä säilyi jotenkin (esim. säilöttynä) jouluun asti, niin onhan ne nykymittapuun mukaan vähän ankeita ne jouluruoat verrattuna siihen mitä useimmat muuten syö. On meilläkin silti niitä laatikoita ja muuta perinteistä jouluruokaa, perinteen ja nostalgian vuoksi,  vaikka gastronomisessa mielessä en niistä oikein välitä. 

Vierailija
40/42 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko oikeassa, että lanttu-, makarooni-, porkkana- tai MAKSALAATIKKO ei sovi mihinkään vuodenaikaan. Jos ne olisivat hyviä, niitä syötäisiin muulloinkin kuin jouluna. YYYYYYks.

Lanttulaatikko taitaa noista olla ainoa joka ei kuulu esim. pitopöytään useinkaan muulloin kuin talvella. Maksa- ja makaronilaatikko siihen kuuluu useinkin, porkkanalaatikko ehkä hiukan harvemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan