Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtuntien yhtäkkinen väheneminen? Onko ok?

Vierailija
21.12.2015 |

Työskentelen varastolla, olen sopimukseni mukaan ollut alunperin tarvittaessa kutsuttava extra-työntekijä. Puolisen vuotta sitten vaihdoin osastoa, ja tämän myötä pomoni totesi minulle, että jatkossa vuoroja tulee sitten olemaan 5 kertaa viikossa.

Olen nyt siis tehnyt tämän reilun puolen vuoden ajan 8 tunnin vuoroja vähintään 5 kertaa viikossa, kun yhtäkkiä joulun tullen pomo ilmoittikin, että joulupyhien vuoksi saan pienen palkattoman "loman", koska minulle ei riittänyt viime viikolle töitä. Mietin, että eihän toi nyt haittaa, viikon palkkahan se vain on. Mutta nyt vuoroja ei herunut tällekään viikolle, ja työkavereiden puheista päätellen ei kannata elätellä turhan korkeita toivoja tulevienkaan viikkojen suhteen.

Sopparini mukaan olen siis ihan vaan extra-työntekijä, mutta voiko tämä oikeasti olla ihan mahdollista, että ensin ilmoitetaan, että jatkossa tuntini ovat täydet ja yhtäkkiä puolen vuoden jälkeen tiputetaan takaisin nollatunneille? Jouluun on mennyt paljon rahaa, tyttöystävä on raskaana ja oon ihan toivoton, ei tässä oo mitään järkeä. Olen lähtenyt jo kyselemään uutta työpaikkaa ihan kaikkialta, mutta tämänkin työpaikan sain vasta pitkäaikaisen, aktiivisen hakemisen jälkeen.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisit pyytänyt myös päivitystä työsopimukseen kun sait noin paljon lisää tunteja!

Vierailija
2/12 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisit pyytänyt myös päivitystä työsopimukseen kun sait noin paljon lisää tunteja!

Kiitos, mutta jälkiviisaudesta ei nyt tässä vaiheessa ole enää mitään hyötyä. Olishan se tottakai pitänyt joo, typerää ettei tullut edes ajateltua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita liittoon, hämärältä kuulostaa

Vierailija
4/12 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulet, millaiset on näkymät kaupan alalla? Voisiko töiden vähenemisen syy olla loogisesti se, että tavara ei kulje?

Vierailija
5/12 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellinenkin neuvoi soita liittoon. Ns nollasopimus muuttuu täysituntiseksi, jos työntekijällä teetetään täysiä tunteja pitempään. Ja puoli vuotta täyttää ymmärtääkseni kirkkaasti tuon ehdon.

Eli työnantaja ei voi tehdä 0 - 40 tuntia viikossa sopimusta ja ensin teettää 40 tuntisia viikkoja puolta vuotta ja sitten yhtääkkiä sanoa, että otetaan nollatunnit käyttöön.

Vierailija
6/12 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tunnit yhtäkkiä vähetä jos noin kauan teetetty "täyttä päivää". Yhteys liittoon heti!

Vierailija
7/12 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos sopparissa on se 0-40 niin miksei voisi teettää kaikkea siltä väliltä.

Vierailija
8/12 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos sopparissa on se 0-40 niin miksei voisi teettää kaikkea siltä väliltä.

Ei voi. Jos työsuhde on pitempään kokoaikainen, se voidaan katsoa kokoaikaiseksi ja "tuuraussopimus" ei silloin enää ole pätevä, vaan tällöin noudatetaan lakia sen mukaan kuin henkilö olisi kokoaikaisessa työsuhteessa. Lainsäädäntö estää moisen kikkailun. 

Vierailija
9/12 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Eipä se työsopimus siitä noin vain miksikään täysituntiseksi muutu.

t. 2 vuotta nollasopparilla koko ajan täysiä tunteja työskennellyt

Vierailija
10/12 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja teettää tasaisesti 0 -40 tuntia per viikkoa, niin silloin hän voi teettää kaikkea tuolla välillä, mutta jos alaraja on pitkään enempi kuin nolla katsotaan, että sopimus on käytännön myötä muuttunut. Eli halutaan suojata sitä heikompaa osapuolta eli työntekijää.

Vierailija
11/12 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tilanne vaatii sitä, että työntekijä vaatii oikeuksiaan. Pahimillaan joutuu viemään asian oikeuteen, mutta yhä suosittelen soitamaan liittoon.

Vierailija
12/12 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Eipä se työsopimus siitä noin vain miksikään täysituntiseksi muutu.

t. 2 vuotta nollasopparilla koko ajan täysiä tunteja työskennellyt

Joo eihän se tosiaan ihan sillain hupsista-vaan-yhtäkkiä muutu ei. Kun se vaatii sulta itseltäsi sen, että vaadit että se muutetaan. Ja toivottavasti olet oman ammattiliittosi jäsen, joten saat liiton asiamieheltä apua neuvotteluissa jos ne ei onnistu sulla suoraan työnantajan kanssa. Järjen käyttö on sallittua.