Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lolita

Vierailija
21.12.2015 |

Oletteko nähneet elokuvan tai lukeneet kirjan? Mielipiteitä?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kirjan ensimmäisen kerran jo teini-iässä, olen aina harrastanut kirjallisuutta ja Nabokovin teoksia olin jo aiemmin lukenut,   pidän  hänen kirjoitustyylistään.   Kirjahan on klassikko, hankin sen sittemmin  myös omaan kotikirjastoon.  Nabokov oli sivistynyt emigrantti jonka tausta näkyy kielen rikkaudessa.  Itse aihe ei herättänyt minussa ihmetystä, en itse seurustellut nuorena mutta ystäväpiiriini kuului tyttöjä, jotka olivat seksisuhteissa  tai kihloissa vähän vanhempien poikien kanssa 14  -15  -vuotiaina. Ei sitä pidetty rikollisena toimintana vaan ymmärrettiin, että jokainen kypsyy omaan yksilölliseen tahtiinsa.  Elokuvan olen nähnyt tv - ssä, sen version jossa Humbert Humbertin roolissa oli James Mason.  Myös toinen taitava näyttelijä, Peter Sellers,  kuului näyttelijäkuntaan,  Lolitaa esitti Sue Lion, mikäli muistan nimen oikein.  Ohjaus oli kelvollinen, tietenkään filmauksissa ei koskaan saavuteta alkuperäistekstin nyansseja.

Vierailija
22/22 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin kirjan ensimmäisen kerran jo teini-iässä, olen aina harrastanut kirjallisuutta ja Nabokovin teoksia olin jo aiemmin lukenut,   pidän  hänen kirjoitustyylistään.   Kirjahan on klassikko, hankin sen sittemmin  myös omaan kotikirjastoon.  Nabokov oli sivistynyt emigrantti jonka tausta näkyy kielen rikkaudessa.  Itse aihe ei herättänyt minussa ihmetystä, en itse seurustellut nuorena mutta ystäväpiiriini kuului tyttöjä, jotka olivat seksisuhteissa  tai kihloissa vähän vanhempien poikien kanssa 14  -15  -vuotiaina. Ei sitä pidetty rikollisena toimintana vaan ymmärrettiin, että jokainen kypsyy omaan yksilölliseen tahtiinsa.  Elokuvan olen nähnyt tv - ssä, sen version jossa Humbert Humbertin roolissa oli James Mason.  Myös toinen taitava näyttelijä, Peter Sellers,  kuului näyttelijäkuntaan,  Lolitaa esitti Sue Lion, mikäli muistan nimen oikein.  Ohjaus oli kelvollinen, tietenkään filma

Tosin kirja eikä elokuva kerro siitä, että 14-15 vuotias tyttö on seksisuhteissa tai kihloissa vähän vanhemman POJAN kanssa. 

Hyvä kirja ja hyvä elokuva. 

Jäin oikein miettimään, että aika poikkeava elinpiiri on täytynyt olla, jos kirjan tapahtumat  on tuntuneet kaveripiiristä tutulta ja tavallisilta. Ihan jo voisi kirjan kirjoittaa siitäkin.

Anja Snellman on kyllä jo tainnut kirjoittaakin, Lemmikkikaupan tytöt taisi olla nimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi