Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kirjan kirjoittaa parissa kk ?

Vierailija
22.12.2015 |

Näemmä voi !
Kummitätini on kirjailija ja hän tekee kirjaa vuoden. Siis kirjoittaa kirjaa vuoden.
Ensiksi taustatyöt, sitten kustantamolta hyväksyntä, kirjoittaminen , muutokset jne. 1.5 v menee ajatuksesta hänen vikaan lähetykseensä, mutta Alexapa kirjoittaa kirjan muutamassa kuukaudessa.
Kummitätini on ollut kirjailija yli 10 v.
Jotkut vaan osaa homman, kun työn, blogin, kekkereiden ohella kirjoittaa tosta vaan kirjan.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tehnyt hyvät taustatyöt ja suunnitellut tarinan rungon valmiiksi, niin kirja voi syntyä hyvinkin nopsasti. Jos pitää samalla kirjoittaessa arpoa että mitähän seuraavaksi tapahtuu, kun ei ole etukäteen miettinyt, niin kestää kauemmin.

Vierailija
22/31 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa huono kirjoittaja saa varmasti nopeammin kirjan aikaiseksi kuin hyvä kirjoittaja. Huono kirjoittaja ei huomaa tekstinsä puutteita eikä anna niiden lannistaa itseään. Hyvä kirjoittaja näkee lähinnä virheet ja heikkoudet ja käyttää paljon aikaa niiden korjaamiseen.

Mä en ole ikinä uskaltanut koskea kirjoittamaani tekstiin, muuta kuin tietysti ihan selkeiden typojen osalta. Kirjoitettuani minusta aina tuntuu etten ole edes itse sitä kirjoittanut, että olen vain ollut välikappale, ja katselen lähinnä ihmetyksellä että oikeasti minäkö tuon kirjoitin, minä, joka olen maailman ei-luovin ja tylsin ihminen jonka päässä harvoin liikkuu muita ajatuksia kuin arkisia tyyliin "pitäisi varmaan imuroida tänään" tai "onkohan kotona tarpeeksi vessapaperia".

Sitten tällaiselle tyypille vaan välillä iskee jostain inspiraatio, jonka vallassa fantasiahahmot ja kokonaiset fantasiamaailmat syntyvät ja elävät tietoisuudessani. Viimeksi olen kirjoittanut tekstiä, jossa esim. maailmassa on taikuutta ja hämmästelin itsekin tässä hiljattain lukiessani kuinka filosofisesti monimutkaiset magian ja siihen tarvittavan voiman periaatteet oli tullut luotua. Miten minä voisin sitä parantaa tai korjailla kun syntykin on täysi mysteeri minulle...

Mutta onko tekstisi julkaisukelpoista? On ihan eri asia kirjoittaa itselleen kuin lukevalle yleisölle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainoksessa sanotaan kirja ei ole blogin sivutuote, eli luultavasti uusia aiheita.

No, koitin elää tämän asian kanssa että joku kirjoittaa kirjan muutamassa kuukaudessa.

Jotkut ihan menestyneetkin kirjailijat kirjoittavat kirjan muutamassa kuukaudessa, jotkut toiset muutamassa, jopa kymmenessä vuodessa. Väittäisin, että kirjoitustyöhön käytetty aika ei ole suoraan verrannollinen lopputuloksen laatuun.

Vierailija
24/31 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuo kolme kuukautta on pisin aika, jonka voin kuvitella kirjoittavani raakatekstiä. Jos venyy pidempään, usko loppuu kesken. Itse asiassa koko suunnittelutyön idea on minulla minimoida kirjoittamiseen kuluva aika. Muokkaaminen ja stilisointi on mukavaa, melkein rentouttavaa tekemistä, tekstin tuottaminen kauheaa. -8

Vierailija
25/31 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa huono kirjoittaja saa varmasti nopeammin kirjan aikaiseksi kuin hyvä kirjoittaja. Huono kirjoittaja ei huomaa tekstinsä puutteita eikä anna niiden lannistaa itseään. Hyvä kirjoittaja näkee lähinnä virheet ja heikkoudet ja käyttää paljon aikaa niiden korjaamiseen.

Kommentista saa käsityksen, että huonot kirjoittajat olisivat itsekritiikittömiä ja hyvät kirjoittajat olisivat kaikki itsekriittisiä. Ihan näin yksioikoisesti se ei kuitenkaan mene. Ja toisaalta jotkut kirjoittavat hyvin ja nopeasti.

Vierailija
26/31 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne huonoimmat kirjoittajat ovat aina itsekritiikittömiä. Emme kuule heistä, joilla itsekritiikkiä on, koska he lopettavat kirjoittamisen ymmärrettyään, miten huonoja he ovat.

Vierailija
27/31 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainoksessa sanotaan kirja ei ole blogin sivutuote, eli luultavasti uusia aiheita.

No, koitin elää tämän asian kanssa että joku kirjoittaa kirjan muutamassa kuukaudessa.

Blogista luin, että kirja käsittelee samoja aiheita kuin blogi, mutta ei ole blogin toisinto. Ja ne aiheetkin oli siellä kursorisesti lueteltu.

Vierailija
28/31 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En blogista huomannut, että kirjoittamiseen kulunut aika olisi ilmoitettu noin tarkkaan. Kesällä kuitenkin jo hanke laitettu vireille.

Vierailija
29/31 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne huonoimmat kirjoittajat ovat aina itsekritiikittömiä. Emme kuule heistä, joilla itsekritiikkiä on, koska he lopettavat kirjoittamisen ymmärrettyään, miten huonoja he ovat.

Kannattaa muistaa, että huonous kirjoittajana on pääosin subjektiivinen määritys. Jos nyt ei yksinomaan kielioppisääntöjä ja oikeakielisyyttä tarkoiteta. Ja jotkut hyvänä pidetyt kirjoittajat tarkoituksellisesti rikkovat kielioppisääntöjä, mutta siitä heidän tekstinsä vain paranee.

Vierailija
30/31 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni Viisikko-kirjat on kirjoitettu parissa viikossa. En väitä niitä maailmankirjallisuuden klassikoiksi, mutta aika hyvin niillä tehtiin rahaa.

Muistaakseni Timo Parvela sanoi jossain, että kirjoittaa Ella-kirjan vuodessa, mutta siinä samassa työstää 3-4 muutakin kirjaa.

Vierailija
31/31 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkutyötä on voitu jo tehdä ja kustantajan kanssa keskusteltu. Pienille kustantamoille tuollainen diili voi olla ihan kannattava, kun markkinointiin ei tarvitse panostaa bloggaajan mainostaessa itse kirjaansa blogissaan. Kohderyhmä tulee varmasti olemaan blogin fanit ja teinit, vähän sellaisessa Cosmopolitan/Lauren Conrad-hengessä. Tyhjänpäiväistä hömppää ja paljon kuvia, eihän sellaisen kirjoittaminen kestä kauaa tai vaadi huimaa asiantuntemusta.

Ja tuskin Tammi tälläiseen haluaisi nimeään painaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi