Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Hämmentynyt omainen.

Hän ei aina muista minun nimeäni ja sen tiedän johtuvan hänen muistisairaudestaan. Ymmärrän sen kyllä, mutta sitä en oikein ymmärrä, että aina kun hän kutsuu minua väärällä nimellä, niin miten hän aina muistaa ja osaa käyttää vääränä nimenä samaa nimeä? Oikeita nimiä en nyt ala kertomaan, mutta miten hän ei aina muista, että minun nimeni on Emmi, mutta silti hän osaa muistaa aina käyttää nimeä Maija, kun hän puhuu minulle/minusta ja käyttää väärää nimeä? Jotenkin vain kuulostaa jollain hyvin omituisella tavalla pahalta kuulla hänen käyttävän minusta väärää nimeä, varsinkin kun hän kutsuu minua jo monta vuotta sitten kuolleen sukulaisen nimellä. Ehkä se on siksi kamalaa, että jotenkin tuo jo kuollut sukulainen on mahdollisesti hänelle elävä ihminen minun muodossani, vaikka en edes mielestäni muistuta tuota ihmistä ulkonäöltäni tai luonteeltani.

• ylös 2
  • alas 12

Kommentit (6)

Vierailija

Huoh. Pitäskö sun perehtyä muistisairauteen vähän enemmän? Vai meinaatko tehdä läheisesi muistisairaudesta sun henkilökohtaisen ongelman?

• ylös 19
  • alas 1
Vierailija

[quote=Vierailija]Hän ei aina muista minun nimeäni ja sen tiedän johtuvan hänen muistisairaudestaan. Ymmärrän sen kyllä, mutta sitä en oikein ymmärrä, että aina kun hän kutsuu minua väärällä nimellä, niin miten hän aina muistaa ja osaa käyttää vääränä nimenä samaa nimeä? Oikeita nimiä en nyt ala kertomaan, mutta miten hän ei aina muista, että minun nimeni on Emmi, mutta silti hän osaa muistaa aina käyttää nimeä Maija, kun hän puhuu minulle/minusta ja käyttää väärää nimeä? Jotenkin vain kuulostaa jollain hyvin omituisella tavalla pahalta kuulla hänen käyttävän minusta väärää nimeä, varsinkin kun hän kutsuu minua jo monta vuotta sitten kuolleen sukulaisen nimellä. Ehkä se on siksi kamalaa, että jotenkin tuo jo kuollut sukulainen on mahdollisesti hänelle elävä ihminen minun muodossani, vaikka en edes mielestäni muistuta tuota ihmistä ulkonäöltäni tai luonteeltani.[/quote

Sukulaisesi kuvittelee sinun oleva tuo jo edesmennyt sukulainen. Ei hän elä sillä hetkellä tässä päivässä vaan tuota mahdollisesti vuosikymmenien takaista aikaa. Ei dementikon puheista kannata edes etsiä mitään järkeä. Ei omakaan jo edesmynnyt iso-äitini enää tuntenut minua varmaan pariin viimeiseen vuoteen. Välillä hän sitten puhui joistain lapsuuden tai nuoruuden aikaisista tapahtumista.

• ylös 16
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Uusimmassa Suomen Kuvalehdessä oli artikkeli muistisairaiden hoidosta ja kohtelusta. Tosi mielenkiintoinen, kannattaa lukea, saattaa löytyä myös vastaus sun kysymykseesi.

Vierailija

Oma isäni on myös muistisairas. Hän on siirtynyt ajatuksissaan ja puheissaan paljon lapsuutensa aikoihin. Hän kutsuu minua usein pikkusisarensa nimellä ja veljeäni pikkuveljensä nimellä. En minä ainakaan osaa siitä loukkaantua. Olen vain iloinen, että hän vielä tunnistaa minut läheiseksi ihmiseksi. En koskaan ilmaise loukkaantuvani hänen puhuttelustaan väärällä nimellä. Mainitsen vain oikean nimeni  jossain sopivassa kohdin. On vain hyväksyttävä se, että etenevä sairaus vie omaiseni vaihe kerrallaan.  

Vierailija

Sinussa on varmasti jokin piirre, mikä herättää muiston tästä edesmenneestä sukulaisesta. Muistisairaan muisti on pirstaloitunut ja koko ajan tuhoutuva. Positiivista sentään on, että sinut tunnistetaan omaiseksi eikä pidetä tuntemattomana.

Vierailija

Kuvittele omaisesi muistia tietokoneen muistiin. Siinä on vaan semmoinen vika, että uudet asiat eivät enää tallennu, mutta vanhat kyllä ovat siellä jossakin ja löytyvät aika satunnaisesti.

Mistä tiedät, että hän tarkoittaa nimellä juuri kuollutta sukulaistasi? Ehkä hän on nuoruudessaan tuntenut samannimisen ihmisen, ja sinä tuot mieleen juuri hänet. Elääkö mummo muutenkin aivan eri aikaa kuin me muut? Jospa hän tunsi sen nimisen ihmisen joskus 1950-luvulla, ja puhuttelee sinua muutenkin kuin eri ajassa elävää.

Ei muuten ole mitenkään harvinaista, että dementikko puhuttelee poikaansa miehensä tai isänsä nimellä. Se nyt 20-vuotias poika kun saattaa muistuttaa kovasti sitä edesmennyttä sukulaistaan, jonka kanssa mummo eli 50 vuotta sitten.